Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Kattunge94

Stortriss mk2

Rekommendera Poster

17 minuter sedan skrev Boanjohan:

Det är inget som hindrar att segla långt med liten båt. Det handlar främst om vilken komfort man ser sig nöd att ha. Se bara på Sven Yrvind och hans Bris båtar.

 

Sen, om man väljer en liten båt, så kommer man in på säkerhet, dvs konstruktion (vilket såklart gäller även större båtar). De flesta små båtar är byggda för små vatten och med styrka och säkerhet för det. Se även här Sven Yrvind och hur han designat sina egna båtar för just worst case scenario på de stora haven. Det är trots allt betydligt enklare och billigare att bygga en säker liten båt än en säker stor båt, men på bekostnad av komfort och bekvämligheter.

 

Stortriss hör inte till den grupp som passar sig på stora vatten. Havsfidra är som nämnts betydligt mer robust byggd, som en liten kraftig köttbulle.Även om den seglar sämre hade jag valt den.

 

Nu när du ska börja och lära dig är stortriss helt okej. Eller Monark 540 som jag såg skymta förbi på bild. Finns kort och gott många trevliga småbåtar för inga pengar alls.

 

På Netflix såg jag häromdagen filmen "True spirit" om Jessica Watson (verklig person) som 2009 i 16 års ålder blev världens yngsta att segla jorden runt non-stop, alltså utan att gå in till land. Ca 260 dagar ombord på båten. Sevärd film och man blir imponerad av tjejen. Nu är ju detta extrem segling, typ som bestiga mount everest och ska inte liknas med vanlig långsegling. Men hårt väder utanför fjärran kuster och på stora hav kan alla råka ut för som är på långsegling och då skulle inte jag vilja sitta i en Stortriss. 

 

Ååå vad glad jag blev nu att du skriver detta till mig 😀😀😀👍👍👍. Men precis som du skriver så tycker jag också att det borde kunna fungera i en lite mindre segelbåt också 😀. Precis som du skriver så handlar det till sist om man kan tänka sig en lite enklare komfort. Och som du skriv så har ju Sven gjort det med en mindre segelbåt. Även har ju Tomas Veber kört ner till Medelhavet i en liten vanligt motor båt😀. Och den är minsann inte stor den båten. Och han har gjort det flera gånger med den. Så det är helt klart att det går att göra. Se gärna filmerna med Tomas Veber googla på SVT Tomas veber. Där har dom haft ett tv time med sig både på deras stora segelbåt men även i den lila motor båten 😀👍. Nej jag har övergett stortrissen helt. Är lite inne på antingen en Olsson 22 eller en hydra. Något av dom båtarna skulle man säkert kunna göra en sådan seglats med? Eller vad säger du om det??. Tack för tipset och den filmen du sett. Den ska jag också titta på. Verkar intressant 😀😀😀😀👍👍. Sen är det ju bara så att allt handlar igenteligen om hur duktig och säker man är på att segla och hur säker besättningen är som eventuellt åker med. Så ser jag på det iallafall. Och att man utrustar båten rätt ☺️. Sven yving har seglat med en Olsson 22 till Medelhavet till exempel. 😀. Så absolut att det går att genomföra om man bara utrustar båten rätt. Skönt att det finns någon som också kan tänka lite stort☺️👍. Inget illa menat. Det är bara att man har drömmar och visioner. Sen om det nånsin blir av vet jag inte. Men roligt ändå att drömma stort tycker jag iallafall ☺️😀👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Boanjohan:

Det är inget som hindrar att segla långt med liten båt. Det handlar främst om vilken komfort man ser sig nöd att ha. Se bara på Sven Yrvind och hans Bris båtar.

 

Sen, om man väljer en liten båt, så kommer man in på säkerhet, dvs konstruktion (vilket såklart gäller även större båtar). De flesta små båtar är byggda för små vatten och med styrka och säkerhet för det. Se även här Sven Yrvind och hur han designat sina egna båtar för just worst case scenario på de stora haven. Det är trots allt betydligt enklare och billigare att bygga en säker liten båt än en säker stor båt, men på bekostnad av komfort och bekvämligheter.

