Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Kattunge94

Stortriss mk2

Rekommendera Poster

27 minuter sedan skrev Kattunge94:

Vad säger ni andra om denna båt??. Denna båten skulle väl klara av en resa till Medelhavet om det någon gång skulle blir av i livet?.denna typ av båt klarar väl av grov sjö iallafall?? ☺️. Någon som har erfarenhet av att segla med en sådan här båt?. Hur tycker ni isåfall att den är att segla med fördelar /nackdelar.

Men varför så bråttom med Medelhavet, när du samtidigt skriver "om det någon gång skulle bli av i livet" ?  Har du någon som ställer krav på dig att du bara får köpa EN båt till i livet 😝 ?

 

Du har ju aldrig seglat innan. Men med den erfarenhet du har av motorbåt så bör du inse att frågan om den och den båttypen klarar en resa till Medelhavet inte kan besvaras med ja eller nej. Är omständigheterna mycket goda och du har extrem tur kan du resa i nästan vilken liten båt som helst till Medelhavet. Och om omständigheterna tvärtom är dåliga så räcker inte ens en stor båt långt. Och tänker man gå ut alldeles oavsett väder så finns det få fritidsbåtar som är så totalt "bullet proof".

 

Och vad tänker du på med att båttypen skall klara "grov sjö i allafall" ?  För en liten båt är redan små vågor "grov sjö", för en stor är gränsen någon annanstans. Om du menar "den grova sjö som överhuvudtaget kan förekomma" så betänk att inte ens Estonia stod emot Östersjöns vågor....

 

Vad som är för grov sjö för en båttyp bestäms nästan lika mycket av besättningen/skepparen som av båten. Bär man sig dumt åt ligger gränsen för vad ekipaget tål betydligt lägre än om man vet vad man gör. Och vet man vad man gör kanske man t.o.m. har vett att avstå från att ens lämna hamn vissa dagar....

 

Vad jag vill säga är:

- Köp en hyfsat rejäl båt men som är trevlig att segla. Det finns faktiskt många i prisklassen du rör dig runt, och du KAN få väldigt mycket båt för pengarna.

- Bestäm dig inte för första bästa. Be någon som kan båttypen att följa med dig. Det är köparens marknad och gott om båtar, och som andra sagt - är mycket av det som följer med dåligt kommer båten att kosta det mångdubbla innan den är seglingsklar överhuvudtaget.

- Lär dig segla i denna, och du kommer då framförallt märka vad du gillar och inte gillar. När/om du sedan kommer närmare din Medelhavsresa i tanke och planering vet du då vad du skall ha för båt och vilka egenskaper, då du skall leva i och med den i veckor, ja månader. Till skillnad från den du nu köper.

- När du känner dig mogen och har lärt dig med denna första båt, så säljer du den och köper det du då förstått att du behöver för din Medelhavsresa, och vad som passar dig o.s.v.

 

Man måste lära sig krypa innan man kan gå. Det gäller med det mesta. Så ta en sak och ett steg i taget.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har så rätt i det du skriver.☺️. Nej jag har absolut ingen press på mig ifrån någon. Att jag ska segla till Medelhavet med en båt nu. Absolut inte. Jag kommer att köpa den båten. Lära mig att segla med den. Sen får vi se vad framtiden säger. Som du skriver så spelar det ingen roll hur stor eller liten båt man har. Om man har tur går det. Oavsett båt storlek. ☺️. Och med oturen så har det ingen betydelse för val av båt. Vädrets makter rår man inte på. ☺️. Tycker bara att det skulle vara roligt att höra från er andra som har en sådan här båt hur ni upplever den att segla med den osv. ☺️😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Kattunge94:

Vad säger ni andra om denna båt??.

Vad är det för skick på motorn, och vad är det för motor?
Vad är det för skick på seglen (ålder mm?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kattunge94:

Denna båten kommer jag att köpa.

- - - - -

Så har tyvärr inte råd att köpa en större och dyrare segelbåt just för tillfället

Just denna är ett exempel på att det på en till synes billig båt kan tillkomma väldigt mycket kostnader innan man ens kunnat komma ut på sjön första gången.

