Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
rejas

Estland sommaren 2023

Rekommendera Poster

Det börjar bli dags att planera in sommarens segling. Sommaren 2022 blev en flopp på grund av hälsoproblem. Men nu laddar vi för 2023.

En destination som stått på önskelistan länge är Estland. Inte så långt men ändå lite exotiskt med ett nytt land. Åland och Finland har vi gjort flera gånger och vill liksom expandera lite.

Men vill gärna höra lite åsikter. Kriget är inte långt borta men Estland är ju inte indragit i det ännu i alla fall. Självklart förstår jag att väldigt mycket kan hända snabbt och att situationen i sommar kanske är en helt annan än nu.

Skulle du kunna tänka dig att segla till Estland i sommar? Eller kanske rent av också planerar att göra det?

Redigerad av rejas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi seglade till Estland 2001. Har inte så mycket att säga om landet. Lite sämre service än andra länder - men då kompenserades det av att allt var till halva priset.. vi låg 3 nätter i OS-hamnen lite norr om tallin och hade hyrbil. Men det såg ut som att det var gott om lokaltrafik. 

 

Kusten är ju mer som västkusten utan någon direkt skärgård och vi undersökte aldrig några andra hamnar...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan absolut rekkomendera Estland. Vi var där 2017.

 

Vi hade glädje av båtsportkort i papper som vi köpte på nätet, vill du låna så går det bra.

Vi har nog lite guidböcker och hamnguider också.

 

Vi streckseglade både dit och hem, men man kan ju även gå via Åland och Finland. 

På väg hem hamnade vi mitt i en rysk/kinesisk flottövning. Först trodde vi att det var en massa fiskebåtar, ganska svårt att läsa av lanternor eftersom det var rätt guppigt.

 

Skriv här, skicka PM eller maila.

 

Jag har inte då mycket info hör på mg, men jag har lagt upp deta.

 

Ha det bra!

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi seglade över Åland och finska skärgården, låg två nätter i Helsingfors dit. Sen sträckseglade vi tillbaka till Saltsjöbaden där vi utgick från.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för era svar! Jag har sökt lite snabbt här på forumet men missade Mackey's tråd. Mycket bra där.

 

Det jag kanske mest funderade på men som troligen inte framgick av min trådstart var hur ni ser på det politiska läget. Jag förstår att mycket kan hända innan juni men som det ser ut nu, tycker ni det är dumt att sikta på Estland (och kanske Lettland) i sommar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det är någon fara alls. Och är det någon fara så lär det ju inte hända något över en natt. Så håll lite koll på världsläget så vet du ju om det är en invasion på gång innan du åker dit. 

 

 

Som det ser ut idag så hade jag nog känt mig tryggare i NATO-landet Estland än i vårt "neutrala" Sverige. Men även om Kina ger sig in i leken och förser Ryssland med vapen så kommer det ta många veckor innan de byggt upp tillräckligt med trupp mot gränsen mot baltländerna och det kommer inte ske utan att väst ser det.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev rejas:

- - -

Det jag kanske mest funderade på men som troligen inte framgick av min trådstart var hur ni ser på det politiska läget. Jag förstår att mycket kan hända innan juni men som det ser ut nu, tycker ni det är dumt att sikta på Estland (och kanske Lettland) i sommar?

45 distansminuter Tallin - Helsingfors.Det är ju bara en dagsresa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På så kort sikt tror jag inte det händer nåt i den regionen. Det som det är störst risk för, relativt allt annat, är att Ryssland gör nåt i Suwalki-området, den 7-8 mil långa gränszonen mellan Litauen och Polen, som är baltstaternas enda landgräns mot annat än Ryssland (och Belarus, i praktiken Ryssland). Ryssland har transiträttigheter via kontrollerade rutter, väg och järnväg, mellan Belarus (lydstat till Ryssland, och snart en delstat om Putin får som han vill) och exklaven Kaliningrad. Ryssland skulle i förlängningen kunna vilja angripa där, trots att det handlar om NATO-länder, och öppna en korridor. Ganska osannolikt även det, men Rysslands nuvarande regim har en förmåga att göra orimliga saker, så vem vet?

Estland ligger nära Finland och längst bort från Suwalki-området, så där är risken helt klart lägst.

Redigerad av raol
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att striderna tar slut under sommaren och då är den ryska militärmakten ett minne bott, i alla fall för den här gången.

 

Någon kapacitet att gå i krig mot Nato sommaren 2023 ser jag inte nu.

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ifall svenska UD skulle komma med en reseavrådan för resor till Estland, då skulle jag följa den. Men så länge UD inte avråder för resor dit så är det lugnt. Framför allt ifall du har en båt så att du kan lämna landet om världsläget förändras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Mackey:

Jag tror att striderna tar slut under sommaren och då är den ryska militärmakten ett minne bott, i alla fall för den här gången.

 

Någon kapacitet att gå i krig mot Nato sommaren 2023 ser jag inte nu.

Jag delar dessvärre (och tyvärr) inte helt din uppfattning.

