Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
nevink

Diameter på ankarkätting

Rekommendera Poster

 

Hej,

 

Jag står nu inför en uppgradering av min ankarkätting. 

För närvarande har jag 70 meter 10mm galvad kätting. Inte säker på vilken kvalitet. Skicket är väldigt fint.


Tyvärr är längden för kort. Jag kommer att behöva minst 100 meter verkar det som. 

 

Båten väger 25 ton och är 53 fot. Nu ligger hon precis på gränsen mellan vad de flesta rekommenderar. Nämligen 10 -12 mm diameter. 

 

Har ni några åsikter i frågan? Helst hade jag velat byta till 12mm men det är platsbristen som blir mitt största problem. Jag har problem med att få hem kättingen utan att behöva arrangera om i boxen då det byggs upp. Redan med 70 meter 10mm i boxen. Det går dock att utöka något så jag kan ha 30 meter förvarade  i den andra delen utav ankarboxen, under de blåa fendrarna. Så det är lätt tillgängligt men jag ändå behåller platsen fri direkt under ankarspelet. 

 

Givetvis hade en liknande lösning gått att göra om man väljer 12mm kätting.

 

Beträffande ankaret så har jag ett plogankare på 75 lbs - 34 kg. 

 

Det finns ju rostfri kätting med. 

Den bästa verkar vara från Ketten Wälder 

https://italnordic.se/0103394.html

För 85000 kronor får man en sådan i 10mm. Det står dock att arbetslasten endast är 1600 kg 

 

Jämfört med en galvaniserad med en brottslast på 2400 kg

https://www.marinsystem.se/sv/ankarkatting-g43-o10-mm

 

Vad anser ni att jag bör satsa på inför en långsegling? 

Har ni någon återförsäljare att rekommendera?

 

Tack på förhand!

Johan

ankring.jpg

P1020565.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vilka farvatten planerar du för?
Behovet på längd kan skilja, dessutom är det många som använder befintlig kätting och vid utsatta lägen skarvar på med tamp, en småländsk lösning.

Gällande arbetslast så skall du inte lyfta båten 😉
Räkna lite på vilken last som ditt ankare kan ta  och vilka krafter som din båt kan ge på ankarkättingen (vind/sjö beroende).

Kolla in tips från Annika och Björn på https://www.sailaround.info/
De har seglat i varma och kalla vatten runt på klotet och delar med sig om sina erfarenheter bla ankring.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fokusera inte på diameter utan på hållfasthet!

 

Det är väldigt stor skillnad mellan olika klasser på kätting.

 

En 10 mm klass 2 kätting har en brottlast runt 4 ton.

En 10 mm klass 4 kätting har en  brottlast på ca. 6 ton

En 10 mm klass 6 kätting ca. 10 ton.

En 10 mm klas 8 har en brottlast på ca. 13 ton.

 

På något vis bör du ta reda på vad för kätting du redan har ombord och bestämma om hållfastheten på den räcker. Det är ju inget vunnet på att skarva med en onödigt stark kätting.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju fundera lite på vad som egentligen behövs. Det finns en kille på Youtube som på ett väldigt vetenskapligt och grundligt sätt testar ankare av olika modell och vikt på olika bottentyper och mäter kraften de motstår innan de släpper. Han har rätt sällan testat ankare i den viktklassen, utan mest såna upp till ca 20-25 kg, men enstaka tyngre också. Kollade nyss på ett där ett Bruce på 30 kg testas, och maxbelastningen var ca 350 kg. Men jag vet att jag sett toppar på 600 kg för nåt ankare i nåt av testerna, och då var det 20-25 kg ankare ungefär. Jag skulle ha svårt att föreställa mig mer än strax under ett ton "grepp" för ett plogankare på 34 kg baserat på detta, och då får det vara en perfekt ankarfällning i optimal botten. Med lite säkerhetsmarginal för ryck så borde redan 4 ton brottlast vara långt över vad som krävs.

Om jag räknar på vad vinden kan göra på en båt, så...
Tvärsnittsyta sett från lite snett framifrån inklusive mast och annat, 20 kvadratmeter. Luftmotståndskoefficient på 0.9 (väldigt ojämnt och oaerodynamiskt föremål och förmodligen en bra bit över det verkliga). Normal luftdensitet på 1.2 kg/m^3. Vind på 35 m/s. Vi snackar alltså orkan. Kraften från vinden i detta fallet, som nog är en bra bit i överkant för TS båt, ger en kraft på ca 13 kN, eller ca 1.3 ton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-02-23 vid 00:07 skrev nevink:

Det finns ju rostfri kätting med. 

Den bästa verkar vara från Ketten Wälder 

https://italnordic.se/0103394.html

För 85000 kronor får man en sådan i 10mm. Det står dock att arbetslasten endast är 1600 kg 

 

Jämfört med en galvaniserad med en brottslast på 2400 kg

https://www.marinsystem.se/sv/ankarkatting-g43-o10-mm

 

Det måste vara fel i produktinfon för de rostfria kättingarna. Arbetslast på 1.6 ton och brottlast på 63 ton. Nä, jag tror det ska vara ett decimaltecken mellan 6 och 3 där...

Sen tycker jag det står konstigt på det andra stället också. BLL (Breaking Load Limit) och draghållfasthet är för mig samma sak, men här anges olika värden. Troligtvis menar de arbetslast.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med min lilla Shark 24 fick jag en kätting som ser ut att vara gjord i mässing. Tung som tusan är den om jag jämför med den galvade jag har till Solingen.

 

Vad finns det för fördelar med det? Annars känns det väl som att rostfritt är bra om man ska segla i de riktigt salta haven, medan galvat fungerar fint i våra bräckta vatten här..

 

Har en bekant som köpte en kedja på hjertmans som var ojämn i storlek på länkarna - trots att säljaren bedyrat att den skulle vara kalibrerad. Var inga problem att lämna tillbaka den, men ett tips är ju att köra igenom hela kedjan i ankarspelet efter köp för att kontrollera att det inte finns några ojämnheter som får allt att kärva när det är på riktigt..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev raol:

Det finns en kille på Youtube som på ett väldigt vetenskapligt och grundligt sätt testar ankare av olika modell och vikt på olika bottentyper och mäter kraften de motstår innan de släpper.

Så ser det normalt ut, men så kan ju ankaret fastna i något.

Det är nog vettigt att anta att ankaret sitter bergfast.

 

59 minuter sedan skrev raol:

. Vi snackar alltså orkan. Kraften från vinden i detta fallet, som nog är en bra bit i överkant för TS båt, ger en kraft på ca 13 kN, eller ca 1.3 ton.

Det låter spontant rimligt att räkba med en vindlast på något ton i svåra fall.

 

Sedan har vi ju vågorna som ständigt rycker i kättingen.

Jag har sett 6 mm dubbel dynema i en snubber ryckas av som om det vore en enkel flagglina.

Brottlasten är väl runt 4 ton på enkel dynema, så det är väl rimligt att anta att ryckkraften åtminstonne var bort mot 4 ton om man tar hänsyn till slitage och försvagningar pga. knopar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...