Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Niklas-ES

Hur lång tid innan motor blir varm (TAMD31)

Rekommendera Poster

Hej! 

Hade en liten fundering om något vet.

Jag är lite osäker om tempmätare,givare eller kabel är trasig för min VP TAMD31. Anledningen till att jag är osäker är att jag kört motorn ca 20 min på land (sommartid) på tomgång, känner man på motorn börjar den kännas ljummen. 

Det jag var nyfiken på är hur lång tid det brukar ta för er (ca) att få utslag på tempmätaren. Om det är så att den inte blivit varm nog.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En diesel på tomgång tar lång tid att få upp i temperatur, den avger inte samma värme som en bensinmotor.

Verkningsgraden på en diesel är bättre och där med mindre värme. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för detta.

Så jag borde inte måla fan på väggen än och börja felsöka tempmätaren för den inte ger utslag efter ca 20 min körning tomgång på land?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Niklas-ES:

Tack för detta.

Så jag borde inte måla fan på väggen än och börja felsöka tempmätaren för den inte ger utslag efter ca 20 min körning tomgång på land?

Tror inte att det är någon fara, har du provat att belasta motorn i sjön någon gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag kör min KAD42 på land på tomgång utan sjövattenkylning (utan impeller), så ger inte mätaren synligt utslag ens efter 15-20 minuter. Ökar jag till typ 1000rpm så går mätaren upp till typ 40-45 grader efter sång tid.

 

En diesel blir inte varm utan att den belastas.

En del båtägare startar sin dieselmotor i hamnen och tror att de varmkör - detta är meningslöst. Detta ger bara ljud och rök till grannarna.

För att varmköra får man lägga i gångläge, då kommer min upp i 45 grader efter 10 minuter.

Varmkörning gör jag i 7 knop på 1000rpm, då tar det 5 min till 60 grader - då är jag ute på öppet vatten och kan plana ut.

  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan mäta motståndet på givaren, med kablar av (eventuellt i kastrull på spisen). Jämför med reparationshandboken:
Kylvätsketemperaturgivare Motståndstoleranser, efter 3 min temperaturutjämning
Provningstemp. C° 

60° ± 4°    134,0 Ohm±13,5

90° ± 3°      51,2 Ohm ±4,3
100° ± 3°    38,5  Ohm±3,0

  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar.

Jag har aldrig testat båten i vattnet. Utan gått igenom den så gott jag kan innan på land.

Så jag tror steg 1 kolla detta när den ligger i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ThomasVikhog:

Du kan mäta motståndet på givaren, med kablar av (eventuellt i kastrull på spisen). Jämför med reparationshandboken:
Kylvätsketemperaturgivare Motståndstoleranser, efter 3 min temperaturutjämning
Provningstemp. C° 

60° ± 4°    134,0 Ohm±13,5

90° ± 3°      51,2 Ohm ±4,3
100° ± 3°    38,5  Ohm±3,0

Hade gärna testat mätt upp också, men begriper inte detta riktigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan hålla med handen på termostathuset. Varmt är 45 grader, hett är 50 och 55 grader så drar du bort handen som en reflex.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Nu har jag en start utgå ifrån. får testa köra den varm när det (förhoppningsvis) blir sjösättning i vår 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-02-15 vid 16:09 skrev ThomasVikhog:

Du kan mäta motståndet på givaren, med kablar av (eventuellt i kastrull på spisen). Jämför med reparationshandboken:
Kylvätsketemperaturgivare Motståndstoleranser, efter 3 min temperaturutjämning
Provningstemp. C° 

60° ± 4°    134,0 Ohm±13,5

90° ± 3°      51,2 Ohm ±4,3
100° ± 3°    38,5  Ohm±3,0

 

2023-02-15 vid 17:10 skrev Niklas-ES:

Hade gärna testat mätt upp också, men begriper inte detta riktigt. 

Det är inte så krångligt. Skaffa en hyggligt exakt termometer som kan mäta till drygt 100 graderC samt ett universalinstrument som kan mäta motstånd.

 

Skruva loss termostaten. Koppla den till ett par kablar. Anslut kablarna till universalinstrumentet. Ställ instrumentet på ohm-mätning och ett mätområde som kan mäta mellan noll till 200 ohm (kommer nog att bli till ett högre värde). Stoppa ner i en gryta tillsammans med termometern och värm på spisen. Vid ca 60 grader så ska instrumentet visa mellan 120-150 ohm o.s.v.

Sen vet du om din givare är korrekt.

