Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
raol

Slätare skrov - slipa/skrapa/borsta?

Rekommendera Poster

Varken vi eller omedelbart föregående ägare har gjort nåt mer än målat på ny bottenfärg. Skrovets yta ser ut som en reliefkarta över ett kuperat område...
Naturligtvis är detta allt annat än fartfrämjande, och helst hade jag förstås sett att botten var slät som en biljardboll. Men...

På sikt, förhoppningsvis i höst, är planen att antingen använda färgborttagningmedel i kombination med enklare skrapning och därefter efterslipning, alternativt blästring om det går att ordna till ett (för oss) rimligt pris. De prisuppgifter jag sett för blästring hamnar på 22 000 till 28 000 kr, så väl saftigt, men det kan kanske finnas billigare utförare om man lägger några veckor på att ringa runt.

Under våren finns det inte el eller vatten (kopplas på fram i maj, flera veckor efter planerad sjösättning) där båten står, så nåt mer avancerat går inte att utföra under våren.

Jag är främst ute efter nån metod för att ta udden av detta. Få bort det värsta och få det lite mer till en mer enhetligt plan yta i stället för ett kraterlandskap. Att skrapa manuellt ner till vad för tätskikt det kan tänkas vara (gelcoat eller epoxy) är tyvärr uteslutet eftersom min rygg inte medger den typen av arbete. Jag skulle kanske klara 10-15 minuter per dag, inte mer, om ens det. Det skulle nog ta ett halvår att rensa skrovet i den takten... Däremot skulle det kunna funka att med lösare tryck gå över med en skrapa, eller en stålborste eller nån form av slippappersförsedd kloss. Om det funkar. Jag har inte testat, och båten är, som alltid så här års, ett par timmars bilfärd bort.

Ett alternativ jag funderat på är att gå över färgen med en stålborste för att "knacka" bort det som är ganska löst, och sen på nåt vis täcka ytan med nåt spackelliknande som kan fylla ojämnheterna och sen slätas ut till en rätt så slät yta att måla bottenfärg på sen. Det får ju vara nåt som inte blir svårt att få bort i ett senare skede när botten ska rengöras ordentligt, men som ändå sitter så pass bra att det håller sig under säsongen. Finns det nåt sånt? Kanske kan man blanda i nåt förtjockningsmedel i vanlig bottenfärg för att göra till "spackel"?

skrov.thumb.PNG.7e0fd13d58c09eb5c3380b93d31ccaf7.PNG
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orsaken till att det ser ut som det gör är självpolerande färg som lakas ur och håller inte ihop när nya lager kommer på. Jag är rädd att slipning är enda metoden om du vill få ytan någorlunda slät. En maskin, dammsugare och 40-papper är bäst. Man kan rigga maskinen med motvikt i ett block, så är det inte så jobbigt för kroppen. 
En stålborste gör inte botten planare är jag rädd. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, det finns ingen el, så enbart manuella metoder är aktuella, förutom möjligen roterande stålborste i batteridriven skruvdragare/borrmaskin. Jag är inte i detta läget ute efter att få en helt slät botten, utan i stället på nåt sätt få den markant jämnare än i dag. Ta bort det värsta inför årets säsong. Få bort det som flagnar och är nära att släppa redan.

 

Hur mycket kan man tänkas få bort med ett extremt grovt sandpapper (grovlek 16/24/40 eller så) för hand utan att använda mycket kraft? Och med "få bort", menar jag helt enkelt en liten utjämning av ytan, inte nån djupare slipning eller polering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, OK. 
Utan el skulle jag skaffa en ledad slipplatta med teleskopisk förlängare och ett grovt våtslippapper. Se till att ytan är blöt så du slipper dammet. Väldigt effektivt då man kan jobba med hela kroppen och få en bra arbetsställning. 

image.jpeg.2e46b606b450af76086d3cc07b0cf116.jpeg

Roterande stålborste tror jag inte blir bra. 
 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen ett skaft som @Peter_K föreslår eller så testar du med en batteridriven slipmaskin/polermaskin och ser vad du kan åstadkomma. Funkar maskinen och din rygg (känner igen det där) så köp några extra batterier till maskinen så kan du iaf göra någon nytta. Vet att det kan kännas trist att se en sådan botten men det viktigaste är ju inte att kunna segla fort utan att komma ut på sjön!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Aha, OK. 
Utan el skulle jag skaffa en ledad slipplatta med teleskopisk förlängare och ett grovt våtslippapper. Se till att ytan är blöt så du slipper dammet. Väldigt effektivt då man kan jobba med hela kroppen och få en bra arbetsställning. 