 

Stortriss hör inte till den grupp som passar sig på stora vatten. Havsfidra är som nämnts betydligt mer robust byggd, som en liten kraftig köttbulle.Även om den seglar sämre hade jag valt den.

 

Nu när du ska börja och lära dig är stortriss helt okej. Eller Monark 540 som jag såg skymta förbi på bild. Finns kort och gott många trevliga småbåtar för inga pengar alls.

 

På Netflix såg jag häromdagen filmen "True spirit" om Jessica Watson (verklig person) som 2009 i 16 års ålder blev världens yngsta att segla jorden runt non-stop, alltså utan att gå in till land. Ca 260 dagar ombord på båten. Sevärd film och man blir imponerad av tjejen. Nu är ju detta extrem segling, typ som bestiga mount everest och ska inte liknas med vanlig långsegling. Men hårt väder utanför fjärran kuster och på stora hav kan alla råka ut för som är på långsegling och då skulle inte jag vilja sitta i en Stortriss. 

 

Screenshot_2023-02-18-13-02-44-935_com.android.chrome.thumb.jpg.be17d179ff15cc389d788e8c6c40b849.jpg

Screenshot_2023-02-18-13-09-20-263_com.android.chrome.jpg

Screenshot_2023-02-18-13-09-14-509_com.android.chrome.jpg

Screenshot_2023-02-18-13-09-06-432_com.android.chrome.jpg

Screenshot_2023-02-18-13-08-58-758_com.android.chrome.jpg

Screenshot_2023-02-18-13-08-49-603_com.android.chrome.jpg

Screenshot_2023-02-18-13-08-38-377_com.android.chrome.jpg

Screenshot_2023-02-18-13-08-30-483_com.android.chrome.jpg

Screenshot_2023-02-18-13-08-10-206_com.android.chrome.jpg

Screenshot_2023-02-18-13-03-42-787_com.android.chrome.jpg

Screenshot_2023-02-18-13-03-00-388_com.android.chrome.jpg

Screenshot_2023-02-18-13-02-02-110_com.android.chrome.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Kattunge94:

Screenshot_2023-02-18-13-02-44-935_com.android.chrome.thumb.jpg.be17d179ff15cc389d788e8c6c40b849.jpg

Screenshot_2023-02-18-13-09-20-263_com.android.chrome.jpg

Screenshot_2023-02-18-13-09-14-509_com.android.chrome.jpg

Screenshot_2023-02-18-13-09-06-432_com.android.chrome.jpg

Screenshot_2023-02-18-13-08-58-758_com.android.chrome.jpg

Screenshot_2023-02-18-13-08-49-603_com.android.chrome.jpg

Screenshot_2023-02-18-13-08-38-377_com.android.chrome.jpg

Screenshot_2023-02-18-13-08-30-483_com.android.chrome.jpg

Screenshot_2023-02-18-13-08-10-206_com.android.chrome.jpg

Screenshot_2023-02-18-13-03-42-787_com.android.chrome.jpg

Screenshot_2023-02-18-13-03-00-388_com.android.chrome.jpg

Screenshot_2023-02-18-13-02-02-110_com.android.chrome.jpg

Så allt går bara man vågar tro på sig själv.😀. Det är bara rädslan som sätter upp alla hinder och som stoppar såå många människor. Ja tänk om det händer nej det går ju aldrig mm. ☺️Och inte bara springer runt och är livrädd för allting i livet. För då skulle man inte ens våga gå utanför ytterdörren bara. Och inte våga gå ut och sätta sig i bilen och köra iväg bara. Då skulle man ju inte ens våga cykla till typ jorden runt heller då ju. Och det finns dom som har gjort det också faktiskt. 😀. Så ingenting är omöjligt. Det omyliga tar bara lite längre tid. ☺️😀👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte seglat Olsson 22 och känner inte till båten mer än att jag känner till märket.


Själv har jag bara seglat i Sthlms skärgård  och har ingen större erfarenhet av havssegling och ingen alls av långsegling. Är ingen inbiten seglarfantast,  primärt för mig är att kunna komma ut  i sjö-, skärgårds- och havsmiljö, hur är underordnat. Men att det går att segla långt i liten båt är ju självklar, men de flesta vill nog ha mer komfort. Vissa ror över världshaven, det handlar enbart om konstruktion och inte storlek.

