Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Antu

Segeljolle att börja segla i?

Rekommendera Poster

Jag har varit på sjön i hela mitt liv. Och det har bara varit motorbåtar. Men nu är jag intresserad att "gå över till andra sidan". 

 

Jag kan absolut inte någonting men tänker gå i segelarskola i sommar. Jag funderar på att köpa en segeljolle av något slag som rymmer två personer. Har försökt googla lite och tittat på Blocket men hittar inte något. Kanske främst för att jag inte vet vad jag skall leta efter.

 

Vad finns det får båtar som jag kan dra från huset ner till vattnet på en kärra? Vilka återförsäljare finns på västkusten? Hittar bara motorbåtsåterförsäljare...

 

Jag har försökt söka i forumet, men som sagt. När jag inte vet vad jag skall söka efter så blir det svårt. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två-krona är ju en populär båt bland seglarskolorna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trissjolle är en trevlig liten båt för 2. Kan med fördel dras för hand på enkel vagn. Och de hittas på blocket. Finns nog få båthandlare som har små jollar om de inte är nya.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvåkronan är ju litet modernare än Trissjollen, ävensom det är en gammal kompis till mig som har tillverkningsrättigheterna till trissen, tycker jag att Tvåkronan är roligare att segla.

Å anda sidan har ju Trissjollen tillverkats i en herrans massa år, så det finns kanske många sådana på begagnatmarknaden... och reservdelar tillverkas fortfarande, det är enligt uppgift luckan till aktertoften som ofta går sönder eller förloras på något vis.

 

Om man vill ha en mer allsidig båt som även kan ros och köras med motor så finns ju Askeladden 14. Klart bra båt att lära sig segla i, men det är ju kanske inte direkt är någon båt man kappseglar med, kanske mer för utflykter i skärgården.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man bara ska ha en båt för att lära sig segla på egen hand så kan man ju köpa vilken ovanlig segeljolle som helst som är tillräckligt stor. Ovanlig skriver jag för att det blir mycket billigare än att köpa en känd modell. Se bara till att grejorna är hela och användbara.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

tvåkronan är ju ganska trevlig, men sen finns ju CB 66 med , den är nog ännu ett snäpp roligare

seglar bra med. passande för 2 personer som vill segla flitigt

 

mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du dra båten för hand så går ju stora kölbåtar (om än med sänkköl) som C55 och CB66 bort.

 

Det finns många roliga mer eller mindre kända jollar i denna kategorin! Bara att leta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle också föreslå en Askeladden 14. Den är inte snabb och inte "häftig" men den är sjövärdig och tillräckligt lättseglad för att man skall kunna njuta av färden och komma fram torr. Göteborgseka är en annan båt med litet liknande egenskaper.

De flesta moderna segeljollarna är så kappseglingsoptimerade och svårseglade att vi som inte riktigt kan konsten får vara nöjda om vi kan ta oss en sjömil och tillbaka utan att segla omkull och bli sittande på båtbotten i väntan på att kanske driva iland någonstans.

 

Jag har seglat i 29 år med en roddbåt med ett enkelt sprisegel. Det passar mig. "pessimistjollen" har någon kallat den båten eftersom den är litet underriggad men fram kommer man. Om inte seglande så roende.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev heimlaga:

Jag skulle också föreslå en Askeladden 14. Den är inte snabb och inte "häftig" men den är sjövärdig och tillräckligt lättseglad för att man skall kunna njuta av färden och komma fram torr. Göteborgseka är en annan båt med litet liknande egenskaper.

De flesta moderna segeljollarna är så kappseglingsoptimerade och svårseglade att vi som inte riktigt kan konsten får vara nöjda om vi kan ta oss en sjömil och tillbaka utan att segla omkull och bli sittande på båtbotten i väntan på att kanske driva iland någonstans.

 

Jag har seglat i 29 år med en roddbåt med ett enkelt sprisegel. Det passar mig. "pessimistjollen" har någon kallat den båten eftersom den är litet underriggad men fram kommer man. Om inte seglande så roende.

Tycker också det är en bra idé. Det enda jag undrar är om den kanske är för tung för att enkelt rullas på kärra för hand? Den lär väl väga runt 200 kg eller så, och med kärra är man kanske och nosar på 300 kg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte slå på stort och köpa en stor båt på en gång? Du lär dig segla på två dagar. Det är bus-enkelt! Jag brukar säga till folk att: 'Det är svårare att köra med motorn' och då menar jag att det är svårt att lära sig lägga till snyggt, olycksfritt och ordentligt. Det kan ta några år att lära sig lägga till på ett betryggande sätt. Ett tips är att: Kör nära t.ex. bryggan och stanna där och ha inte en stackars hopp i land kalle som måste hoppa i land och hinna vända sig för att stoppa båten som kommer med fart mot t.ex. bryggan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min bakgrund är också motorbåtar hela livet. Men jag fastnade för idén med segelbåt när jag var på föredrag av Sven Yrvind.

 

Jag har tittat på att bygga mig en Oz Goose, för att grabben (6 år) ska få testa segla själv och för att prova lite mer jag också. Ser inte ut att vara särskilt kostsam, och alla verkar överens om att den seglar bra och snabbt. Men kanske lite ful till utseendet, fast det skadar inte mig. Fördelen med formen är, som jag tänker, att det borde vara hyfsat lätt att sätta ett par uppfällbara hjul där bak (finns både på Jula och Biltema och andra ställen) och en anordning att koppla båten på cykeln som ett slags gigantisk cykelkärra. Går säkert bra lägga på släpvagn också men sådan har inte undertecknad. 

