Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
RolfStuchly

Mercury 90 hk 2 takt larm överhettning

Rekommendera Poster

Jag får larm om överhettning (ihållande larm och varvtalsmaximering) och går "normalt" (=larmar inte) på lägre varv (typ 5-6 knop). Båten är lite körd och ligger i i vinter och larmet har uppstått nu (inga problem i somras). 

Vilken väg att gå för att felsöka och åtgärda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev RolfStuchly:

Jag får larm om överhettning (ihållande larm och varvtalsmaximering) och går "normalt" (=larmar inte) på lägre varv (typ 5-6 knop). Båten är lite körd och ligger i i vinter och larmet har uppstått nu (inga problem i somras). 

Vilken väg att gå för att felsöka och åtgärda?

En rätt enkel åtgärd som inte kräver så mycket rivande är att kolla temperaturgivaren. Bara för att motordatorn får uppgift om för hög temperatur så behöver det ju inte vara så.

 

Om motorn stått nere i vattnet under vintern så kan det ha växt havstulpaner eller liknande i vattenintaget som stryper kylvattenflödet.

 

Å så kan det naturligtvis vara impellern som tappat blad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du skvallerstråle? Att den kyler bättre på lågvarv indikerar antingen dålig impeller alt poppet valve som fastnat i stängt läge (du skriver inte årsmodell eller om det är carb/dfi, men de flesta har).

 

Tempgivare är inte så vanligt fel och iom att maskinen går varmare på lågvarv borde den larma då (om den larmar för tidigt dvs).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, svallerstrålen känns intressant. har vid några tillfällen varit med om det knappt kommit någon svallerstråle när det är kallt, men släppt efter tag. misstänker ispropp.

På en annan båt så var impellern dålig, men larmade vid låga varv, men inte vid högre. misstänker det blev bättre kylning med varven.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2023-02-22 vid 14:27 skrev Niklas-ES:

Ja, svallerstrålen känns intressant. har vid några tillfällen varit med om det knappt kommit någon svallerstråle när det är kallt, men släppt efter tag. misstänker ispropp.

På en annan båt så var impellern dålig, men larmade vid låga varv, men inte vid högre. misstänker det blev bättre kylning med varven.

 

Jag skulle också gissa på kortslutning i tempgivaren alternativt för hög laddningsspänning. Kolla vad du har för motstånd i tempgivaren vid vanlig utomhustemperatur.

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...