 

Albin Vega uppfattar jag brukar vara poppis för de som vill ha budget varianten för långsegling och gillar "back packer" stilen (lite mer camping). Se t.ex. följande länk om Sally Blue:

http://www.runtjorden.com/proj_baten.php

Vegor kan man få nästan gratis, men ofta då som renoveringsobjekt och då kanske nya segel krävs, vilket är skit dyrt.


Drömma ska man göra😃

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Boanjohan:

Har inte seglat Olsson 22 och känner inte till båten mer än att jag känner till märket.


Själv har jag bara seglat i Sthlms skärgård  och har ingen större erfarenhet av havssegling och ingen alls av långsegling. Är ingen inbiten seglarfantast,  primärt för mig är att kunna komma ut  i sjö-, skärgårds- och havsmiljö, hur är underordnat. Men att det går att segla långt i liten båt är ju självklar, men de flesta vill nog ha mer komfort. Vissa ror över världshaven, det handlar enbart om konstruktion och inte storlek.

 

Albin Vega uppfattar jag brukar vara poppis för de som vill ha budget varianten för långsegling och gillar "back packer" stilen (lite mer camping). Se t.ex. följande länk om Sally Blue:

http://www.runtjorden.com/proj_baten.php

Vegor kan man få nästan gratis, men ofta då som renoveringsobjekt och då kanske nya segel krävs, vilket är skit dyrt.


Drömma ska man göra😃

Ja men precis exakt så är det som du skriver. Drömma ska man göra. 😀👍☺️. Ursäkta såg att det blev lite dubbel kopior av texterna. ☺️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Kattunge94:

Ja men precis exakt så är det som du skriver. Drömma ska man göra. 😀👍☺️. Ursäkta såg att det blev lite dubbel kopior av texterna. ☺️

Jo det är ju tyvärr så ju med vegorna. Är som sagt va inne lite på en antigen en hydra eller en Olsson 22. Lutar just nu mest åt eventuellt någon av dom båda. ☺️😀👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppar in här. Tidigare i tråden fick du ett råd om att åka och kolla på en massa båtar för att lära dig om skick och utrustning. Det rådet vill jag (som var så långt upp i tråden så jag hittar det inte just nu) stötta. Det tar ganska lång tid innan man förstår vad det är för båt man är ute efter, vad man prioriterar i skick och utrustning etc. Det viktiga är dock i det läget du befinner dig att inte bli förälskad!!! Det är väldigt lätt gjort. Har själv varit på väg att falla i den gropen liksom säkert många andra här.

 

Så, bestäm dig för att titta på och utvärdera, säg 15-20 båtar, innan du börjar fundera på att köpa.

Efter varje båt-titt gör du en liten + och - lista på vad du sett. 

För varje minus gör du en liten kalkyl på vad det kostar att åtgärda/förändra eller om det är så att detta minus är så stort så att båttypen inte är något val för dig i framtiden. 

För varje plus gör du motsvarande. Vad är denna fördel värd i pengar/komfort/annat.

Återkom gärna här i tråden med dina tankar så kan du få hjälp att utvärdera de olika delarna.

Försök sedan poängsätta varje båt som du tittat på med kommentarer till din poängsättning.

 

När du betat av minst 15 båtar har du blivit mycket klokare och kommer göra ett betydligt bättre val. Visst kommer du bli förälskad, känna att du missar verkliga klipp mm men just nu är det verkligen köparens marknad och den typ av båtar du letar efter finns det många av! Ta det lugnt!

 

Jag inser att detta är ganska långt från hur du fram till nu jobbat men tänk på att det kommer bespara dig en massa pengar och besvär och du kommer få en båt som passar dig betydligt bättre.

Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Boanjohan:

Det är inget som hindrar att segla långt med liten båt. Det handlar främst om vilken komfort man ser sig nöd att ha. Se bara på Sven Yrvind och hans Bris båtar.

