Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MrBakerman

Byte båtratt

Rekommendera Poster

Hej.

Skall byta ratt på min båt men den vill inte lossna.

Jag har bytt rattar förr och vet att ibland kan sitta väldigt hårt beroende på ärg mm.

Jag har provat med rostlösare över natten, försökt med avdragare utan resultat. Har även provat att slå på bulten men inte heller det ger resultat.

Kika på bilden, de 6st runt förhöjningar som syns är inte vad jag kan se någon form av bult utan är något annat. Vet någon vad dessa är till för?

Tips på hur jag skall komma vidare?

8944BD67-F502-49F9-B9D7-B8B0D8785921.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag gissar att de sex ”plupparna” i navet mellan ekrarna antingen är nitförband eller förskruvningar med skruvskallen på andra sidan. Iallafall ingenting som löser ditt problem.

 

Jodå, jag har också demonterat rattar med hjälp av en avdragare, och det brukar sluta med att hela styrväxeln behöver bytas ut, senast jag utförde en sådan operation blev det bara skräp av alltihopa.

Axeln och hålet i rattnavet är båda koniska, dessutom finns det en kil med i ett spår mellan axeln och navet.

 

Det ser på bilden ut som om det är en helt mekanisk styrning, då kan man värma på rattnavet, fortfarande med avdragaren lätt spänd. Låt muttern sitta kvar på de yttersta gängorna, då far inte ratt och avdragare iväg speciellt långt när det väl lossnar, om det lossnar….


Rattnaven brukar vara av nån aluminiumlegering och axeln är säkerligen av rostfritt stål, dessa två material ombord brukar fastna rätt så bra i varandra.
Om det är en hydraulstyrning hade jag nog inte vågat värma.

Aluminiumet vidgar sig mer av värme än stålet, så det borde gå att få loss det hela med en gasbrännare, jag tror inte att det räcker med värmen från en varmluftspistol, men man jan ju alltid testa.

 

Om inte rostlösningsolja som får verka över natten, samtidigt som avdragaren är spänd hjälper, så är det värme som gäller, men var rädd om plasten, jag skulle kunna tänka mig att värma rakt på rattnavet ovanifrån, och glöm inte att ha muttern påskruvad litet granna innan du spänner avdragaren.

 

När du sedan monterar ratten igen så lägg på generöst med exempelvis propelleraxelfett på axeln, så att grejerna inte fastnar i varandra igen. Du kan ju använda vilket fett som helst, men propelleraxelfettet är bättre till sådana här saker, tycker jag, då det är mer vattenfast än andra fetter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tänker rätt. Min erfarenhet är att man måste ha kloavdragaren helt rakt, vilket underlättas om man är två, en skruvar och en fokuserar på att få draget rakt. Man behöver använda mer kraft än vad som känns rimligt men hitills har jag inte misslyckats någon gång med den metoden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en sportfiskebåt jag hade för många år sedan blev det mest ett vitt mjöl av rattnav och styrväxel när den överdimensionerade avdragaren anbringades.

 

En kompis (som har en brittisk bil) fick en dyrbar tandskada när ratten till slut lossnade och tillsammans med avdragaren for upp i ansiktet på honom, därför skall muttern vara påskruvad litet lätt på de yttersta gängorna på axeln.

 

Nej, värm ordentligt på rattnavet, men se till att inte elda upp båten!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för återkoppling. Jag får kalla in min granne och prova att värma lite försiktigt med avdragaren monterad. 
Återkommer om det fungerar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars kan det gå att använda kylspray och kyla ner bulten så den krymper. Brukar göra så med fastrostade luftningsnipplar till bilbromsarna. Så det borde nog fungera här också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Theo108:

Annars kan det gå att använda kylspray och kyla ner bulten så den krymper. Brukar göra så med fastrostade luftningsnipplar till bilbromsarna. Så det borde nog fungera här också!

Förutom den skillnaden att luftningsnippeln bara har bråkdelen av massan som rattnavets konade bult har.

Behövs därför sannolikt kapacitet motsvarande en kolsyresläckare och inte en sprayburk för nedkylningen. Men med släckaren blir det svårt att sikta bara på mittbulten.....

Då är det bättre att med en gaslåga försiktigt värma ytterdelen, dvs rattnavet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har slitit med samma utmaning några gånger. På med WD40 och låt stå en stund, sen en stor avdragare som du spänner hårt. Knacka sen försiktigt med en hammare runt på den svarta centrumdelen avratten. Räkna med att du får använda mycket kraft med avdragaren. Som Georg_Ohm skriver så kan du även lämna den över natten med hög spänning på avdragaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag höll på i omgångar under 3-4 veckor med diverse sprayer, kyla, värme men det som slutligen löste det hela och fick ratten att släppa var att lägga en platta av koppar (aluminium eller annat mjukare material går säkert lika bra) och med en inte allt för tung hammare slå några korta rappa slag mot stången i centrum som ratten sitter på.

 

Min teori är att tröghetslagen gör att stången rör sig hastigt framåt någon mm medans ratten (lagen om en massas tröghet) inte hänger med utan att det som korroderad fast lossnar. En annan fördel är att inget sitter i spänn och kan fara i väg och skada dig.

 

Fick detta förfarande bekräftat av en pensionerad båtmekaniker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.
 

En liten uppdatering. Problemet är löst, ratten är demonterad. 
 

lite värme, ett par extra händer som höll klo-avdragaren gjorde susen, samt era tips såklart!

 

Stort tack för hjälpen , ni som bidrog med tips och trix!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...