Den metoden har jag använt med gott resultat.

 

PS

Vår blästring kostade 5000:- kronor, fast det är ju några år sedan nu.

Allt under 10 000:- får nog anses som ett bra pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Hur mycket kan man tänkas få bort med ett extremt grovt sandpapper (grovlek 16/24/40 eller så) för hand utan att använda mycket kraft?

Slipa torrt funkar dåligt, pappret klibbar igen snabbt. Med grova våtslippapper kommer det att gå ganska lått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slipade bort all färg på Solingen för några år sedan. Ner till Gelcoaten. Jag skrapade först och sen slipade jag med 80-papper. Våtslippapper från Biltema. Jag slipade med skaft och doppade i en spann lite hela tiden för att inte färgen skulle sätta igen pappret.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Den metoden har jag använt med gott resultat.

 

PS

Vår blästring kostade 5000:- kronor, fast det är ju några år sedan nu.

Allt under 10 000:- får nog anses som ett bra pris.

Jag ska förstås kolla fler när det är dags, men varken tid eller pengar till blästring finns nu i vår, utan det blir i så fall till hösten om det blir aktuellt och vi har råd (ska ut med 15 000 kr till Grefab för deras orimliga depositionsavgift, dvs ett omotiverat räntefritt lån till ett kommunalt bolag, sannolikt nån gång under perioden sep-nov).

Nu under våren handlade det mest om att med en liten arbetsinsats försöka få till en viss förbättring från det bedrövliga utgångsläget.

Båten står i en vagga så man kan inte stå och jobba särskilt bra heller. Massa stål i vägen här och var.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, en platta på skaft och blötning verkar vara den rekommenderade metoden alltså. Ska göra ett prov nästa gång jag är vid båten. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

Ok, en platta på skaft och blötning verkar vara den rekommenderade metoden alltså. Ska göra ett prov nästa gång jag är vid båten. :)

 

Tips från coachen - ta med en rulle eltejp och dra några varv runt leden på plattan om du behöver stadga då den kan bli lite ”floppsig” när man jobbar. Eltejpen är lagom mjuk och tål vatten (typ). 
Och så ett riktigt grovt slippapper. 
Lycka till 👍

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok!

Roterande stålborste var min tanke för att, med lätt tryck, få bort mycket av färgen där det flagnar och nästan ramlar av redan. Det som helt enkelt inte sitter så bra, men kanske inte försvinner av en platt slipningsrörelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hand-våtslipade ned tjocka kuperade lager med Biltemas grövsta papper och det var inte så jobbigt. (Om din rygg klarar handslipning)

Vill man spara pengar så går det bra att våtslipa med icke-våtslippapper. Jag blötte pappret regelbundet i en hink så färgen satte aldrig igen sanden i pappret.

Slipa ned och passa på att lägga epoxi-primer eller det dyrare gel-shield på undervattenskroppen, vet jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev zurdu:

Jag hand-våtslipade ned tjocka kuperade lager med Biltemas grövsta papper och det var inte så jobbigt. (Om din rygg klarar handslipning)

Vill man spara pengar så går det bra att våtslipa med icke-våtslippapper. Jag blötte pappret regelbundet i en hink så färgen satte aldrig igen sanden i pappret.

Slipa ned och passa på att lägga epoxi-primer eller det dyrare gel-shield på undervattenskroppen, vet jag.