 

Sen, om man väljer en liten båt, så kommer man in på säkerhet, dvs konstruktion (vilket såklart gäller även större båtar). De flesta små båtar är byggda för små vatten och med styrka och säkerhet för det. Se även här Sven Yrvind och hur han designat sina egna båtar för just worst case scenario på de stora haven. Det är trots allt betydligt enklare och billigare att bygga en säker liten båt än en säker stor båt, men på bekostnad av komfort och bekvämligheter.

 

Stortriss hör inte till den grupp som passar sig på stora vatten. Havsfidra är som nämnts betydligt mer robust byggd, som en liten kraftig köttbulle.Även om den seglar sämre hade jag valt den.

 

Nu när du ska börja och lära dig är stortriss helt okej. Eller Monark 540 som jag såg skymta förbi på bild. Finns kort och gott många trevliga småbåtar för inga pengar alls.

 

På Netflix såg jag häromdagen filmen "True spirit" om Jessica Watson (verklig person) som 2009 i 16 års ålder blev världens yngsta att segla jorden runt non-stop, alltså utan att gå in till land. Ca 260 dagar ombord på båten. Sevärd film och man blir imponerad av tjejen. Nu är ju detta extrem segling, typ som bestiga mount everest och ska inte liknas med vanlig långsegling. Men hårt väder utanför fjärran kuster och på stora hav kan alla råka ut för som är på långsegling och då skulle inte jag vilja sitta i en Stortriss. 

 

https://korpnastet.wordpress.com/2013/01/12/hydra-20-en-akta-midgethavskryssare/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har tänkt dig att i ett första läge köpa en liten segelbåt för runt 5-10 tusen för att lära dig segla mm så vill jag nog sticka ut hakan och säga köp första bästa som ser fin ut och främst då med fina segel. Kajka runt en sommar och känn på, sälj den om du tycker du vill uppgradera eller inte tyckte den var bra.
Du kommer då också ha praktisk erfarenhet för att veta vad som ska vara bättre på nästa båt. 

Risk? Ja, små båtar är inte jätte lätta att sälja, så du riskerar en ekonomisk förlust. Men om du förlorar 50% så är det 2500kr för stortrissen eller 5000kr för en 10.000 kronors båt. Du riskerar oxå att inte få den såld alls. Det är bara du själv som kan avgöra om det är en stor ekonomisk smäll eller om det är värt det.

 

Oavsett vad du köper så önskar jag dig all lycka till.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Boanjohan:

Om du har tänkt dig att i ett första läge köpa en liten segelbåt för runt 5-10 tusen för att lära dig segla mm så vill jag nog sticka ut hakan och säga köp första bästa som ser fin ut och främst då med fina segel. Kajka runt en sommar och känn på, sälj den om du tycker du vill uppgradera eller inte tyckte den var bra.
Du kommer då också ha praktisk erfarenhet för att veta vad som ska vara bättre på nästa båt. 

Risk? Ja, små båtar är inte jätte lätta att sälja, så du riskerar en ekonomisk förlust. Men om du förlorar 50% så är det 2500kr för stortrissen eller 5000kr för en 10.000 kronors båt. Du riskerar oxå att inte få den såld alls. Det är bara du själv som kan avgöra om det är en stor ekonomisk smäll eller om det är värt det.

 

Oavsett vad du köper så önskar jag dig all lycka till.

 

 

Ja men du har alldeles rätt i det du skriver 😀. Det är precis så jag tänker. Absolut det finns ju alltid en risk isåfall att den eventuellt skulle vara svår såld 

Men i den prisklassen så är det ju inte så enormt stora belopp man isåfall skulle gå miste om. Tusen tack för dom fina orden. 😀👍☺️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det dök upp en Triss Magnum i Ängelholm för lite över din budget idag. Jag skulle tycka det vore kul att få en anledning att provsegla den så har du tid, lust och möjlighet så kan du väl komma hit så bokar vi en provtur en dag när det ser ut att bli fint väder!

Väl här kan jag visa hur det ser ut i vår Shark 24 och kanske en offentlig H-båt så du har lite att jämföra med.

 

Länk

https://www.blocket.se/annons/skane/triss_magnum_600/107044113

 

Kolla facebookmarket också!  Finns många båtar där! Jag vet inte hur man länkar...