 

Ryssar (o framförallt deras ledare) tänker inte på samma sätt som oss. De har inte samma bevekelsegrund om en snar kollaps och förluster i människoliv och materiel till stor kostnad. Kolla med några Rysslandskännare/analytiker så framgår det lite varstans.

 

Jag bedömer att Ryssland kommer att fortsätta med ett lågintensivt krig i Ukraina under lång tid framöver. Inte minst för att se hur länge västvärlden fortsätter att vara eniga och fortsätter med restriktioner. Ryssland behöver på sikt bli av med restriktionerna för att få igång ekonomin igen.

 

Jag håller fullständigt med om att Ryssland inte har kapacitet att öppna en ny front mot de Baltiska staterna under överskådlig tid. Men de kommer att åka runt med kärnvapenbestyckade fartyg i Östersjön för att visa på sin farlighet och att de är ett hot att räkna med. Dessutom kommer det med stor sannolikhet att bli ett fortsatt/närmare samarbete med Belarus, Kina, Syrien, Iran o Sydafrika (o kanske även lite med Turkiet utan att det blir militärt där...)

 

Usch, det är en otäck tid som inleddes i februari 2022.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kalle-Anka:

Framför allt ifall du har en båt så att du kan lämna landet om världsläget förändras.

Finns ju en viss risk att ryssen tar båtar från Kaliningrad om de vill hälsa på Estland på samma vis som man besöker Ukraina. Då hade jag inte velat försöka segla över till Sverige i alla fall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-02-23 vid 15:30 skrev Lintott:

Jag delar dessvärre (och tyvärr) inte helt din uppfattning.

Jag delar dessvärre din uppfattning i någon mån.

 

  • Lågintensivt krig längs någon gräns (frågan är vilken) kan absolut fortsätta, men det påverkar inte en seglats till Estland.
  • Jag skulle inte vara rädd för kärnvapenbestyckade ryska fartyg om jag seglade över Östersjön, men här kan man känna olika. Priset för Ryssland att sänka en fritidsbåt från ett (nästan?) Nato-land är för högt tror jag, även om de betett sid som svin mot civila i Ukraina.
  • Jag tror att Putin kommer att få nya kalsonger, bli bjuden på te eller ramla ut genom ett fönster med tiden och när det händer kommer en efterträdare ta chansen att skylla allt på Putin och avsluta även det lågintensiva kriget.
  • Jag tror att Belarus kommer att få en ny folklig resning, men det är ju inget som påverkar segling till Estland.
  • I övrigt får nog Ryssland stöd av ungefär de länder du nämnde, fast Turkiet röstar bort Erdogan och får då mindre insitament att samarbeta under mattan med Ryssland och ser säkert större fördelar med att handla med Ukraina. Även  Eritrea, Mali, Nicaragua och Nordkorea verkar stå på Putins sida.

Hur som helst skulle jag inte tveka.

 

 

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-02-23 vid 16:18 skrev Peter_K:

Finns ju en viss risk att ryssen tar båtar från Kaliningrad om de vill hälsa på Estland på samma vis som man besöker Ukraina. Då hade jag inte velat försöka segla över till Sverige i alla fall.

Minns inte om jag beskrev vår hemsegling från Estland 2017..

På avstånd såg vi en massa lanternor, fast det var väldigt svårt att se exakt hur de var placerade när det blåste 9 m/s och vågorna var uppbyggda. Det var många på rad (i bredd) och mycket lanternor så först trodde vi det var flera fartyd som trålade fram och tillbaks. Lite oro blev det för det var svårt att förstå mönstret de trålade efter.

Hur bör vi styra för att vara ur vägen?

 

Sedan såg vi något stort mörkt torna upp sig några hundra meter vid sidan av oss. Ändå svårt att bedöma vad det var, till det plötsligt brummade till och fartyget försvann i 30 knops fart mot alla trålarna framför oss. Flera trålare dök också upp bakom oss.

 

Vi var mitt inne i den rysk-kinesiska flottövningen!

Vi seglar och vi håller kursen så får de öva bäst de vill blev beslutet.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du följer med världsläget så är det säkert att segla i Estland. Balterna håller noga reda på vad som sker i närområdet så det lär nog vara känt några veckor på förhand om ryssen hittar på någonting.

Sedan lär inte esterna vara en helt enkel nöt att knäcka för Putin. Efter invasionen 1940 tog det ända in på 70-talet innan de sista metsavennad slutgiltigt gav upp gerillakriget. Bland den den sortens folk som dessutom har hela Nato bakom ryggen så är du lika trygg där som i Sverige.

 

Ställen som jag skulle vilja se är framför allt Runö där gammelkyrkan och Korsgården är sevärda och så skulle det vara intressant att få se Ormsö och Nuckö. Aibolands museum i Hapsal och Eesti Meremuuseum i Tallinn har en del sevärt för en båtintresserad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade med varsin hopfällbar cykel vilka vi hade stor glädje av.

 

Jolle är också bra.