 

Att mäta är att veta!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Lintott:

 

Det är inte så krångligt. Skaffa en hyggligt exakt termometer som kan mäta till drygt 100 graderC samt ett universalinstrument som kan mäta motstånd.

 

Skruva loss termostaten. Koppla den till ett par kablar. Anslut kablarna till universalinstrumentet. Ställ instrumentet på ohm-mätning och ett mätområde som kan mäta mellan noll till 200 ohm (kommer nog att bli till ett högre värde). Stoppa ner i en gryta tillsammans med termometern och värm på spisen. Vid ca 60 grader så ska instrumentet visa mellan 120-150 ohm o.s.v.

Sen vet du om din givare är korrekt.

 

Att mäta är att veta!

Njae.... Visst skulle man kunna göra som du beskriver för att kolla om temperaturgivaren fungerar, men inte termostaten. Termostaten är en helt mekanisk anordning...

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-02-15 vid 17:02 skrev Niklas-ES:

Tack för era svar.

Jag har aldrig testat båten i vattnet. Utan gått igenom den så gott jag kan innan på land.

Så jag tror steg 1 kolla detta när den ligger i vattnet.

Jag hade en TAMD41 i förra båten, som redan sagts så tog det en bra stund innan den blev varm. Då hade jag en ströcka med fem knop utanför hamnen, och under tiden det tog att få ut båten på öppet vatten hände det inte så mycket, men efter några minuters körning efter det på 3000 rpm gick tempmätaren upp halvvägs upp och visade omkring 90° som är arbetstemp på den motorn och även på andra.

2023-02-16 vid 14:19 skrev Niklas-ES:

Tack! Nu har jag en start utgå ifrån. får testa köra den varm när det (förhoppningsvis) blir sjösättning i vår 

 

 

10 timmar sedan skrev MrMe:

Njae.... Visst skulle man kunna göra som du beskriver för att kolla om temperaturgivaren fungerar, men inte termostaten. Termostaten är en helt mekanisk anordning...

 

/Christian

Termostaten stoppar du ned i en kastrull med vatten. Sätter den på spisen och kokar upp. Man ser tydligt när termostaten öppnar. Men nån form av termometer kan du kolla vid vilken temp som den öppnar.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för att börja demontera termostat och temp.givare så hade jag själv väntat till sjösättningen och provkörning i sjön.

Men det kan vara kul att meka lite oxå ibland.
 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev MrMe:

Njae.... Visst skulle man kunna göra som du beskriver för att kolla om temperaturgivaren fungerar, men inte termostaten. Termostaten är en helt mekanisk anordning...

 

/Christian

Det kan bli fel ibland i all hast.

Om du läst citaten ovanför inlägget och dessutom inser att det inte går att koppla kablar på en termostat så hade du nog insett att jag avsåg temperaturgivaren.

 

Det är bara att hoppas att @Niklas-ES fick lite hjälp på traven med sin motor.

Redigerad av Lintott
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Och nog har jag fått en hel del hjälp på traven. Kommer som sagt sjösätta först och se om jag går upp temperaturen. Annars blir det till testa mäta 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vanligare än man tror att termostaterna inte sluter helt tätt när de är stängda och då når maskinen inte upp till arbetstemperatur på låga varv. 

Det är inte lätt att se eller visar sig inte om du lägger dem i varmt vatten, de ser ut att stänga men på tomgång krävs det inte mycket "läcka" för att hålla maskin kall. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-02-15 vid 13:35 skrev Niklas-ES:

Hej! 

Hade en liten fundering om något vet.

Jag är lite osäker om tempmätare,givare eller kabel är trasig för min VP TAMD31. Anledningen till att jag är osäker är att jag kört motorn ca 20 min på land (sommartid) på tomgång, känner man på motorn börjar den kännas ljummen. 

Det jag var nyfiken på är hur lång tid det brukar ta för er (ca) att få utslag på tempmätaren. Om det är så att den inte blivit varm nog.

 

 

Hej!
 

Har TMD40B, 1985 års modell. För mig på tomgång kommer värmen upp i c:a 60-65 grader efter ungefär 45-50 minuter. Ingen belastning, bara tomgång

 

Går jag därermot ut från hamnen (belastning på motorn) så har jag en sträcka på ungefär 5 -8 minuter i 3-4 knop, då kommer värmen upp hyggligt snabbt i c:a 65 grader. När jag väl kan dra på upp till 3000-3200 varv så tar det nån minut innan värmen är uppe i 88-90 grader

 

Så är det för mig och min motor 😁

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...