Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
nwin

Yamaha 2-takt 60 hk, vad vågar man göra själv?

Rekommendera Poster

Som nybliven ägare till båt med en 2-takts Yamaha 60 hk från -89 har jag börjat fundera på vad man kan göra själv men också vad man absolut bör lämna till yrkesfolk?

 

Då motorn är till åren komna så lockas jag av att göra en del av arbetet själv för att hålla nere kostnaderna men samtidigt förhoppningsvis förlänga motorns liv och inte minst för att lära. Jag har god teknisk kännedom, men begränsa praktisk erfarenhet av att meka med motorer. Nedan följer vad jag än så länge har identifierat att jag skulle vilja göra:

 

1. Byte av bränslefilter.

2. Byte av oljefilter.

3. Byte av impeller.

4. Byte av motor till powertrim/tilt.

5. Byte av växelstång.

 

Kommentera gärna på ovan tänkta insatser, men gärna också generellt om vilka delar man bör hålla sig borta från om man inte vill ha ihjäl sin gamla motor. Vad brukar leda till problem?

 

En sista fråga, var köper man enklast reservdelar till en Yamaha från -89. Utbudet online tycks väldigt begränsat, än så länge är de alternativ jag har hittat eBay eller Aliexpress.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev nwin:

 

1. Byte av bränslefilter. Om det sitter något sådant, så är väldigt lätt, endast risk för lite bensinspill

2. Byte av oljefilter.

Hittar du inte en på 2-takt

3. Byte av impeller.

Lite bökigare, men finns gott om videos och tips på youtube

4. Byte av motor till powertrim/tilt.

Ingen erfarenhet av

5. Byte av växelstång.

Nånting att göras i samband med impellerbyte isåfall? dock aldrig gjort.

+Byte olja i riggen om det inte är gjort.

Samma med tändstift 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att detta är en väldigt lätt motor att skruva med. Jag har en Yamaha 70 hk. Byte av oljefilter kan du nog hoppa över, finns inget oljefilter på denna modell (iaf inte original).

 

Varför byta växelstång? Är det något som inte funkar eller är trasigt?

 

Skulle även byta tändstift om det hade varit jag.

 

Byta powertrimpump är inte svårt, det är bara trångt..

 

Var i landet bor du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljefiltret var ju lätt i så fall, check på den :D

 

Tändstift kommer bytas, och oljan i riggen byttes i januari innan köp.

 

Anledningen till att jag funderar på att byta växelstång är att den är rejält rostangripen. Vill förekomma ett eventuellt brott och byta till rf.

 

Vi bor i Karlskrona, Blekinge, men båten har innan köp gått i Västervik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev nwin:

Anledningen till att jag funderar på att byta växelstång är att den är rejält rostangripen. Vill förekomma ett eventuellt brott och byta till rf.

Borde inte växelstången redan vara i rostfritt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser inte så ut (jag kan ordna bild i morgon). Har jag förstått det rätt så gick Yamaha över till rostfritt först -94, innan dess var de i svart stål.

 

Jag har själv haft tanken att byta den samtidigt som impellern men har inte lyckats hitta någon bra beskrivning för hur den lossas från växeln.

Redigerad av nwin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar man ens en mekaniker som vill göra jobb på en sådan gammal motor? (undantagen vanlig service möjligtvis)

 

Min motor är 25år gammal och skulle aldrig komma på tanken att lämna in den, ett par reparationer kommer nog snabbt överstiga värdet och då sparar jag hellre pengarna till en ny motor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Dsl:

Hittar man ens en mekaniker som vill göra jobb på en sådan gammal motor? (undantagen vanlig service möjligtvis)

Ja, min uppfattning är åtminstone att många båtmekaniker som hållt på i många år, svär mer när det kommer in någon med en modern 4-takt än en äldre 2-takt.

Dom har väll mer eller mindre sett likadan ut från 80-99 när insprutningen började etablera sig.

Men som du säger får man överväga konstnad mot värde, om det är något större jobb som skall göras.

 

Förstår också nwin's tanke på att ge motorn lite kärlek för att få den att vara med längre, vilket jag tror det kommer göra om man håller efter.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du hade en bild på växelstången så är jag nyfiken. Jag har två gamla Yamaha 2-taktare, en 50hk som jag haft sedan stenåldern och en 90hk som är gammal men relativt ny för mig.

Den jag har haft länge är ett underverk, den bara går och går. Någon rost har jag inte sett till förutom några detaljer i fästet. Men jag kan gå ut i garaget och kika.

Mitt förtroende till dessa maskiner är mycket stort. Miljömässigt kanske tveksamt med en gammal 2-taktare, men gå det brukar de göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som ni säger så är tanken att förlänga dess liv med några år. Faktiskt en del andra detaljer som också är rostiga, bland annat stoppen till powertrim samt den axel som löper genom hydraulcylindern till densamma. Dock är det bara växelstången (se bild 1) som jag kan se har någon större betydelse för funktion, annat än att stoppen är lite tröga att reglera.

IMG20230226114627.jpg

IMG20230219105922.jpg

IMG20230219105956.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har du provat att slipa lite lätt på växelstången för att se hur angripen den är?

Märkligt att spärren är så rostig, svårt att se logiken i det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte slipat på den än. Tänker att jag testar det som steg 1 i samband med impellerbytet, när den ändå är ute. Vill undvika spånor om det på något vis kan leta sig in på känsliga ställen vid växeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-02-27 vid 19:41 skrev Niklas-ES:

 

Har du provat att slipa lite lätt på växelstången för att se hur angripen den är?

Märkligt att spärren är så rostig, svårt att se logiken i det.