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Dava:

Det dök upp en Triss Magnum i Ängelholm

- - -

 

1 fock

1 genua

Ankare Inköpt 2021

Fendrar

Förtöjningstampar

Madrasser

Utombordare 4 hk Yamaha med extern bränsletank

 

Lite gulligt att säljaren skriver att ankaret är från 2021 - som om åldern på ankaret betyder något.

Samtidigt utelämnas ålder på segel, madrasser o motor där det verkligen är intressant....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Lintott:

Lite gulligt att säljaren skriver att ankaret är från 2021 - som om åldern på ankaret betyder något.

Samtidigt utelämnas ålder på segel, madrasser o motor där det verkligen är intressant....

Ja, folk är inte kloka.. hade varit mer intressant att få veta vad det är för ankare.. brucekopia, dragg?

Storseglet är genomgånget = gammalt. Men på bilderna ser det ganska bra ut...  Motorn från denna sida millennieskiftet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Lintott:

1 fock

1 genua

Ankare Inköpt 2021

Fendrar

Förtöjningstampar

Madrasser

Utombordare 4 hk Yamaha med extern bränsletank

 

Lite gulligt att säljaren skriver att ankaret är från 2021 - som om åldern på ankaret betyder något.

Samtidigt utelämnas ålder på segel, madrasser o motor där det verkligen är intressant....

Ja det där var verkligen skoj att dom skriver om ankaret 🤣🤣🤣🤣. Ja precis det andra det är ju det som är intresserat. 😀👍☺️. Hoppas att vi kan åka och titta på båten någon dag och att vi får mylighet att få prov segla den 😀😀. Som den förra skrev. 😀😀👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Det dök upp en Triss Magnum i Ängelholm för lite över din budget idag. Jag skulle tycka det vore kul att få en anledning att provsegla den så har du tid, lust och möjlighet så kan du väl komma hit så bokar vi en provtur en dag när det ser ut att bli fint väder!

Väl här kan jag visa hur det ser ut i vår Shark 24 och kanske en offentlig H-båt så du har lite att jämföra med.

 

Länk

https://www.blocket.se/annons/skane/triss_magnum_600/107044113

 

Kolla facebookmarket också!  Finns många båtar där! Jag vet inte hur man länkar...

Dava bor du i Ängelholm också då??😀☺️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Kattunge94:

Dava bor du i Ängelholm också då??😀☺️

Japp 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Dava:

Japp 

 

2 minuter sedan skrev Dava:

Japp 

Dava. Gött. Då kan du segla då va??. 😀. För jag har aldrig seglat någon gång ☺️. Men då får du berätta och visa mig hur man gör☺️. Och lära mig allt du kan ☺️😀👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Kattunge94:

 

Dava. Gött. Då kan du segla då va??. 😀. För jag har aldrig seglat någon gång ☺️. Men då får du berätta och visa mig hur man gör☺️. Och lära mig allt du kan ☺️😀👍

Absolut! Antagligen vill säljaren följa med..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Dava:

Absolut! Antagligen vill säljaren följa med..

Jo det skulle jag också kunna tänka mig att dom vill. Men då får dom väl göra det då iallafall ju😀. Gött. Jag kommer att suga in så mycket information som jag kan 😀👍. Ska bli så roligt. Härligt att du och jag kunde få kontakt med varandra här igenom 😀😀👍👍👍. Är så otroligt glad och tacksam för det. 😀👍. Då har jag ju fått en bra lärare nu ju tack vare detta forum 😀☺️👍. Vill du bli min lärare och instruktör sen när jag väl har skaffat mig en segelbåt?? ☺️. Sen när jag har blivit säker och kan hantera seglen och allt så hade jag tyckt att det hade varit super roligt om vi hade kunnat ta någon seglats någonstans tillsammans ☺️😀👍. Vad säger du om det Dava??. ☺️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Kattunge94:

