Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Dava

Prisvärd plotter?

Rekommendera Poster

Ramlade över en annons med en Raymarine plotter för 5990 kr där sjökort ingick (lite oklart över vad). Fortfarande jättedyrt, men ni på forumet kanske sett något erbjudande där de säljer en GPS med sjökort ännu billigare?

 

Det var ju inte så länge sedan man kunde få en GPS för bilen att sätta i rutan för runt 1000 kr varför är marina plotters så mycket dyrare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marin plotter.. .

Är i allmänhet större

Har fler funktioner, ruttplanering, ankarlarm,  MOB, intelligenta waypoints, mm, mm

Är stöttåligare

Är skyddade mot väta, väder och vind

Är ofta kompatibla med NMEA

 

Det är bara vad jag spontant kommer på. Men en marin plotter är en mycket mer sofistikerad apparat än en Tomtom du sätter i bilrutan.

Själv har jag en liten garminplotter för några tusingar i sittbrunnen men använder mest Seapilot på padda.

Redigerad av Janken
Stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man vara lite elak, men ändå ärlig, sätts priser på saker som är till båtar utifrån en antaget hög betalningsförmåga. Ta en rorkultsautopilot. Utvecklad sent 80-tal eller tidigt 90-tal, och oförändrad sen dess, med undantag för lite kosmetiska lyft. Hade det varit t ex ett trädgårdsredskap med identisk konstruktion och produktionskostnad hade det kostat max 1500 spänn (och då hade ändå återförsäljare, grossister i flera led och fraktbolag tjänat normala pengar på den!). Till båt kostar den 7000+ kr.

 

När det gäller en plotter fördyras det lite av att det ska vara vädertätat, eller åtminstone kraftigt väderskyddad. Och att produktionsserierna är små jämfört med t ex en surfplatta. Förmodligen en faktor tusen färre exemplar. Mindre produktionsserier ger högre priser.
Men utöver det, se mitt inledande stycke.

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Ska man vara lite elak, men ändå ärlig, sätts priser på saker som är till båtar utifrån en antaget hög betalningsförmåga. Ta en rorkultsautopilot. Utvecklad sent 80-tal eller tidigt 90-tal, och oförändrad sen dess, med undantag för lite kosmetiska lyft. Hade det varit t ex ett trädgårdsredskap med identisk konstruktion och produktionskostnad hade det kostat max 1500 spänn (och då hade ändå återförsäljare, grossister i flera led och fraktbolag tjänat normala pengar på den!). Till båt kostar den 7000+ kr.

Det som talar emot resonemanget är att om man kan producera denna rokultspilot eller plotter och sedan sälja den billigt med bibehållen kvalitet borde den globala marknaden leda till att någon gjorde det i så fall. Det sker ju med nästan alla grejor. Även på marknader som är smalare än marina marknaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Janken:

Det som talar emot resonemanget är att om man kan producera denna rokultspilot eller plotter och sedan sälja den billigt med bibehållen kvalitet borde den globala marknaden leda till att någon gjorde det i så fall. Det sker ju med nästan alla grejor. Även på marknader som är smalare än marina marknaden.

Förmodligen för smal produkt för det. Rent tekniskt är det en betydligt simplare konstruktion än t ex en skruvdragare. Materialåtgången är måttlig (det mesta är plast och tomrum). Elektroniken är 30 år gammal, grovt räknat och bör inte kosta många kronor. Monteringen är okomplicerad. Det finns liksom inget dyrt eller kostnadsdrivande alls i produkten. Nej, det handlar om att man tar ut ett extremt högt pris för att man kan.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raol kan säkert ha rätt. I Solingen körde jag med Garmins Striker Plus 4 som jag lyckades hitta på en rea för runt 1200 kr, idag kostar den drygt 1500 kr. En mycket robust enhet med GPS, Ekolod (där givaren ingår) och "möjlighet" att göra egna kartor. Ganska värdelöst då den bara sparar ner djup precis där man seglat tidigare och inte där man behöver det...

 

Men sen sticker det iväg. För nästa storlek av ekolodet Striker 5 får man betala drygt 1000 kr (~2600) till och då ingår inte givare till ekolodet och kostar minst 1000 kr mycket till.

 

Garmins billigaste plotter Echomap 42 kostar 2600 kr med då ingår inga kartor. Utseendet är närmast identiskt med Striker 4 och man får inte någon givare till ekolodet. Lösa kartor kostar ca 2000 kr till.