 

Båten saknar motor/motorinstallation (varför, och hur mycket övrigt fattas ?). Inte komplett med segel heller, verkar bara finnas en stor. Inuti syns det att en del är urrivet, och säljaren skriver ju dessutom uttryckligen att vissa saker måste renoveras. Hela översidan ser dessutom möglig ut, hur är det inuti ?

 

Hur ser din budget ut när du räknat på vad denna kommer kosta som seglingsklar ?  T ex behöver du ju komplettera med en motor och del annat. För du har ju redan bestämt dig för att köpa den, så då har du väl gjort den kalkylen....får man hoppas.

Redigerad av IngemarE
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid kul med inspiration när man har köpt en ny båt. 

Du har t.ex. Denis Gorman med sin "Lizzie-G"  som varit med i Jesterchallenge bl.a.

 

Matt Rutherford seglade non-stop runt nord- och sydamerika i en Vega.

 

Thomas Grahn som seglade sin Vega över Atlanten tillsammans med Sven Yrvind.

 

Hittade inte så många bra länkar, så du får googla själv... :) 

 

Lycka till!

Redigerad av MarkusF

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kattunge94:

Vad säger ni andra om denna båt??. Denna båten skulle väl klara av en resa till Medelhavet om det någon gång skulle blir av i livet?.denna typ av båt klarar väl av grov sjö iallafall?? ☺️. Någon som har erfarenhet av att segla med en sådan här båt?. Hur tycker ni isåfall att den är att segla med fördelar /nackdelar. ☺️

Jag håller just nu på att prata med säljaren för mer information om båten. Återkommer med mer besked om hur jag gör. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Hur ser din budget ut när du räknat på vad denna kommer kosta som seglingsklar ?  T ex behöver du ju komplettera med en motor och del annat. För du har ju redan bestämt dig för att köpa den, så då har du väl gjort den kalkylen....får man hoppas.

Ja, precis.
Ny motor och lite segel, det kan springa iväg. Visst, det går säkert att klämma på en utombordare, men begagnade segel som duger till annat än solskydd i trädgården brukar vara svåra att hitta till en Vega. Dvs, man får nog räkna med att lägga på en sisådär 30.000 kr för ett segel och en utombordare och lite annat, men vill man göra båten värdig en långsegling är det nog snarare 100-200 kkr som skall till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en Albin Vega kan du segla jorden runt om båten är optimerad för det. Dock kan gamla inombordare ge upp och utan motor kan det bli problem. Sedan är det en gammal konstruktion av modellen som sådan, den är ritad och byggd under den senare delen av 60-talet så det är ingen raket men troligen dubbelt så snabb i snittfart som en Stortriss iallafall. Albin Vega är väl byggd i strax över 4000 båtar om jag inte har läst fel nånstans, så den är ju väl beprövad på jordens alla hav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motor saknas. Minimum är en utombordare med utombordarfäste, helst med fjärreglage så du kan växla o gasa utan att hänga långt ner bakom akterspegeln. Som nybörjare är det extra viktigt med en tillförlitlig och enkelt manövrerbar motor.

Fock verkar saknas (annonsen anger att storsegel medföljer, det tolkar jag som att focken saknas). Vega har en rigg som kallas masthead. Med den sortens rigg så måste du ha en fock, helst två, både en större och en mindre för att kunna variera segelytan beroende på vindstyrkan.

 

Redan här har du ett par skapliga utgifter som du inte klarar dig undan för att få båten seglingsduglig.

 

Varför så bråttom?

 

Bästa sättet att lära sig om begagnade båtar är att åka runt och titta på ett antal båtar och inte bara på bilder. Du skrev "segla i Ivösjön". Bor du i den trakten så har du inte långt till hela kusten mellan Åhus-Karlskrona. Jag kan lova dig att du kan hitta massvis med begagnade båtar i din prisklass längs den sträckan.