Jo det skulle jag också kunna tänka mig att dom vill. Men då får dom väl göra det då iallafall ju😀. Gött. Jag kommer att suga in så mycket information som jag kan 😀👍. Ska bli så roligt. Härligt att du och jag kunde få kontakt med varandra här igenom 😀😀👍👍👍. Är så otroligt glad och tacksam för det. 😀👍. Då har jag ju fått en bra lärare nu ju tack vare detta forum 😀☺️👍. Vill du bli min lärare och instruktör sen när jag väl har skaffat mig en segelbåt?? ☺️. Sen när jag har blivit säker och kan hantera seglen och allt så hade jag tyckt att det hade varit super roligt om vi hade kunnat ta någon seglats någonstans tillsammans ☺️😀👍. Vad säger du om det Dava??. ☺️

Om du vill det då förstås?? ☺️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Kattunge94:

Om du vill det då förstås?? ☺️

 

Det hade varit kul, men jag har otroligt mycket andra åtagande, men jag kan undvara ett par timmar för att provsegla båten här och visa runt lite i hamnen och närområdet. Sen om du har möjlighet får du gärna komma hit och vara med på veckokappseglingarna. Men jag har inte möjlighet inte åka iväg och lära dig på annan plats, det finns helt enkelt inte tid till det. Vi kan ta vidare diskussioner på DM så behöver vi inte snacka sönder tråden här. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Dava:

 

Det hade varit kul, men jag har otroligt mycket andra åtagande, men jag kan undvara ett par timmar för att provsegla båten här och visa runt lite i hamnen och närområdet. Sen om du har möjlighet får du gärna komma hit och vara med på veckokappseglingarna. Men jag har inte möjlighet inte åka iväg och lära dig på annan plats, det finns helt enkelt inte tid till det. Vi kan ta vidare diskussioner på DM så behöver vi inte snacka sönder tråden här. 

Oki jag förstår det ☺️. Det låter jättebra det. Tack ☺️😀👍. Ja jag kommer gärna och tittar på vecko kappseglingarna. Och kanske skulle man till och med få åka med om du är med i dom tävlingarna?. Men helt rätt. Vi tar det snacket vidare när vi träffas så behöver vi inte snacka i sönder tråden här. Tusen tack för allt så länge 😀👍☺️. Vi hörs av vidare. Mwh Henrik. 😀👍☺️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dava menar nog att ni kan skriva PM = personligt meddelande här på forumet så ni kan fortsätta prata där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-02-18 vid 21:01 skrev Dava:

Ja, folk är inte kloka.. hade varit mer intressant att få veta vad det är för ankare.. brucekopia, dragg?

Storseglet är genomgånget = gammalt. Men på bilderna ser det ganska bra ut...  Motorn från denna sida millennieskiftet. 

Hej alla glada här inne igen. 😀. Nu har jag inte skrivit på ett tag. Men nu har jag en fråga till. 😀. Är det någon som har seglat med en Maxi 68??. Hur upplever ni den att segla med i busväder /lugnt väder ute på havet?. Hur är båten att bo i och i övrigt??. Mwh Henrik☺️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja min far hade en maxi 68. Den är ganska rymlig men har absolut ingen ståhöjd och ingen garderob. Det löste han genom att hänga upp nät i förpiken. 68-an har ett lystal på under 1 och jag tyckte att den seglade väl sakta. När det blåste hård byig vind så lovade båten upp ordentligt; rodrets effekt eliminerades och båtens för gick, med tvång, upp mot vinden. Jag upplevde 68:an som välbyggd och stadig i plast och bottenkonstruktion. Maxi 68:an har fenköl och jag rekommenderar dig att satsa på långköl, du som vill segla långt och det är stor skillnad på dessa i manövreringsförmågan. En fenköl vänder lätt i vinden och en långköl, trögt men du har i och med Maxi 68:an en fullgod nybörjarbåt. Jag har ingen erfarenhet att segla 68:an i storm och på havet.

