Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Hur länge luktar nya båtar styren?

Rekommendera Poster

Jag var på båtmässan här i Gbg i år, och gick in i några nya båtar som visades upp. Alla var plastbåtar. Det som slog mig var den rätt kraftiga stanken av styren som alla båtar bjöd på inuti. Ok, jag har en känslig näsa, men de i mitt sällskap kände det också tydligt.
Hur länge kan det lukta, tro? Handlar det om flera månader, eller kanske år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev raol:

Hur länge kan det lukta, tro? Handlar det om flera månader, eller kanske år?

Nybåtslukt! Finns det något bättre? Jag brukar alltid plasta något stort inför varje säsong för att få den doften i båten ;)

 

Nä, men seriöst så vädras det ut relativt fort. Köper du en ny båt skulle jag tro att det mesta av doften är borta efter en aktiv båtsommar..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ju inte spekulant på ny båt, men jag blev faktiskt lätt chockad över hur starkt det luktade. Jag hade inte kunnat bo i en båt med sån nivå på stanken, så jag hade väl fått ha ett års "karantän"... :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man börjar flytta in i båten och lägger in egna kläder och börjar använda båten etc så går lukten ur ganska fort. Vet att jag tänkte på den i början av första säsongen men sen inte mer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev ChristerN:

Vet att jag tänkte på den i början av första säsongen men sen inte mer.

 

Jag tror att man vänjer sig också..

 

Det som förvånar egentligen är hur länge lukten sitter i i utställningsbåtarna. Det är ju inte så att alla är helt nytillverkade. Men som jag skrev så vädras doften ur ganska fort, så är man känslig så kan man säkert låta den stå luftigt under tak med luckor öppna i några månader före säsongen så borde doften vara borta sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Dava:

 

Jag tror att man vänjer sig också..

 

Det som förvånar egentligen är hur länge lukten sitter i i utställningsbåtarna. Det är ju inte så att alla är helt nytillverkade. Men som jag skrev så vädras doften ur ganska fort, så är man känslig så kan man säkert låta den stå luftigt under tak med luckor öppna i några månader före säsongen så borde doften vara borta sen.

De jag var inne i framstod som väldigt nybyggda. Det var fortfarande vissa detaljer som var inslagna i skyddsplast och så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja säga inom någon månad eller så, av användande och ute.

 

Vår nya hade typisk "nybåtslukt" under våren till sjösättningen ungefär (minns att det luktade "nybåt" i båthuset) men kände sedan ingenting. Den gamla som - när den var helt ny - hade transporterats utan plast på fraktbåt utefter norska kusten från varvet luktade lite inuti någon månad eller så. Men inte sedan.

 

Har också upplevt styrenlukten på mässbåtar, men tycker mest det är trevlig "nybåtslukt". Kanske för att jag vet att den försvinner snabbt. För semestra i en sådan luktande båt.....nääääee.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...