Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
hittat

Fairline 37T eller Sealine S38

Rekommendera Poster

Vi behöver hjälp av er som är kunniga!

 

Vi står i valet och kvalet mellan att köpa en Fairline 37 Targa eller Sealine S38. Båda ca 20år gamla med likvärdiga gångtimmar på motorer och drev. Båda båtarna ser ut att vara välskötta.

Främst tänker jag på båtarnas egenskaper och andrahandsvärdet. Är en av de två märkena att föredra framför det andra och i så fall varför?

 

Ha det gott och tack för hjälpen! 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att ha egen info om dessa har jag hört på "bryggorna" är att kvalitetsnivån på Fairline är under Sealines.

Men, ta det som skvaller.....😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sealine S38 verkar ha ett rymligare maskinrum. Även om du inte själv vill skruva så blir det dyrt när man måste ta ut maskinerna för varje reparation.

Jag får plats runt om min maskin, därför kan mycket fixas på plats och eventuellt av en själv.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj.... här finns det utrymme för åsikter. Innan jag börjar ska jag erkänna att jag tidigare haft en Sealine S37 och därför kan vara en smula färgad 

 

Jag tror att det som talar för Fairlinen är:

1. "Kändare" märke vilket kan göra den mer lättsåld i en framtid

2. Sportigare framtoning men detta är ju en subjektiv bedömning

3. En klart bättre badbrygga. Just badbryggan på Sealinen var en stor brist

 

Medans Sealinen skulle kunna tjäna på:

1. Större och trevligare utrymmen inne i båten, framförallt midkabinen

2. Väsentligt bättre utrymme i motorrummet som gör det enklare att serva maskinerna m.m.

3. Trevligare förarplats med plats för två

 

Gemensamt för båda båtarna är att de kan upplevas som lite baktunga i vattnet och mår bra av att ha rejält med motorstyrka. Båda klarar av rejält med sjö och känns trygga även i högre hastigheter. Byggkvalitet bedömer jag som likvärdig och på en 20 år gammal båt är det snarare nuvarande skick och hur föregående ägare har skött grejerna som spelar roll. 

 

Det var mina $0.02

 

Lycka till med köpet!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag letar själv lämplig båt i liknande storlek, och utan att veta trodde jag Sealine var ett budgetmärke och snarare borde jämföras med Bavaria?

Designmässigt är det stor skillnad mellan de två, där det ser ut som att Fairline satsat mycket mer på detta i utvecklingen.

Intressant att få höra om det är fel, och vad är det som Fairline brukar brista i gällande kvalitet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvalité likvärdig. Större utrymmen i Sealine men inte lika snygg som Fairline

Om inte motorer och drev är renoverade så räkna med att råka ut för rätt stora kostnader på denna storlek av båt med KAD-motorer och drev

Hade S38 funnits med axlar och vettiga maskiner så hade den stått högt på min lista

(S38 har mycket bättre badbrygga än föregångaren S37)

Redigerad av Capitan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det egentligen med motorerna? I forum på nätet läser man ofta att 1000h och mer ganska säkert kommer medföra stora kostnader inom närtid. Letar man begagnade båtar finns det heller inte många med motorer som gått mycket längre och priserna på dessa båtar stödjer den tesen. MEN, när man ringer och pratar med de företag som servar och reparerar båtmotorer då anser de att 1000h är ingenting…? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte främst turbo och kanske spridare som bör ses över runt de timmarna?

Personligen tror jag inte jag köper en båt med gamla KAD motorer, min känsla är att TAMD73 mfl är bättre motorer, särskilt när de blir äldre och bör ha längre livslängd. Det brukar dock medföra båtar över 40fot med axlar.

Alternativt en nyare runt 37fot med D4/D6.

 

Hur resonerar ni andra?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Turbo rostar sönder så där är det sällan det byts pga timmar i fritidsbåt

KAD-motorer runt 40 fot lever ett tufft liv så där är nog rätt vanligt med större jobb runt 1000-1500 timmar beroende på hur de körts. Vid de timmarna kanske man kollar spridare på tex 60 och 70-serien för att sen bara tuffa vidare. Det handlar om effektuttag kontra cylindervolym och hur tungt de får gå

Drev på båtar i denna storlek lever också ett hårt liv så klart och kräver också i regel större översyn vid dessa timmar

Självklart kan inte en Pentamek säga att deras motorer behöver större jobb redan vid 1000 timmar. Då blir de nog av med licensen ganska snart. De förnekar till och med ofta välkända problem som finns hos vissa av deras motorer

Tittar vi istället på D4, D6 så är det istället en hel del problem med material mm. D4 med sina kolvskjutningar mm. Ofta dåliga spridare långt innan 1000 timmar på D4, D6 och dyrt med nya

Tyvärr inga lösa cylinderfoder så när olyckan är framme eller när cylindrarna inte håller minimimått så är det ny motorkropp som gäller

DPH-dreven där överhusen har en förkärlek att rasa samt dåliga propellrar, trim och styrslangar. Även shims i plast som kryper ut och leder till problem. På större båtar behöver du inte ens komma i närheten av 1000-timmar innan överhusen ger upp på många DPH(finns en anledning till att efterföljaren DPI har kylning)

IPS verkar inte bättre om man kollar annonser på Blocket där många har renoverade eller bytta IPS innan 1000-timmar

 

Ska man åka "säkert" och försöka undvika allt för stora kostnader på begagnad båt så minskar utbudet ganska kraftigt tyvärr

 

Redigerad av Capitan
fel
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge en motor lever, eller till den behöver helrenoveras beror helt på hur den belastas - förutsatt att den sköts enligt föreskrifter. Staketmotorn (30, 40, 41, 42, 43, 44, 300) klarar mellan 1000 och 6000 h mellan renoveringar. Där då 1000 h gäller för en belastning vid marchfart över 80% och 6000 h för 20-30%. Min KAD42 med 1500h ser ut att nå 3000 h innan renovering, och jag ligger på 65% belastning.

