Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Niklas-ES

Koppla länspumpar, panel.

Rekommendera Poster

Har börjat planera lite för sätta in en ny panel, koppla in nya länspumpar etc.

Började kludda ihop på skiss för kabeldragningen så jag hade det klart för mig, men jag begriper inte detta. Är ingen hejare på el, och blir förvirrad då reläboxen inte har något kopplingsschema.

https://www.biltema.se/bat/elutrustning/elpaneler/touchpanel-2000043693

 

I min värld tänkte jag först det skulle kopplas på detta vis. Kopplingar mot reläboxen skall efterlikna sådana flatstift/kopplingstift med två anslutningar.

Två manuela pumpar och två med automatisk+manuel

 

ursäkta den dåliga skissen 😁

 

 

 

 

IMG_20230217_215242.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på manualen en gång till. Det är 2 ingångar på den, - och +, och 6 utgångar, +.

+ ingången skall ha säkras av.

Så de manuella skall bara få + från reläboxen medan de automatiska skall få + direkt från batteriet och från reläboxen (om de skall kunna styras manuellt så har de två ingångar).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack. Om jag uppfattat rätt så är det såhär det blir? Auto direkt på batteriet och inget annat då den alltid skall vara i autoläge. Ev. Säkring.

Sedan tillkommande säkring från batteri till panel som jag inte ritade in.

Kluddade bara två pumpar. Manuel och auto/manuel

IMG_20230218_101747.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag inte har någon 3-vägsknapp.

Har skrivit i fel forum också, ber om ursäkt för detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-02-18 vid 10:20 skrev Niklas-ES:

Auto direkt på batteriet och inget annat då den alltid skall vara i autoläge. Ev. Säkring.

Inte "Ev. säkring".

Grundregeln är att säkring alltid skall sitta på alla ledningar, så nära energikällan (=batteriet) som möjligt.

mme sedan skrev Niklas-ES:

Då jag inte har någon 3-vägsknapp

Nej, panelen har ju bara on/off, inte 3 lägen.

Men har du säkrat som sig bör KAN du ju bryta Auto vid fel utan att behöva lossa kablarna.

 

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar.

Förstår jag rätt om att jag kan göra likt sista kluddet med Auto direkt på batteriet om jag säkrar upp? även säkra dess andra plus från batteriet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Niklas-ES:

Tackar.

Förstår jag rätt om att jag kan göra likt sista kluddet med Auto direkt på batteriet om jag säkrar upp? även säkra dess andra plus från batteriet

Yes 🙂

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3379367B-5880-4E59-8E15-1DCC138E8727.png.98c52ed99a258cd4728a8a38d1c96bc0.png
Här ovan är annars det vanligaste kopplingsschemat när det gäller de vanligaste typerna av länspumpar, de som inte har en inbyggd automatik.

Biltemas (och andra fabrikats) touchpaneler med tillhörande reläbox har ju klart sina fördelar, men dom duger inte till att koppla in en växlande funktion som i mitt exempel ovan.

 

Meningen är här att man ställer omkopplaren i läget ”automatik” då man lämnar båten och bryter huvudströmbrytaren, eftersom automatikläget ger spänning till omkopplaren och vidare till pumpen även om huvudbrytaren är ”avstängd”.

 

Det finns färdiga, och dyra, små paneler med en omkopplare som är kopplad precis som i mitt exempel, möjligen med det undantaget att dessa bara bara en säkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...