Som sagt så är syftet med detta bara att få bort den värsta gropigheten och komma till nåt som är i närheten av en jämn, om än inte slät, yta i själva färgen. Det handlar inte, i detta skedet, om att få bort all färg. Min rygg klarar nästan inget alls när det gäller arbete stående med armarna framåt eller uppåt, så det är verkligen bara en fråga om minimalt med jobb för att få nån form av förbättring. Mer klarar jag helt enkelt inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slipade mer än vad som kanske är friskt förra året. Min egen botten slipade jag av färglagren från på våren och efter upptagning slipade jag vidare till laminatet för att epoxibehandla nu i vår. Under året gjorde jag också ungefär hälften av en totalrenovering av däcket på en 37-fotare inom familjen. 

 

Med rätt verktyg är det inte så illa, men funkar det inte med ryggen så funkar det inte. 

 

Jag hann prova hela 3M:s och Mirkas sortiment av slippapper under året och måste tipsa om Abranet Ace Heavy Duty. Det var det sista jag provade pga priset men det var dumt för det är helt överlägset allt annat jag provat, även ekonomiskt för arken håller i evigheter. 

 

Stark rekommendation att använda det pappret och ett mjukt mellanlägg om det är möjligt med sliputrustningen i övrigt.  

 

https://www.paintpro.se/sokresultat?q=ace+hd

 

https://www.paintpro.se/sokresultat?q=interface

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag frågade ett kompispar som har en likadan (samma skrovform). De är visserligen friska i ryggar och så, men de menade att de skrapade på runt tre timmar per person, alltså runt sex persontimmar totalt. Jag såg detta, och det var inte perfekt rent med helt synlig gelcoat överallt, dvs inte slipat alls, men det var ju närmast helt slätt, i alla fall jämfört med hur vår bedrövliga botten ser ut.


De är inte så säkra på tidsåtgången, utan det är som de minns det (våren 2021, så nästan två år sen). Låter det som någorlunda rimligt eller är deras minnen helt åt helsike fel? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På sex timmar får du en rätt slät, inte perfekt eller ren botten genom skrapning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Peter_K:

På sex timmar får du en rätt slät, inte perfekt eller ren botten genom skrapning. 

Ok! Låter ju rimligt då.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev raol:

Ok! Låter ju rimligt då.

 

Ja, men jag skulle slipa som jag skrev högre upp. Det är mindre jobb och ger bättre resultat. Jag har provat båda varianterna. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Peter_K:

På sex timmar får du en rätt slät, inte perfekt eller ren botten genom skrapning. 

Men det beror också på hur många lager gammal färg det är och hur hårt den sitter. Oftast stöter man på problem med något lager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffade en bra skrapa och gjorde ett försök. Det lossade lätt. Jah gjorde ca 15-20 procent på två timmar. Gjorde sen ett "pass" till på nästan lika mycket tid och gjorde kanske 15-20 procent till. Sen kom ena brorsan och gjorde ytterligare 40-50 procent. Runt vattenlinjen var det mycket hårdare, plus dålig arbetsställning så det lämnade vi. Överraskande nog funkade det rätt bra med min kassa rygg, för det var mest magmusklerna som fick jobba, utöver axlar och armar förstås.

 

Det blev rätt randigt, för vi orkade inte få ner det till gelcoat överallt, men det rödaktiga var hårt och slätt, så när man drog handen över skrovet kändes det helt slätt och jämnt.

 

Screenshot_20230411-104236_Messenger.thumb.jpg.38b556f028e23ff64696d70e0ab83f37.jpg

 

Torkade av med trasa för att få bort damm och annat löst, sen målade vi i går. Naturligtvis blir det inte spegelblankt med tjock, självpolerande färg och roller, men väldigt stor skillnad i ytfinish jämfört med förra året.

 

Screenshot_20230411-104820_Messenger.thumb.jpg.4896aa45b1781d9ee10aba17570fb233.jpg

 

Riktigt nöjd!

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Naturligtvis blir det inte spegelblankt med tjock, självpolerande färg och roller, men väldigt stor skillnad i ytfinish jämfört med förra året.

Det där kommer göra stor skillnad på hur båten beter sig, framför allt när det inte blåser jättemycket. Du kommer också få minskad avdrift. 
Snyggt 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev raol:

 

Det blev rätt randigt, för vi orkade inte få ner det till gelcoat överallt, men det rödaktiga var hårt och slätt, så när man drog handen över skrovet kändes det helt slätt och jämnt.

