Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
MrMe

Kabeldimensionering

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har precis dragit om elen i båten och flyttat runt en massa saker i motorrummet. Nu när jag ska pressa kablar till motorerna behöver jag hjälp med dimensioner.

 

För varje motor ser installationen ut enligt nedan:

1. Kabel från Startbatteri + till Huvudströmbrytare (80cm)

2. Kabel från Huvudströmbrytare till Kopplingsplint (120cm)

3. Kabel från Kopplingsplint till Startmotor (350cm)

 

  • Naturligtvis finns det fler kablar från kopplingsplinten men det spelar ingen roll just nu
  • Motorerna i fråga är Volvo Penta AQAD40
  • Kabel 3 är 95mm2
  • Jordkabel från batteribank till motor är 95mm2 (350cm)

 

Nu ska jag pressa nya kablar för 1 och 2 men min nuvarande tång klarar max 50 mm2. Kan jag använda 50mm2? Det är inga större längder och jag skulle slippa köpa ytterligare en tång samt att 50mm2 är både billigare och smidigare för en snygg installation.

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

50mm² duger gott till dessa kablar.
Även när startmotorn går med all den strömmen så kommer du totalt även då bara ha ett par tiondels volt spänningsfall i dem.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räcker 35mm^2 eller är det för snålt? Jag kan ju ta fram räknestickan och räkna själv! 
 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Algot_R:

Räcker 35mm^2 eller är det för snålt? Jag kan ju ta fram räknestickan och räkna själv!

Det går inte att svara på.

För att kunna ge ett hyfsat svar så behövs information om vilken förbrukning (Ampere) du räknar med att använda kabeln till samt hur lång kabeln är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Algot_R:

Räcker 35mm^2 eller är det för snålt? Jag kan ju ta fram räknestickan och räkna själv!

Men nu var det ju TS kabel 1 & 2 som mitt svar gällde.

Om du inte jobbar åt TS i dennes båt (eller dina kablar ser exakt likadana ut, samma startmotorförbrukning o.s.v.) så är det ju inte så lätt att ge ett svar som gäller din båt/motor/kabellängder 😉

 

(Generellt skulle jag dock säga att 35mm² är lite på gränsen i TS fall, men i en annan båt med mindre motor & startmotoreffekt fungerar det nog - om inte kablarna är för långa)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...