Man kommer i stort sett inte in till land någonstans utom där det finns hamnar.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kom iväg. Sträckseglade från klubbhamnen i Norrtälje till Triigi hamn. Resan över var fantastisk. Fina vindar nästan hela vägen. Lite vågor men helt okej. Fick stiltje fram på morgonen och startade motorn. Men annars fin segling med fart mellan 5 och 7 knop i stort sett hela vägen.

 

Triigi var okej, men inte mer. Dock är anläggningen modern och fungerar bra.

 

Nu ligger vi i Varbla hamn som är en helt fantastisk hamn. Allt är nytt, till och med själva hamnbassängen. Men tomt. Hade denna hamn legat i Sverige hade den varit tokfull med trubadur på restaurangen och liv och rörelse. Här är det bara vi. Restaurangen var stängd igår men skall vara öppen idag. Jag hoppas komplettera med lite bilder sedan.

 

Tanken är nu att i morgon dra oss till Pärnu där vi blir i några dagar. Sedan utforska kusten norrut till Tallin för att sedan ta oss till Helsingfors och sedan västerut igen. Men inget är hugget i sten.

Screenshot_from_2023-06-28_10-28-07.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åhh vad ledsen jag är att jag slarvade med att lägga in våra estländska strandhugg 2017 på Marinwiki.

Jag tror det beror på att nästan alla ställen vi låg var gästhamnar, men några platser som inte var gästhamn hittade vi faktiskt.

 

Ha en riktigt fin tripp i Estland, vi älskade landet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Här är våra estniska förtöjningsplatser och en fil med positioner som du kan ladda in i Marinwiki.

 

Djupen som anges är djupet  framför kölen och vi sticker 1,70 m och vi kom in överallt, fast...

170720 rekommenderas inte att gå ända in till bryggan. Vi fick stånga oss in genom slam, men i övrigt inga problem o ch vi kom ut lätt. Hur som helst en intressant ö att besöka.

 

Än en gång, ha en bra seglats.

 

image.thumb.png.06cd720f13b3ea1ac3ba41f883190cc7.png

Förtöjningsplatser i Estland 2017.xls

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu ligger vi inblåsta i Pärnu. Brallar i rejält. Vi kommer ligga kvar här tills det värsta blåst över. Troligen lämnar vi på onsdag. Som tur är så är det en  mycket trevlig stad att vara fast i. Men vi börjar bli sugna på att lämna nu. I natt åskade det makalöst. Rena fyrverkeriet. Blåsten skall kulminera om ett par timmar.

 

Screenshot from 2023-07-03 09-08-02.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har vi lämnat Estland efter drygt tre veckor. Vi kan sammanfatta det som att det varit blåsigt (mest från fel håll) och väldigt trevligt. Estländarna är trevliga och det känns väldigt tryggt. Vi har inte sett en enda fastkedjad båt. Vi låg bredvid en Axopar 37 med nya motorer om 350 hk som de dessutom inte dolde att nycklarna låg i stuvfacket bak på styrbord sida. De enda låsta cyklarna vi sett var hyrcyklarna i en hamn. Sådant gör att det känns tryggt.

 

Hamnarna är moderna och fina. En trevlig sak är att i de flesta hamnar har vi varit enda svenska båt. Då bokstavligen springer hamnkaptenen och hissar svenska flaggan i hamnen. Väldigt trevligt.

 

Kusten är väldigt annorlunda än hemma. Det finns inte mycket skärgård och kusterna är grunda. Väldigt grunda. Man kan segla käppslalom mitt ute på havet där man knappt ser land och ha 4m djup. På sjökortet är 0.9m och till och med 0.2m långt ut på havet inte ovanligt.

 

Mycket är, trots den svaga kronan, billigt. Framför allt att äta på restaurang och att tanka. Ungefär halva priset mot hemma. Vi åt till exempel hela familjen (4 personer) på en mer än okej indisk restaurang, inklusive en stor öl till mig och ett glas vin till frun, för €42. Diesel kostade mellan €1.40 och €1.59 i de hamnar vi besökte. Det var samma pris i land som på sjömackarna enligt vad jag kunde se. På de finaste restaurangerna i hamnarna var det ungefär samma pris som på en medelrestaurang hemma. Ca €20 för en huvudrätt. Nu är vi i Finland och man blir nästa chockad av priserna. Det är fortfarande Euro, men dubbelt så dyrt.

 

Totalt under hela resan såg vi 4 svenska båtar. Vi var ofta enda svenska båten i hamnarna. Mer än hälften av båtarna var finska.

 

Vi kan verkligen rekommendera Estland. Det är nära men känns ändå som långt borta. Vi sträckseglade dit så vi var snabbt på plats i början på semestern. Vi vill tillbaka. Kanske inte nästa år men snart. Vi har sparat hela Rigabukten utom det nord-östa hörnet. Finns hamnar där vi vill besöka.

 

 

Screenshot from 2023-07-22 16-43-51.png

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter fantastiskt! Jag är nog inte så sugen att segla dit igen (Vi bor på västkusten), men man undrar ju hur det vore att köra där med husbil.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...