Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Dava

Elpanel i liten båt

Rekommendera Poster

Jag tänkte fixa en elpanel till min lilla båt. Idag är allt kopplat direkt till ett bilbatteri utan strömbrytare eller säkringar. Det som är inkopplat är autopilot, logg, ekolod och en lampa med strömbrytare på själva lampan. 

 

Jag tänkte att jag skulle dra om elen och sätta in ett kylelement till kylboxen och allt borde ju rimligtvis kunna slås på och av med en strömbrytarpanel.

 

De flesta lampor har ju egna strömbrytare, men en knapp för att snabbt tända typ köksbelysning är ju vettig att ha innanför luckan.

Men vad ska man mer styra från elpanelen? Hur ser det ut hos er?

 

Så fort båten är ruffad och lite större (än Solingen) så känns det som att 6 knappar som jag tänkt begränsa mig till är i snålaste laget. 

Solingens sex knappar gick till, Autopilot, elmotor (via relä) Logg/GPS/ekolod, 12V uttag, mysbelysning i sittbrun, länspump. (Här fick jag anstränga mig för att använda alla knappar...). Sharken behöver ju inte länspump, men däremot ev lanternor..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla all belysning till en strömbytare (och säkring) på panelen, så får den agera huvudströmbrytare för belysningen. Varje lampa har sen en egen, närliggande strömbrytare. Då kan du enkelt slå av allt i ett svep, och det medger även att redan påslagna lampor slås på direkt när du aktiverar huvudkretsen nästa gång om det är önskat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Dava:

Jag tänkte fixa en elpanel till min lilla båt. Idag är allt kopplat direkt till ett bilbatteri utan strömbrytare eller säkringar. Det som är inkopplat är autopilot, logg, ekolod och en lampa med strömbrytare på själva lampan. 

 

Jag tänkte att jag skulle dra om elen och sätta in ett kylelement till kylboxen och allt borde ju rimligtvis kunna slås på och av med en strömbrytarpanel.

 

De flesta lampor har ju egna strömbrytare, men en knapp för att snabbt tända typ köksbelysning är ju vettig att ha innanför luckan.

Men vad ska man mer styra från elpanelen? Hur ser det ut hos er?

 

Så fort båten är ruffad och lite större (än Solingen) så känns det som att 6 knappar som jag tänkt begränsa mig till är i snålaste laget. 

Solingens sex knappar gick till, Autopilot, elmotor (via relä) Logg/GPS/ekolod, 12V uttag, mysbelysning i sittbrun, länspump. (Här fick jag anstränga mig för att använda alla knappar...). Sharken behöver ju inte länspump, men däremot ev lanternor..

Jag tycker man ska ha funktionsuppdelning för strömbrytare t.ex:

Navigationsinstrument (logg, ekolod, gps..) kan samlas över en brytare

Lanternor hamnar ofta på två, en för segling (sb, bb, akter) och en för motorgång (topp)

Belysning samlas över en gemensam brytare och med separata on/off på resp armatur, här kan även 12V o USB anslutas.

VHF egen brytare

Kyl över egen brytare

Autopilot över egen brytare eller tillsammans med instrument

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en snabb skiss 

1. Belysning 

2. Lanternor 

3. Motorlanterna

4. Navigation

5. Autopilot

6. Kyl

 

Det är sant att belysningen kan ha egna brytare, tänkte mest att det kanske hade varit praktiskt att ha någon form av ledljus om man kommer till en kolsvart båt och har släckt alla lampor..

 

Autopiloten är bra att ha på en egen så kan den bli strömlös utan att man behöver dra ur kontakten. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...