Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mojo0011

Sittplats ekskiva

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Har gjort två st sittplatser till min Ryds 620 Gts. Förra året hade jag två playwoodskivor som jag målade. Såg att de trängt in vatten i dem  o att de kanske bara skulle hålla ngn säsong till så jag köpte ek istället o så tänkte jag att jag skulle lacka den så den skulle hålla. Men så pratade jag med en på jobbet o han var inte säker på om det var bra att lacka den alls. Bättre att låta den va. Men men jag tänkte att jag ställer en fråga här vad ni tycker? 

 

MVH

 

Mojo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut lacka. Möjligen olja, men skall du sitta på dem är det inte det bästa kanske.

Sedan har de en undersida som är minst lika viktig att lacka, annars kommer de snart att slå sig (den fuktigare sidan blir "ytterkurva"). Det gör inte plywood på samma sätt.

 

Men de kommer inte hålla mycket bättre än plywood, om du inte lackar dem väldigt noga. Men då hade plywooden klarat sig också. Visst, ek ruttnar inte så fort men jag gissar att den är stavlimmad, typ "hyllplan". Även det är en svag punkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lacka 8 tunna lager sa ngn o slipa emellan oxå 

Japp stavlimmad. 

 

Om detta inte håller så är det kanske lika bra att prova glasfiber ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att matta ner och lägga ett nytt lager varje år. Använd en bra fernissa av 1-komponents typ. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev IngemarE:

Sedan har de en undersida som är minst lika viktig att lacka

För att inte prata om ändträt! De flesta misslyckanden med lacknings hållbarhet jag har sett har berott på att ändträt inte varit ordentligt förslutet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag gjorde ungefär det du tänker göra för ett antal år sedan, just med stavlimmade ekskivor från Bygghandeln. Här är en av hörnsittplatserna. Även om det ser snyggt ut på bilden (nylagt) rekommenderar jag det inte:

image.png.b3d28af895ed61fe042cda584fc475e4.png

 

För trots Flexiteek på översidan (=ingen fukt den vägen) och många lager lack såg bl.a. akterbänken hemsk ut och slog sig rejält redan efter en sommar. Kanske inte lyckades helt med lackningen ändå, trots noggrannhet.

Se min hemsida, NB870-byggets Dagbok och sept-okt 2004:
"Demonterade akterbänken idag också. Den gjordes som bekant i trä (stavlimmad ek), men trots sju lager lack har den slagit sig och ser allmänt hemsk ut efter denna sommaren."

 

Slutade med att jag gjorde om alla lock och sittytor i glasfiber istället (med en inplastad plywoodskiva som distans/förstyvning i bänken) och limmade Flexiteek ovanpå:

image.png.4b6c4d833a55ac541e640754cf55cbaf.png

 

Såg sedan i princip likadant ut de kommande 15 åren, utan underhåll.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 hours ago, Mojo0011 said:

lacka 8 tunna lager sa ngn o slipa emellan oxå 

Japp stavlimmad. 

 

Om detta inte håller så är det kanske lika bra att prova glasfiber ?

Det ena utestluter inte det andra. Kanske en knäpp idé men du kan lägga ett lager glasfiberväv och epoxy eller polyester. Det borde bli så gott som genomskinligt och både starkt och vattentätt länge.

 

Alternativt skippa glasfiber och kör bara epoxy.

 

Har inte testat själv på ek så har ingen aning egentligen. Testa på en liten bit. Men vänta några inlägg här ifall jag blir idiotförklarad. Då kan du bortse från min idé 😄 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev rejas:

Det ena utestluter inte det andra. Kanske en knäpp idé men du kan lägga ett lager glasfiberväv och epoxy eller polyester. Det borde bli så gott som genomskinligt och både starkt och vattentätt länge.

Tror det är en god idé men har själv aldrig gjort något sånt. Har ju sett fantastiskt vackra kanoter och jollar byggda i trä med någon glasfibermatta + epoxi som ytterskal och de såg ut som om de var lackade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm glasfiber kanske lika bra ja.

 

Men kan ju lika gärna prova med ek och så då epoxy. Kan detta vara ngt? 

 

https://www.epodex.com/se/produkt/epoxy-resin-foer-baenkskivor-arbetsplattor-och-oevriga-ytor/?currency=SEK&gclid=CjwKCAiAjPyfBhBMEiwAB2CCIk47vTBfuv5b5DtRNzUiRXRF1d2vqnswptes0sXFR_B099KuhDLAHRoC-H8QAvD_BwE

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...