 

Redigerad av zurdu
Komplettering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev zurdu:

Ja min far hade en maxi 68. Den är ganska rymlig men har absolut ingen ståhöjd och ingen garderob. Det löste han genom att hänga upp nät i förpiken. 68-an har ett lystal på under 1 och jag tyckte att den seglade väl sakta. När det blåste hård byig vind så lovade båten upp ordentligt; rodrets effekt eliminerades och båtens för gick, med tvång, upp mot vinden. Jag upplevde 68:an som välbyggd och stadig i plast och bottenkonstruktion. Maxi 68:an har fenköl och jag rekommenderar dig att satsa på långköl, du som vill segla långt och det är stor skillnad på dessa i manövreringsförmågan. En fenköl vänder lätt i vinden och en långköl, trögt men du har i och med Maxi 68:an en fullgod nybörjarbåt. Jag har ingen erfarenhet att segla 68:an i storm och på havet.

 

Hej alla glada segla vänner här inne. 😀. Nu ska jag uppdatera er här lite. Nu har jag blivit en segelbåts ägare äntligen. Det blev en Maxi 68. Väldigt mycket nytt och så. Så nu kommer det äntligen att bli segla av. Känns jätte bra och jätte roligt. Känns som ett riktigt bra köp jag har gjort faktiskt. Så nu ska jag lära mig att segla. Han som jag köpte båten av idag han är riktigt segel van och han erbjöd sig att vara min lärare så länge till jag har lärt mig allting om hur det fungerar.😀😀☺️☺️👍👍. Så väl mött ute på alla dom 7 haven så småningom. Mwh Henrik. PS en mycket trevlig segelbåts ägare. ☺️😀👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Kattunge94:

Hej alla glada segla vänner här inne. 😀. Nu ska jag uppdatera er här lite. Nu har jag blivit en segelbåts ägare äntligen. Det blev en Maxi 68. Väldigt mycket nytt och så. Så nu kommer det äntligen att bli segla av. Känns jätte bra och jätte roligt. Känns som ett riktigt bra köp jag har gjort faktiskt. Så nu ska jag lära mig att segla. Han som jag köpte båten av idag han är riktigt segel van och han erbjöd sig att vara min lärare så länge till jag har lärt mig allting om hur det fungerar.😀😀☺️☺️👍👍. Så väl mött ute på alla dom 7 haven så småningom. Mwh Henrik. PS en mycket trevlig segelbåts ägare. ☺️😀👍

Fick enormt mycket båt och grej för pengarna. 😀. Här är allt som jag fick med till båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Kattunge94:

Fick enormt mycket båt och grej för pengarna. 😀. Här är allt som jag fick med till båten. 

 

IMG_20230305_121323.jpg

IMG_20230305_121314.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev zurdu:

Ja min far hade en maxi 68. Den är ganska rymlig men har absolut ingen ståhöjd och ingen garderob. Det löste han genom att hänga upp nät i förpiken. 68-an har ett lystal på under 1 och jag tyckte att den seglade väl sakta. När det blåste hård byig vind så lovade båten upp ordentligt; rodrets effekt eliminerades och båtens för gick, med tvång, upp mot vinden. Jag upplevde 68:an som välbyggd och stadig i plast och bottenkonstruktion. Maxi 68:an har fenköl och jag rekommenderar dig att satsa på långköl, du som vill segla långt och det är stor skillnad på dessa i manövreringsförmågan. En fenköl vänder lätt i vinden och en långköl, trögt men du har i och med Maxi 68:an en fullgod nybörjarbåt. Jag har ingen erfarenhet att segla 68:an i storm och på havet.

 

Maxi  68 är 7/8 riggad och då blir båten lovgirig i byarna. Det beror på att storseglet är så stort i förhållande till förseglet att kraften ökar proportionellt mer i storseglet än i det mindre förseglet i vindbyarna. Du kommer inte ifrån effekten. Antingen revar man storseglet eller så spiller man vind ur storen i byarna. Sen är olika båtar naturligtvis olika lovgiriga. Vet inte om Maxi 68 är extrem i detta fall.

Min båt, Omega 28,  blir ruggiigt lovgirig i hårdvind. Speciellt om jag harför litet försegel.

 

Jag har inte läst hela tråden i detalj men har ingen föreslagit IF-båten?  Lättseglad, välbyggd, trygg som mormors famn och fullt beboelig. Kan bli lite blött i havssjö eftersom den är låg i friborden och smal i förskeppet men.... det finns ju regnställ.

Under alla år jag seglade IF kände jag mig dock aldrig orolig oavsett väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...