 

Jag har själv gjort en karriär genom olika beboeliga båtstorlekar. Började med en sexmeters. Den var knappt beboelig och såldes igen efter en sommars segling. Fördelen med det båtägandet var att jag därefter visste mer vad jag hade för krav och nästa båt som var 7,40 lång seglade jag med i 15 år. Sen växte familjen och därmed båtarna (nio meter och idag drygt elva meter).

 

Så mitt råd: Kolla först runt på olika båtar (bland annat för att kolla skick mm). Därefter köp en båt av välkänd modell (Vega, Maxi är t.ex välkända, det finns fler...) som går att sälja igen när du lärt dig vilka krav du har på segling, bekvämlighet mm. Sedan har du själv bättre förutsättning för att välja båt efter det båtliv du drömmer om.

 

Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Vega och den är känd för att vara något drögig (=trög-aktig). Som kryss-båt vet jag inte hur den är; efter åren så tycks man inte vilja kryssa (Jag är pensionär och har tid att undvika kryss-bogar). Vegan är lovgirig, d.v.s. drar sig upp mot vindögat, om man släpper, eller inte vakar på rodret, vid kryss. Min första Vega var en 1967:a i årsmodell och den föreföll lättare och tycktes inte drögig jämfört med 1975-årsmodellen jag nu har. Motorn är nog tyngre i min nuvarande Vega och O:21-an var nog lättare. Men ska det ge så mycket trögare intryck? om nu inte senare årsmodeller innehar tjockare plast för 1967:an var mer ett fuskbygge med sina barnsjukdomar då Vegan började säljas år 1966.

Den i seglarkretsar så välbekante Yrvind har ju seglat väldigt långt i en Vega så kolla upp uppgifter kring hans Vega. Han har erfarenhet. Jag har inte hört något negativt från hans seglats då jag innan mer avrådde honom att åka långt i en Vega (jag hade då bara erfarenhet av min 1967:a som t.ex. hade svår svajköl, efter alla år och sittbrunnen lyfte då vinden tog i storseglet, är tråkiga egenskaper vid långsegling).

Jag tycker Vegan är en hyfsad seglare men vet ej hur den är på öppet hav där dyning och motsjö kan slå kraften ur den fart som seglen ger vid kryss (så var det med min Allegro 27:a på öppna östersjön och det föreföll irriterande att hela tiden tappa fart p.g.a de kraftiga mot- vågorna). På Mälaren seglade Allegron mycket bättre då jag slapp havsvågorna och jag antar att Vegan reagerar likadant. 

Vegan har en och åttio i ståhöjd vilket är tacksamt då man använder autopilot som gör att man kan vistas inombords mycket (så är det i mitt fall, koka kaffe med mera och är inne p.g.a. regn).

Hoppas någon mer Vegaägare gör inlägg här då jag är så van vid drögar, Allegro 27 är mer drögig än en Vega. Jag har seglat hem en kusins Shipman 28 och den seglade väldigt snabbt och gott i jämförelse, men tycktes segla slängigt, guppigt och otryggt med sin fenköl på öppna östersjön. Så jag rekommenderar alltjämt långkölat vid långsegling, vilket ger ett segare och lugnare flyt på öppet hav. Allegron var underbar i storm; Vegan vet jag ej hur den reagerar i busigt väder. (Vegan har ju hyfsat lång köl).

Lycka till med en Vega, lyssna med herr Yrvind och tänk på att det kan bli dyrare än du tror att komplettera Vegan med försegel, motor och kanske fendrar och allt annat som kanske fattas. Du bör ha ett vindroder eller om du litar på elektriciteten så ha en autopilot.