 

Angående att köpa stor båt och lära sig segla var det precis det jag själv gjorde - köpte en Albin Vega 27 fot när jag aldrig satt min fot på en segelbåt tidigare. Frugan har absolut noll intresse för att lära sig något eller hjälpa till, men hon skjuter ut från bryggan och hoppar iland med ett rep när vi lägger till. Barnen (0 och 3 år när vi köpte båten, i sommar blir de 3 och 6 år) är bara i vägen. Så det är ensamsegling med massa hinder som gäller för min del.

 

För mig hade det nog funkat att bara ställa mig i Vegan och lära mig, men med fru och två små barn ombord har det inte alltid varit så kul för jag går runt och är rädd för att jag ska ställa till med nåt som gör att de hamnar i vattnet och i värsta fall förolyckas. Direkt jag säger att jag åker till båten kommer de springande, för de tycker det är roligt att följa med, vilket innebär att jag aldrig får någon avslappnad tid för att lära mig. Någon gång har det lett till en rejäl utskällning av frugan för att hon säger "hissa ett segel till nudå" när jag har bilder av barn som sjunker till botten i huvudet bara för att båten lutar 10 grader. Nog har jag kommit på hur man seglar, men det är inte så fridfullt och avslappnande som jag hade önskat. 

 

Därför tycker jag att det låter som en alldeles lysande idé att börja med en liten båt, som man bara kan vara själv i, så att man under tiden man lär sig slipper känna ett ansvar för att man kanske kommer ta livet av alla andra i båten om man gör helt fel. Skulle man dessutom lyckas köra på en annan båt är det ingen som skadas där heller om man kommer i en Oz Goose, men med en 3 tons Vega kan det bli en hel del skador. Liten båt låter bra i mina öron. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mest till Dan-Erik: Barnen var 11 och 8 när vi skaffade segelbåt (26 fot) och elvaåringen kunde hjälpa till på riktigt från början medan den lilla tyckte det var kul att hänga med men var inte i vägen. Båda hade gått seglarskola (optimistjolle) så de visste lite vad det handlade om. Så det blir bättre nog enklare och mer avslappnat om några år :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag köpte för 3 år sedan en liten trimaran på 3 skrov. Den hade legat i en trädgård under en gran i säkert 10 år, den var mera grön än vit iallafall. En jolle på 4,5 meter x 3,2 och 90 kg. Renoverade det som behövdes och sedan var det bara att få den i vattnet. Skitkul är det enda ordet som behöver förklara vad det handlar om. Toppade nästan 15 knop som bäst och då gällde det att hålla i sig. Det mest positiva med en trimaran är att det inte lutar så mycket, det negativa är att den tar plats och att plocka isär den tog nån timma eller två.

Min hette Supernova och konstruerades i början på 70-talet av en dansk. Idag finns en modernare konstruktion som heter Weta trimaran och är mycket enklare att montera ihop. Brukar dyka upp på blocket begagnade från 60’ och uppåt. Båttypen är mycket förlåtande och om man inte provocerar den så kantrar den inte vilket en enskrovsjolle gör på en sekund eller två. Kolla på youtube efter Weta trimaran så finns där hur mycket filmer som helst. Med en trimaran kan man ta med sig ett par ungar och tält.

 

https://www.blocket.se/annons/halland/ny_weta_4_4_trimaran/105360879

ED62C81E-4900-4405-A304-A9F6218D6192.jpeg

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tänker jag sticka ut hakan... en modern segeljolle ställer krav på den som seglar för att komma till sin rätt... enligt mig enklare å segla en Bavaria med självslående fock än en jolle som mäter in i en populär klass... 

 

Vill man däremot lära sig att segla ifrån grunden... Bohusjôlle eller Blekingeka.... då lär man sig att bräcka med focken om man inte hinner med att styra genom slaget.... 

 

Deplacerande båt med lite kölvikt är en bra skola...

Fair winds

S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-02-28 vid 09:24 skrev Antu:

Jag har varit på sjön i hela mitt liv. Och det har bara varit motorbåtar. Men nu är jag intresserad att "gå över till andra sidan". 

 

Jag kan absolut inte någonting men tänker gå i segelarskola i sommar. Jag funderar på att köpa en segeljolle av något slag som rymmer två personer. Har försökt googla lite och tittat på Blocket men hittar inte något. Kanske främst för att jag inte vet vad jag skall leta efter.

 

Vad finns det får båtar som jag kan dra från huset ner till vattnet på en kärra? Vilka återförsäljare finns på västkusten? Hittar bara motorbåtsåterförsäljare...

 

Jag har försökt söka i forumet, men som sagt. När jag inte vet vad jag skall söka efter så blir det svårt. :)

Trissjolle är ett bra val. Men undvik de äldsta generationerna, de har sugande plastskum mellan inner och ytterskrov som med åren blir mättat med vatten så båten blir alldeles för tung.  Detta vatten är omöjligt att bli av med.
Trissjollen är bra då den även kan ha utombordare. Håller du till i Stockholmsområdet så kan du köpa vår till lågt marknadspris, vi har ingen användning för den längre. Den är OK med storsegel, fock och spinnaker samt glasfibermast. Skicka meddelande i så fall. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...