Turbo och avgasknä rostade dock bort efter dryga 20 år och cirkulationspumpslager, spännrullar och sjövattenpumpstätningar byttes med.

 

Hur vet man då på en så gammal motor utan elektronik och mätinstrument vilken belastning man har. Jo det ser man i VP angivelse på förbrukning vid 100% belastning.

 

Min båt (28 fot och 3 ton) drar 1 liter per sjömil i 30 knop. Det är den hastighet jag kör i, förutom vid hamnfart o liknande. Då snurrar motorn (1 st) på 3000rpm och grafen visar 46 liter/h . 30/46=65%

 

Egentligen är timmarna ointressanta, det som vore en bättre mätning på slitage är hur mycket bränsle motorn förbrukat. Även de första D6/D4 med dåligt rykte går 6000-10000 h i professionella båtar på låg belastning. Men tvingas de att svettas på 75-85% varje timme är det slut vid 800-1000h.

 

VP brukar ange att marchfart är 400rpm under toppvarv, vilket ger 3500rpm på staketmotorerna. Men mina proppar kör jag då i 35 knop, vilket jag tycket är onödigt fort. Hade jag gått ned en propstorlek för att ligga på 30 knop i 3500rpm antar jag att jag hade sänkt belastningen ytterligare, kanske till 50%. Kan vara värt att fundera på.

 

Jag antar att nya motorer (kanske redan KAD44 och 300) anger momentanförbrukningen och då är det lätt att se vilken procentuell belastning man har på sina maskiner.

 

Jämför med en dieselbil. Toppfart 220 typ. 75% belastning är nog omkring 180 km/h. Inte ens i Tyskland kan man snitta 180 km/h, man snittar 110 km/h på autobahn när man försöker hålla 180 km/h. Visst är bilarna mer slitna i Tyskland än Sverige beroende på högra hastigheter, men man sliter aldrig ut en motor innan bilen är skrotad. Man snittar troligen omkring 20% motorbelastning på en bil, med snittfart på 60 km/h. Motorn håller lätt 30 000 mil => 5000h.

 

Så köper man en begagnad båt är det bra om den är övermotoriserad.

KAD42_Torque.jpg

Redigerad av ThomasVikhog
  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Hur länge en motor lever, eller till den behöver helrenoveras beror helt på hur den belastas - förutsatt att den sköts enligt föreskrifter. Staketmotorn (30, 40, 41, 42, 43, 44, 300) klarar mellan 1000 och 6000 h mellan renoveringar. Där då 1000 h gäller för en belastning vid marchfart över 80% och 6000 h för 20-30%. Min KAD42 med 1500h ser ut att nå 3000 h innan renovering, och jag ligger på 65% belastning.

Turbo och avgasknä rostade dock bort efter dryga 20 år och cirkulationspumpslager, spännrullar och sjövattenpumpstätningar byttes med.

 

Hur vet man då på en så gammal motor utan elektronik och mätinstrument vilken belastning man har. Jo det ser man i VP angivelse på förbrukning vid 100% belastning.

 

Min båt (28 fot och 3 ton) drar 1 liter per sjömil i 30 knop. Det är den hastighet jag kör i, förutom vid hamnfart o liknande. Då snurrar motorn (1 st) på 3000rpm och grafen visar 46 liter/h . 30/46=65%

 

Egentligen är timmarna ointressanta, det som vore en bättre mätning på slitage är hur mycket bränsle motorn förbrukat. Även de första D6/D4 med dåligt rykte går 6000-10000 h i professionella båtar på låg belastning. Men tvingas de att svettas på 75-85% varje timme är det slut vid 800-1000h.

 

VP brukar ange att marchfart är 400rpm under toppvarv, vilket ger 3500rpm på staketmotorerna. Men mina proppar kör jag då i 35 knop, vilket jag tycket är onödigt fort. Hade jag gått ned en propstorlek för att ligga på 30 knop i 3500rpm antar jag att jag hade sänkt belastningen ytterligare, kanske till 50%. Kan vara värt att fundera på.

 

Jag antar att nya motorer (kanske redan KAD44 och 300) anger momentanförbrukningen och då är det lätt att se vilken procentuell belastning man har på sina maskiner.

 

Jämför med en dieselbil. Toppfart 220 typ. 75% belastning är nog omkring 180 km/h. Inte ens i Tyskland kan man snitta 180 km/h, man snittar 110 km/h på autobahn när man försöker hålla 180 km/h. Visst är bilarna mer slitna i Tyskland än Sverige beroende på högra hastigheter, men man sliter aldrig ut en motor innan bilen är skrotad. Man snittar troligen omkring 20% motorbelastning på en bil, med snittfart på 60 km/h. Motorn håller lätt 30 000 mil => 5000h.

 

Så köper man en begagnad båt är det bra om den är övermotoriserad.

KAD42_Torque.jpg

 

Mycket bra skrivet

Fördelen med de flesta nyare motorer är att det går att få fram data över på vilka varvtal motorns timmar gått

På en äldre båt så är det lite lotteri över vilket varvtal motorn gått

 

Det hade varit intressant att få motsvarande siffror som du visar upp på tex en Princess V39 som också kom med KAD42

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt är det min uppfattning att Fairline i den åldern är bättre byggda och specifikt SealineS38 skulle jag jag troligt inte se som ett alternativ då de är kända för att ha problem med skroven. Har för mig att fabriken tog in dem och förstärkte men vet inte med säkerhet om så var fallet. 

Marine Survey S38

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...