 

Logiken/ orsaken är att det beror på materialet, stål rostar om det inte målas noga och ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att byta växelstången måste du lyfta av motorn för att byta den.Men jag har sett troligtvis på ebay att det finns delbara att köpa

Mvh Tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är en del av arbetet gjort. Motorn har fått nytt bränslefilter, nya tändstift, impellern är bytt (växeln dock inte monterad än), och så lite smink på grisen på det i form av rostskydd och bättringsmålning.

 

I samband med fixet så stötte jag på slangen på bilden. Den är ca. 0,5 meter lång och lossad i båda ändar. Bästa gissningen så här långt är tryckloggen. Stämmer det och var ska den i så fall vara ansluten? Om inte tryckloggen, vad är det?

IMG_20230407_101522555.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev nwin:

I samband med fixet så stötte jag på slangen på bilden. Den är ca. 0,5 meter lång och lossad i båda ändar. Bästa gissningen så här långt är tryckloggen. Stämmer det och var ska den i så fall vara ansluten?

Ser väldigt mycket ut som en slang till tryckloggen. Den brukar sitta någonstans en bit ner på motorn (osäker var) och komma upp innanför kåpan för att ledas ut vid reglagewiren etc.

Tycker egentligen det är konstigt att motorer än idag förses med trycklogg-givare då jag inte vet någon som använder det längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det då värt att leta efter dess anslutningar? Eller kan jag likaväl ta bort slangen? Jag kommer att installera en GPS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev nwin:

Är det då värt att leta efter dess anslutningar? Eller kan jag likaväl ta bort slangen? Jag kommer att installera en GPS.

Tror du kan ta bort slangen. En ev risk du löper är att det någonstans på riggen sprutar ut vatten som möjligtvis kan påverka kylningen negativt.

Det finns andra här som kan utombordare betydligt bättre än jag. Hoppas någon av dem nappar...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Slangen kan du skippa, möjligen kan du få en vattenstråle i ögat om du skall klappa motorn under gång. För att slippa sprutet kan du plugga pipen på riggen.

Kylningen påverkas inte.

Redigerad av Jorgen01
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slangen är borta. Passade på att plugga hålet fram på växel i samband med att den bättringsmålades.

 

Nu har jag dock ett problem. Efter att ha monterat tillbaka växeln går det utmärkt att lägga i friläge (propellern roterar fritt), lägga i back (när propellern roteras moturs roterar svänghjulet medurs). Men när jag lägger i växel framåt och roterar propellern medurs så känns det som att den kuggar över. Jag har testat med växeln demonterad, det fungerar då att rotera medurs direkt på axeln som går från svänghjulet och propellern roterar då medurs. Men om jag i stället roterar direkt på propelleraxeln så kuggar den på nytt över när det blir lite kraft. Någon som har en ide på vad jag kan testa, eller är detta väntat beteende?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-04-10 vid 19:22 skrev nwin:

Slangen är borta. Passade på att plugga hålet fram på växel i samband med att den bättringsmålades.

 

Nu har jag dock ett problem. Efter att ha monterat tillbaka växeln går det utmärkt att lägga i friläge (propellern roterar fritt), lägga i back (när propellern roteras moturs roterar svänghjulet medurs). Men när jag lägger i växel framåt och roterar propellern medurs så känns det som att den kuggar över. Jag har testat med växeln demonterad, det fungerar då att rotera medurs direkt på axeln som går från svänghjulet och propellern roterar då medurs. Men om jag i stället roterar direkt på propelleraxeln så kuggar den på nytt över när det blir lite kraft. Någon som har en ide på vad jag kan testa, eller är detta väntat beteende?

Svarar mig själv på detta. Jag gavs möjlighet att känna på en kompis motor av samma modell. Beteendet var precis detsamma som min återmonterade motor. Så nu har jag gott hopp om att allt ändå är i sin ordning. Försök att starta motorn görs i morgon. Efter makeover ser nu grisen ut som bilden nedan.

IMG_20230412_184811529.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, fick du tag i en ny växelaxel? Har exakt samma problem, dock har min redan gått av! Har exakt samma motor.

Letar förbrilt efter en ny!

Fick du lyfta hela motorblocket?

20230626_213554.jpg

20230626_213617.jpg

20230626_213627.jpg

20230626_170601.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-26 vid 23:34 skrev Fzero299:

Hej, fick du tag i en ny växelaxel? Har exakt samma problem, dock har min redan gått av! Har exakt samma motor.

Letar förbrilt efter en ny!

Fick du lyfta hela motorblocket?

20230626_213554.jpg

20230626_213617.jpg

20230626_213627.jpg

20230626_170601.jpg

Just växelstången valde jag efter visst övervägande att lämna. Jag håller tummarna för att den ska hålla en tid till.

 

Dock beställde jag andra delar med gott resultat (men med lång leveranstid och med tullavgift) från https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-lodochnyh-motorov/yamaha

Delarna söks upp via respektive sprängskiss. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev nwin:

Just växelstången valde jag efter visst övervägande att lämna. Jag håller tummarna för att den ska hålla en tid till.

 

Dock beställde jag andra delar med gott resultat (men med lång leveranstid och med tullavgift) från https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-lodochnyh-motorov/yamaha

Delarna söks upp via respektive sprängskiss. Lycka till!

Okej, då vet jag, och tack för tipset!

Det var faktiskt enklare att byta än vad jag trodde (aldrig gjort förut) det va 5 bultar till drevhuset sen  6 bultar i under kåpan, sen bort med reglage/choke och soppa/vatten slangen, och givetvis bort med sprinten till växelaxeln. Sen gick det att lyfta motorn enkelt med en motorlyft, om du undrar sen när det är dags För dig. Axeln kostade 1500 spänn. Dock ett jävla jagande för att få rätt stång givetvis, det var nog det största jobbet! 

 

 

 

20230627_162939.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...