Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
solstickan12

Trasig trädetalj utsida segelbåt!

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en trasig ”trä ram” (brist på bättre namn) som går runt båten och skulle behöva tips på att laga detta! 
Båten är av modellen Nord 80

F5F2AB88-2C4D-48E1-8DBA-E6B957638F0A.jpeg

CF755792-9AB8-4292-9911-946363080B37.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ser rejält trasig ut, så jag gissar det inte är så stor idé att försöka laga det existerande trasiga trät. Det blir nog till att kapa bort hela den trasiga längden och stycka i med en ny bit. Det blir ju lite finsnickeri att få till det fint med tsnke på att den ska ha en kurvatur och fasade kanter (ser det ut som). Jag hade nog vänt mig till en snickare även om det nog kostar en slant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fotlist är ett bra namn på något som man slår fötterna i eller hindrar fötterna att kana över kanten. Teak är dyrt, svindyrt i dom dimensionerna och att låta en båtsnickare göra jobbet blir bäst men dyrast. Man kanske kunde göra det billigare av bankirai som är ett sniknare träslag, men låt en båtsnickare titta på det först. Min vilda gissning är att det kostar nånstans mellan 15-25 tusen med material plus arbete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske du kan få det som en försäkringsskada?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sånt har jag varken pengar eller lust med att vänta, vänta o vänta få gjort.

 

Varför inte vaxa ett helt parti intill skadan och gjuta av en form med BT glasfiber, polyester , modellera för fördämningar mm.

 

Sen när du fått till formen, så vaxar och laminerar du en stadig kopia.

 

Bör gå lätt att plasta fast i stället för den skadade detaljen, som du sanerat bort. Lite färg på...

Kostnad.... Kanske 1500 kr.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att man oxå borde kunna beställa en bit med samma profil i fuskteak. Men ger ju såklart en färgskillnad.....och det är nog inte heller helt gratis, men säkert billigare än göra en i teak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är intresserad av alternativ så ser jsg att Flexiteek verkar kunna göra lite olika profiler. Och i alla olika färgskalor.  Men säkert kostar det en slant, så särskilt om man bara vill ha ty en meter.
 

B529A9A8-8821-4E59-B51B-CF90ED2FE501.jpeg.32732be59adefed04fdc730dd0d713e9.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade det varit min båt och alla delar finns hade jag limmat ihop listen. Antingen med PU-trälim (om det går att få ihop delarna helt tighta) eller lamineringsepoxy med filler för limning (om det är stora glipor) och ett gäng rejäla tvingar. Sedan slipat av allt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! Jag hörde av mig till ett varv för prisförslag vilket skulle landa på ca 12 för enbart arbetet. Vilket tyvärr inte är aktuellt för mig. 
 

Jag gillade idén med att bara plasta och sen måla istället.. Känns som det smidigaste, dock vill jag gärna ha teak så jag överväger om jag ska köpa en bit och försöka mig på lite finsnickeri själv.

 

Försäkringsärende kan bli svårt. Skadan fanns där när jag köpte henne..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Hade det varit min båt och alla delar finns hade jag limmat ihop listen. Antingen med PU-trälim (om det går att få ihop delarna helt tighta) eller lamineringsepoxy med filler för limning (om det är stora glipor) och ett gäng rejäla tvingar. Sedan slipat av allt. 

Tyvärr fattas det stora delar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu kommit över en billig och rejäl bit teak. Så det blir till att försöka böja till träet och sen smacka på! Får se hur det blir, förhoppningsvis bättre än nu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Relingslist skulle jag kalla den delen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev solstickan12:

Så det blir till att försöka böja till träet och sen smacka på!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

 

Tack för tipset! Då jag ska göra en sån pass liten biten så känns det ovärt att bygga hela herrejösses anläggningen för att ånga. Minns i grundskolan att vi blötläggde för att sen vira in i någon trasa och köra strykjärn över en längre stund! Ska testa det iallafall, om inte du besitter något annat smart tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev solstickan12:

Minns i grundskolan att vi blötläggde för att sen vira in i någon trasa och köra strykjärn över en längre stund!

Jag gissar att det var betydligt tunnare trä då. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag gissar att det var betydligt tunnare trä då. 

Nej det skulle jag inte säga faktiskt. Någorlunda samma storlek som på filmen du skicka. Vi la tröst i vatten över natten sen in och vira in i trasa mot träet och någon aluminiumfolie ytterst. För att sen köra med strykjärn typ 20 minuter! Fungerade ypperligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev solstickan12:

Någorlunda samma storlek som på filmen du skicka.

Jo, fast det är väl din fotlists tjocklek som är intressant? Men - prova!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...