Jag är av den idén att båtar ska vara så kompletta som möjligt då jag köper dem, ty som sagt så blir alltid kalaset dyrare än man trott vid köp av dåligt utrustad båt. En ny autopilot kostar 6-7000:-. Vindroder-pris har jag ingen pejl på längre....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Jag har nu pratat med säljaren av båten. Som var mycket ärlig. Någon skrev att det troligen skulle vara mögel utanpå båten och inuti. Men så var inte fallet 

 Båten är helt torr och mögel fri. Angående att dom skulle sälja båten var för att hennes sambo hade blivit sjuk. Så dom han aldrig ut med båten innan han blev sjuk. Därav väljer dom att sälja den nu. Angående renovering så menade dom att dom hade tänkt att dom ville kolla över elen så allt var oki. Men det blev inte av då sambon hennes blev hastigt sjuk. Angående motorn så hade den gamla ägaren haft en motor på den. Men då den gick sönder så gick den inte att laga så han slängde den. Motor fäste för en utombordare finns redan på båten. Angående utsidan så var den bara smutsig inget mögel!!!. Båten är hel och torr på insidan. Jag ska iallafall åka och titta på båten. Efter det så får jag se om jag köper den eller inte. ☺️😀👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Kattunge94:

Hej igen. Jag har nu pratat med säljaren av båten. Som var mycket ärlig. Någon skrev att det troligen skulle vara mögel utanpå båten och inuti. Men så var inte fallet 

 Båten är helt torr och mögel fri. Angående att dom skulle sälja båten var för att hennes sambo hade blivit sjuk. Så dom han aldrig ut med båten innan han blev sjuk. Därav väljer dom att sälja den nu. Angående renovering så menade dom att dom hade tänkt att dom ville kolla över elen så allt var oki. Men det blev inte av då sambon hennes blev hastigt sjuk. Angående motorn så hade den gamla ägaren haft en motor på den. Men då den gick sönder så gick den inte att laga så han slängde den. Motor fäste för en utombordare finns redan på båten. Angående utsidan så var den bara smutsig inget mögel!!!. Båten är hel och torr på insidan. Jag ska iallafall åka och titta på båten. Efter det så får jag se om jag köper den eller inte. ☺️😀👍

Som du skriver så ska jag åka runt och kolla på flera båtar också innan jag bestämmer mig helt. ☺️😀👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Kattunge94:

Som du skriver så ska jag åka runt och kolla på flera båtar också innan jag bestämmer mig helt. ☺️😀👍

Uppdatering. Ringde säljaren nu igen och frågade om seglen. Där finns ett storsegel och ett försegel med till båten. Och seglen är i bra skick. 😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering igen. Ringde säljaren nu igen. Och även spinacker bom finns också med till båten. Så alla dom grejerna finns som har med segelen att göra. Alla bommar och allt det. 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Kattunge94:

Hej igen. Jag har nu pratat med säljaren av båten. Som var mycket ärlig. Någon skrev att det troligen skulle vara mögel utanpå båten och inuti. Men så var inte fallet 

 Båten är helt torr och mögel fri. Angående att dom skulle sälja båten var för att hennes sambo hade blivit sjuk. Så dom han aldrig ut med båten innan han blev sjuk. Därav väljer dom att sälja den nu. Angående renovering så menade dom att dom hade tänkt att dom ville kolla över elen så allt var oki. Men det blev inte av då sambon hennes blev hastigt sjuk. Angående motorn så hade den gamla ägaren haft en motor på den. Men då den gick sönder så gick den inte att laga så han slängde den. Motor fäste för en utombordare finns redan på båten. Angående utsidan så var den bara smutsig inget mögel!!!. Båten är hel och torr på insidan. Jag ska iallafall åka och titta på båten. Efter det så får jag se om jag köper den eller inte. ☺️😀👍

Att det ingick även fock är ju bra (men det var väldigt otydligt i annonsen). Det är troligen inte bästa skick på seglen men de duger nog för dig att lära dig segla med.

 

Utombordarfäste är såklart ett plus. En utgift mindre inför våren om du köper denna båt.

 

De mörka prickarna som finns lite över hela däcket och överbyggnaden är nog inte mögel som säljaren helt riktigt säger. Jag tror att det är alger som bitit sig fast i gelcoaten.

 

Prickarna går att skrubba bort med algtvätt och rotborste/nagelborste. Sen får man se upp så de inte återkommer...

