zurdu 25 Postad 18 Februari , 2023 (redigerade) Ett knep för oss som har svårt att få spända kilremmar. Se bifogad bild. Slå träbiten som är lagom lång så att den kilar mot svänghjul och dynastart/generator-hjulet. Slå med hammare på träbiten tills remmarna är spända. Givetvis har du först lossat på bulten till spännaren på dynastarten/generatorn. Inlägget skulle egentligen ligga under rubriken: Mek & Teknik. Redigerad 18 Februari , 2023 av zurdu Missade och felstavning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 360 Postad 19 Februari , 2023 Tillräckligt spänd rem är bra. Alltför spänd rem påfrestar generatorlagren. Slirande rem är också dåligt. En träbit underlättar säkert att få det lagom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 004 Postad 19 Februari , 2023 (redigerade) Remvax som typ vallakloss eller på sprayflaska ska EJ användas på kilremmar! Då går transmissionen bara trögare! Remmarna typ nyper fast i remskivorna. Som han sa, som lärde mig detta: Prova och återkom! Remvax i alla former är till för flatremmar.😝 Redigerad 19 Februari , 2023 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 242 Postad 20 Februari , 2023 (redigerade) 19 timmar sedan skrev Hybro: Remvax i alla former är till för flatremmar. Nej, det är det inte. Det används också främst för att få gnisslande kilremmar att sluta gnissla (observera gnissla, inte "skrik" som ofta istället beror på slirning/för slak rem. Även om de tycker den kan användas även för det). Om kilremmen nyper fast i remskivan såpass som du beskriver har man istället troligen fel profil på remmen kontra skivan. Förr var vanliga verkstadsknepet att smörja genom att hålla ett stearinljus mot remmen medan den snurrade. Sedan var det tyst länge. Men håller annars med - rätt spänd skall remmen vara. Redigerad 20 Februari , 2023 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 99 Postad 20 Februari , 2023 Det brukar gå att trycka in ett hammarskaft i trä (eller liknande, oftast ovala) mellan generator och någon del av motorn. Sedan vrider man hammaren för att få spänn i remmen och drar åt skruven. Detta har jag alltid använt och det har fungerat utan problem. Att trycka på remhjulen känns inte bra och att driva in en träbit som man slår på låter som man kan skada kullagren i generatorn. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zurdu 25 Postad 20 Februari , 2023 (redigerade) Jag slår på träbiten med tillförsikt. Har en trång MD:6a som motor och jag måste kapa av verktygen för att få svängrum att meka. För att spänna drivremmarna (så kallas kilremmarna i handeln) så kom jag inte på något bättre än att tillämpa träbitsmetoden. Förra båtägaren hade slaka drivremmar som mjölade av sig då de fick slira. Märk väl så svart det är (slitage-spån) på dynastarten som sitter mellan svänghjulet och generatorn: Redigerad 20 Februari , 2023 av zurdu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zurdu 25 Postad 21 Februari , 2023 Här har jag lagt in en mer tillrättalagd bild. Träbiten är mer korrekt inritad. Den ska ju nudda svänghjulet och remskivan innan man slår på den. Känn samtidigt på remmen/remmarna då du slår så att du får ett lagom spänn i dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser