Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
zurdu

Få ordentligt spänn på dina kilremmar.

Rekommendera Poster

Ett knep för oss som har svårt att få spända kilremmar. 

Se bifogad bild.

Slå träbiten som är lagom lång så att den kilar mot svänghjul och dynastart/generator-hjulet. Slå med hammare på träbiten tills remmarna är spända. 

Givetvis har du först lossat på bulten till spännaren på dynastarten/generatorn.

DSCN1101.JPG

 

Inlägget skulle egentligen ligga under rubriken: Mek & Teknik.

Redigerad av zurdu
Missade och felstavning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillräckligt spänd rem är bra. Alltför spänd rem påfrestar generatorlagren.  Slirande rem är också dåligt. 
En träbit underlättar säkert att få det lagom. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Remvax som typ vallakloss eller på sprayflaska ska EJ användas på kilremmar!

Då går transmissionen bara trögare!

Remmarna typ nyper fast i remskivorna.

 

Som han sa, som lärde mig detta:

Prova och återkom!

 

Remvax i alla former är till för flatremmar.
😝

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Hybro:

Remvax i alla former är till för flatremmar.

Nej, det är det inte.

Det används också främst för att få gnisslande kilremmar att sluta gnissla (observera gnissla, inte "skrik" som ofta istället beror på slirning/för slak rem. Även om de tycker den kan användas även för det). Om kilremmen nyper fast i remskivan såpass som du beskriver har man istället troligen fel profil på remmen kontra skivan.

 

Förr var vanliga verkstadsknepet att smörja genom att hålla ett stearinljus mot remmen medan den snurrade. Sedan var det tyst länge.

 

Men håller annars med - rätt spänd skall remmen vara.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar gå att trycka in ett hammarskaft i trä (eller liknande, oftast ovala) mellan generator och någon del av motorn. Sedan vrider man hammaren för att få spänn i remmen och drar åt skruven. Detta har jag alltid använt och det har fungerat utan problem.

 

Att trycka på remhjulen känns inte bra och att driva in en träbit som man slår på låter som man kan skada kullagren i generatorn.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slår på träbiten med tillförsikt. Har en trång MD:6a som motor och jag måste kapa av verktygen för att få svängrum att meka. För att spänna drivremmarna (så kallas kilremmarna i handeln) så kom jag inte på något bättre än att tillämpa träbitsmetoden. Förra båtägaren hade slaka drivremmar som mjölade av sig då de fick slira.

 

Märk väl så svart det är (slitage-spån) på dynastarten som sitter mellan svänghjulet och generatorn:

DSCN0713_(1).JPG

Redigerad av zurdu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har jag lagt in en mer tillrättalagd bild. Träbiten är mer korrekt inritad. Den ska ju nudda svänghjulet och remskivan innan man slår på den. Känn samtidigt på remmen/remmarna då du slår så att du får ett lagom spänn i dem.

 

 

DSCN1102.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...