Vega.png.9a444251e3c868d262369a1eee439cd3.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är dock en hel del fuktskador på inredningen. Jag misstänker även att det matta, som nästan ser ut som lokal dimma, också är fuktrelaterat. Nån form av påväxt. Så om du köper, var beredd på både lukt och att det kommer att krävas en rejäl städning av båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:

Det är dock en hel del fuktskador på inredningen. Jag misstänker även att det matta, som nästan ser ut som lokal dimma, också är fuktrelaterat. Nån form av påväxt. Så om du köper, var beredd på både lukt och att det kommer att krävas en rejäl städning av båten.

 

Instämmer. Frågan är om dynorna - som verkar förvarats i båten på land - är OK eller en sanitär olägenhet med tanke på att båten verkar sakna täckning och vara tillsluten vintertid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut. Det är jag helt beredd på. En rejäl städning av båten kommer jag absolut att göra. Om eventuellt köp av båten. Har även en ozoneair maskinen som jag kommer att köra isåfall också i båten. 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Kattunge94:

Angående utsidan så var den bara smutsig inget mögel!!!. Båten är hel och torr på insidan.

Om man tittar på Blocketbilderna så är det nog lite annat än bara smuts på däcket. Det är dock tvättbart, t ex med Klorin:

bild.png.ac47abaee638a046d087ff96ccc1d8e1.png

 

Insidan har länge haft gravt eftersatt underhåll, och man kan ana rötskador vid luckan. Kanske torrt nu, men det har det inte alltid varit:

bild.png.bd988793c9897b7b14323f2c1ab18730.png

 

Hel ? Nja.....

bild.png.406ecbfcf9a0b1076beabd8faf0416f4.png

 

57 minuter sedan skrev Kattunge94:

Jag har nu pratat med säljaren av båten. Som var mycket ärlig

Det vet du ju inte förrän du sett objektet 😉

 

57 minuter sedan skrev Kattunge94:

Motor fäste för en utombordare finns redan på båten

Jo, det sitter ett där. Men det ser ut att sitta högt, är det inte för en nödmotor eller hänge för extramotor för t ex gummibåt ?  Går det verkligen köra båten sittande i någon rimlig kroppställning med en utombordare i det fästets nedfällda läge ?  Båten har ju tydligen heller aldrig körts med utombordare då den inte varit igång sedan förre ägaren slängde ur motorn. I så fall har du ju en del jobb att göra med att ta bort/täta för axel/propeller o.s.v. innan den går att köra med utombordare.

 

Båten ser ut som ett typiskt och pågående renoveringsobjekt. Titta på hur elsystemet ser ut t ex. Nuvarande ägare har dessutom tydligen aldrig haft den i sjön, utan verkar även de övertagit den i ett "icke brukbart" skick. De vet alltså inte ens själva hur komplett båten är.

 

Och du har ingen större segelbåtskunskap heller. Så OM du överväger denna båten så ta med någon som kan och ser vad som ev. fattas. Glöm sedan heller inte det viktigaste - kalkylen på allt du behöver komplettera med. Inklusive någon form av motor. Extra viktigt om du har ont om pengar.

 

Båten behöver alltså inte vara fel, det är ju t ex med en vagn. Men det är ett renoveringsobjekt och inget du bara kan ge dig ut och segla med på direkten !

 

Men återigen - varför så bråttom ?

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kattunge94:

 - - -

Motor fäste för en utombordare finns redan på båten.

- - -

Är det ett hemmatillverkat utombordarfäste? Det ser konstigt assymetriskt ut.

vega.png.9fcd4ebcf88ec008d479b236416d92a3.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lär krylla av objekt i de lägre prisklasserna om 1-2 månader när båtplatserna ska betalas. Just i år sitter många i en mycket sämre ekonomisk sits än tidigare. 

 

Renoveringsobjekt köper man inte för att spara pengar, de köper man för att man VILL renovera. Om du köper den gula vegan och renoverar den för 100kkr kommer den vara värd kanske 20-30kkr när du är klar. Det är mycket smartare att köpa en båt som redan är fräsch och låta den tidigare ägaren ta den förlusten. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten ska ju förvaras någonstans också, har du klart med sommar- och vinterplats? Där lär det gå åt ett antal tusenlappar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev trewq:

Båten ska ju förvaras någonstans också, har du klart med sommar- och vinterplats? Där lär det gå åt ett antal tusenlappar. 