Det röda är troligen en grundfärg som hette Polygrund, den var riktigt bra så den kan man lämna kvar så mycket som möjligt av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tycker nog att det gjorde skillnad. 0.1-0.2 knop mer på toppfart för motor är möjligen pga det, fast irrelevant.

Men i går var jag ute i väldigt lätt vind och tyckte farten var imponerande hög under omständigheterna. Nyinstallerad vindmätare, så jag vet hur det blåste. Helt platt hav (våghöjd några mm). Inledningsvis ca 2 m/s (verklig) och toppfart runt 2.6 knop, men växlande mellan ca 1.9 och 2.4 större delen av tiden. Sen sjönk vinden gradvis. Vid ca 1.5 m/s var farten fortfarande runt 1.5-1.8 knop. Först när vinden dök under 1 m/s började det bli svårt att hålla farten.

 

Jag är rätt säker på att båten med det tidigare bottenskicket hade varit nästan stillastående vid 1.5 m/s vind.

 

Bild från när det var ca 1.5 m/s:

Screenshot_20230422-082107_Messenger.thumb.jpg.c49afd6c2190b668b28f607db59a0c10.jpg

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fint att du fick så bra ordning på skrovet!

 

Hur gör man egentligen med de ytorna där stålvaggans stödplattor vilar mot båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Terri:

Hur gör man egentligen med de ytorna där stålvaggans stödplattor vilar mot båten?

Ja, där fick nöja oss med att bara måla över precis vid sjösättningen. Men det är fyra fyrkanter med ca 20x20 cm vardera, så inte så stor del av totala bottenytan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Målade min botten i 4 lager med Tikkurila RM40, efter en dags skrapande.

Lossa två diagonala stödplattor, första dagen och målade.

Nästa dag skruvades plattorna för kontakt med skrovet och resterande två lossades. Målade skrovet för andra gången, och de senast ytorna för stödplattor ett första varv...

 

Ja, det blev två lager just under stödplattorna och fyra lager på skrovet i övrigt.

 

Visst hade jag bott närmare än 11 mil från hemmahamnen....

 

 

Redigerad av Hybro
Glömt namnet på färgen. Hur så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Hybro:

Målade min botten i 4 lager med Tikkurila RM40, efter en dags skrapande.

Lossa två diagonala stödplattor, första dagen och målade.

Nästa dag skruvades plattorna för kontakt med skrovet och resterande två lossades. Målade skrovet för andra gången, och de senast ytorna för stödplattor ett första varv...

 

Ja, det blev två lager just under stödplattorna och fyra lager på skrovet i övrigt.

 

Visst hade jag bott närmare än 11 mil från hemmahamnen....

 

 

Jag bor drygt 13 mil från där båten är, så...

Vi kan inte lossa några stödplattor när båten står uppställd, så enda möjligheten att komma åt de ytorna är under några minuter när båten hänger i slingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-02-19 vid 19:24 skrev raol:

Alltså, det finns ingen el, så enbart manuella metoder är aktuella, förutom möjligen roterande stålborste i batteridriven skruvdragare/borrmaskin. Jag är inte i detta läget ute efter att få en helt slät botten, utan i stället på nåt sätt få den markant jämnare än i dag. Ta bort det värsta inför årets säsong. Få bort det som flagnar och är nära att släppa redan.

 

Hur mycket kan man tänkas få bort med ett extremt grovt sandpapper (grovlek 16/24/40 eller så) för hand utan att använda mycket kraft? Och med "få bort", menar jag helt enkelt en liten utjämning av ytan, inte nån djupare slipning eller polering.

Går ju hyra ett elverk. Brukar funka bra i avsaknad av el i kabel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev kossor:

Går ju hyra ett elverk. Brukar funka bra i avsaknad av el i kabel. 

Funkar säkert. Men dyrt och besvärligt. Ryms inte i min bil heller.
Dessutom tror jag att skrapan var överlägset bäst. Slipa med maskin hade varit vibrerande, som mina händer tål dåligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...