Allt sådant är redan fixat. Så det är lugnt med den saken. ☺️😀😀👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stopp stopp stopp! Köp för hela fridens namn inte den vegan! Det kommer bara bli problem!

 

Vill du lära dig segla så börja i en mindre båt. Jag växte upp i en stortriss mk2 och hade en Pop 16 som första egna båt. Köpte sen en Maxi 77, soling och nu tillbaka på en minibåt i form av Shark 24.

 

Små lätta båtar, små lätta bekymmer! Peter hade några bra alternativ. Skriver mer om en stund när barnen sover och allt är diskat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev adeseaso:

Renoveringsobjekt köper man inte för att spara pengar, de köper man för att man VILL renovera. Om du köper den gula vegan och renoverar den för 100kkr kommer den vara värd kanske 20-30kkr när du är klar. Det är mycket smartare att köpa en båt som redan är fräsch och låta den tidigare ägaren ta den förlusten. 

Håller fullständigt med föregående talare. Det man må kosta på får man inte igen och båten blir alltjämt förmodligen bara värd 20-30 000:-

 

Finns ankare, förtöjningstrossar, skotlinor, fendrar, båtshake, levang, brandsläckare, reservdunk, paddel och dylikt? 

Kolla om båten har plastpest (osmos).

Jag hade massa lavar (alger?) uppe på min Vega och det skrubbades fördelaktigt bort med hård potatisborste (rotfruktsborste som förr var mycket hårdare än dagens borstar) och vanligt vatten. Jag tog lite pö om pö och det tog några dagar. En Albin Viggen var nedlusad med lavar och en vacker dag plötsligt ren, så jag tror att ägaren använde högtryckstvätt ty lavarna sitter hårt och trivs bäst i halkskyddsmönstret. Med en del knäkrypande och eller högtryckstvätt så är däcket rent igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Dava:

Stopp stopp stopp! Köp för hela fridens namn inte den vegan! Det kommer bara bli problem!

 

Vill du lära dig segla så börja i en mindre båt. Jag växte upp i en stortriss mk2 och hade en Pop 16 som första egna båt. Köpte sen en Maxi 77, soling och nu tillbaka på en minibåt i form av Shark 24.

 

Små lätta båtar, små lätta bekymmer! Peter hade några bra alternativ. Skriver mer om en stund när barnen sover och allt är diskat...

Oki. Jag ska iallafall eventuellt åka och titta på båten iallafall. Vad menar du med att det bara kommer att vara problem med den då?. Det behöver det ju inte bli. Alla här inne avråder ju mig att skaffa mig en stortriss mk2. För att den är för liten och hit och dit. Och att den inte är bra att segla med i Östersjön osv. Man blir ju helt förvirrad själv här ju🤔🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är mycket goda råd o rön hit och dit här i inläggen så jag förstår dig. Men sug på karamellen och förhasta dig inte i båtköp. En Vega är idag billig och lättseglad och, enligt mig, inga problem för en nybörjare. Det kommer fler billiga, välutrustade Vegor nu på annons i vår så...

Redigerad av zurdu
Komplettering. Glömde lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vegan saknar motor och allt känns ganska osäkert och eftersatt. Det är en stor båt och utan motor finns det inte en chans att ta sig fram. Du skriver att du gärna vill segla i Ivösjön, att transportera Vegan med bil och den trailern känns som ett vådligt uppdrag. Att segla mellan din båtplats och Ivösjön går inte vad jag vet.. Lastbilstransport blir snabbt dyrt och då hade du likagärna kunnat köpa en annan bättre utrustad båt från början.

 

Jag är väldigt förtjust i små båtar. Med Stortrissen seglade vi från Ängelholm till Hallandsväderö, Gilleleje och Ven. Det var ju 80-tal och då var man väl inte så värst bekväm. Med Pop 16 (liknande 5-metersbåt) ensamseglade jag från Göteborg längs kusten ner till Ängelholm. Kan inte påstå att jag varit ute i speciellt hårt väder med någon av dessa båtarna och aldrig utan land i sikte. 

 

Du har ju denna Monark 540 nedan som är ett steg större än Stortriss utan att bli ohanterlig efter en vanlig personbil. Har inte seglat den själv, men mina kusiner hade en sådan i just Blekinge skärgård under några somrar och verkade nöjda.

 

45051527_Screenshot2023-02-1521_44_07.png.5756b9b4823b0901d7bc3929d72f8920.png

 

Den dagen du verkligen tänker ge dig av till Medelhavet får du förstås köpa en båt som är bättre anpassad, men med en liten billig båt har du ju gott om tid att fundera och prata med andra båtägare. 

 

Edit. Triss Magnum är en trevlig båt, men annonsen verkar inte finnas kvar...

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kattunge94:

Oki. Jag ska iallafall eventuellt åka och titta på båten iallafall. Vad menar du med att det bara kommer att vara problem med den då?. Det behöver det ju inte bli. Alla här inne avråder ju mig att skaffa mig en stortriss mk2. För att den är för liten och hit och dit. Och att den inte är bra att segla med i Östersjön osv. Man blir ju helt förvirrad själv här ju🤔🤔

Innan du åker och tittar så gör kalkylen jag tjatat om. Dvs vad du TROR du kommer behöva köpa till båten samt hur mycket tid du kommer behöva lägga ner innan den kan användas. Eftersom du redan är "såld" på denna så kommer kalkylen bli i underkant och du kommer givetvis inte få med allt.

 

Men även om du bara får med en liten del av allt kommer den att landa på en helt annan summa och arbetsinsats än vad som ligger inom det du tänker. Då borde du inse att denna båten är ett renoveringsobjekt som sannolikt stått ute utan täckning hela vintern, som har en urriven motor (som saknas), ett elsystem som verkar vara kaos (vilket också ägaren ju sagt) samt en inredning som visar spår av både röta och annat.

Observera också att de som bestämt avråder dig skriver köp inte den Vegan. Det säger jag också.

 

Sedan må du bli förvirrad. Och att du kanske är lite förvirrad märks 😉.

Du kanske skulle stanna upp ett tag och fundera på vad du egentligen vill och i vilken ordning. Och framförallt - vad får det kosta !

För du började faktiskt tråden med att planer på att segla till Medelhavet i en Stortriss, utan att ha haft segelbåt eller seglat överhuvudtaget. Du funderade också på om du inte kunde gå för motor hela vägen istället för att segla. Och sedan bestämmer du dig för att köpa första bästa båt....en som bara visades som ett exempel här i tråden.

 

Du måste räkna på och ta reda på vad saker kostar. Bränsle, gästhamnsavgifter, försäkring av båten, underhåll och - om du tittar på renoveringsobjekt som detta - vad allt kommer kosta som du behöver skaffa och åtgärda. Först när den kalkylen går ihop kan du kanske fundera på att köpa båten du just då funderar på. Inte annars.

Anar dock att ekonomi och kalkyler/budget inte är din starka sida. Men just därför så måste du. För om du väljer att inte göra kalkylen på kostnad och arbete utan fortsätter som du gör nu, så kommer du varken få någon fungerande segelbåt eller ha råd att komma utanför Sveriges kust med den. Men sannolikt bränt en massa pengar du inte får igen. Tyvärr.

 

Eller behöver du fly från Sverige ?!?  För du verkar vilja skaffa båt så väldigt snabbt av någon anledning och komma iväg. Och går det inte att segla så får man väl köra motor 😉. Men har du så liten budget att köpa båt för så lär du inte ens komma halvvägs till Medelhavet innan pengarna är slut.

 

Som sagt - stanna upp och börja räkna på saker och ting. Då finns chans att livet tillsammans med din kommande segelbåt kan bli riktigt angenämnt.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...