 

Det går bevisligen att tillverka mycket billigare men ingen gör det för att hålla priserna uppe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla in de FINA priserna på E B, som de har haft sedan 15 år tillbaks i Praktisk Båtägande på helsidesannonser.

Har Kostat, Rea, Extrapris o s v.

 

Har år efter år gett sken av ett tidigare ordinarie pris på ca 1500 -

2000 kr och nu kunde man fynda!

Till samma pris som övriga aktörer.

 

Sa upp min långvariga prenumeration av PB, då jag fick nog av spektaklet.

 

Så helt plötsligt fick jag ett lockerbjudande från PB. Earbuggs + typ halva prenumerationspriset på ex antal tidningar.

 

Tidningen i sig bra, så jag kör väl ett tag till då.

 

Glädjande. Helsidesannonserna som värst 4 st i en o samma tidning, med bluffpriser enligt ovan var borta.

Hoppas det fortsätter så.

 

 

.

 

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Hybro:

Tidningen i sig bra, så jag kör väl ett tag till då.

 

Glädjande. Helsidesannonserna som värst 4 st i en o samma tidning, med bluffpriser enligt ovan var borta.

Hoppas det fortsätter så.

Men nu handlade ju tråden och TS fråga om exempel på prisvärd plotter.

 

Inte tidningen PB och båtbutiksannonserna/icke-exemplen i den (vilka f.ö. finns överallt, har inte specifikt med tidningen att göra). Allmänt om Fulreor och kampanjpriser som inte är kampanjpriser har ju f.ö. redan egna trådar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag efterlyste väl egentligen diskussionen om det finns prisvärda plottrar och anledningen till att det inte finns det.

 

Verkar ju inte finnas några prisvärda plottrar utan det är nog någon form av platta som får bli grejen i så fall. Kanske ska diskussionen glida över till program för karttjänster som fungerar utan internet? 

 

Ska man köra Android eller Apple? Kan man använda Eniro på sjön i offlineläge?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du... Ingemar.

 

Jag tycker att min Garmin 90 SV, tror jag den heter, är mycket prisvärd även till ordinarie pris!

 

Vid köp gick jag inte alls på typ: har kostat, extrapris mm, utan på tidigare erfarenheter.

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en B&G Vulcan 7 för runt 8000:- exkl. sjökort på min Monsun.  Pekskärm, okänslig för solljus. Kopplade in AIS via NMEA backbone. Funktionsduglig och lätt att zooma in och ut med tumme och pekfingret. Går att koppla in div instrument vid behov; vindmätare, ekolod, logg (fart genom vattnet)...

Finns för 7990 på Hjertmans för tillfället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en anledning till att en plotter kostar är ju att den är läsbar i starkt solljus (som GTI nämner ovan). Känner du på skärmen på en plotter så är den redigt varm. En platta är betydligt ljussvagare och kan vara svår att läsa i direkt solljus och Apple-paddor har väl en förmåga att stänga av sig när dom blir för varma av solen. Det är alltså inte en massproducerad display som sitter i plottern utan något som faktiskt kostar att ta fram.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-02-15 vid 12:09 skrev Dava:

Jag efterlyste väl egentligen diskussionen om det finns prisvärda plottrar och anledningen till att det inte finns det.

 

Verkar ju inte finnas några prisvärda plottrar utan det är nog någon form av platta som får bli grejen i så fall. Kanske ska diskussionen glida över till program för karttjänster som fungerar utan internet? 

 

Ska man köra Android eller Apple? Kan man använda Eniro på sjön i offlineläge?

Jag tycker det går utmärkt (Apple), utom i direkt solljus. Man laddar ner ”sitt” område i förväg. Det enda man missar, tror jag, är live AIS -info.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Styckpriset på en produkt är enormt beroende av tillverkningsvolym. Marina produkter har en försvinnande liten marknad jämfört med mycket annat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Eld-:

Styckpriset på en produkt är enormt beroende av tillverkningsvolym. Marina produkter har en försvinnande liten marknad jämfört med mycket annat. 

Så är det säkert, men det förklarar inte hur de kan sälja bra ekolod utan plotter för dryga 1000 kr medan enklaste plotter utan kartor kostar 3-4 gånger så mycket - UTAN att kartor ingår..

 

Jag kan förstå att det är dyrt att ta fram bra nischade produkter, men jag tycker att de är för dyra! 

 

 

En tanke som slog mig precis är att kraven på precision hos en ekolods-"plotter" kanske är diametralt annorlunda jämfört med en riktig plotter. Alltså företagets ansvarsskyldighet om man skulle gå på grund. Att ekolodsplottern visar fel kommer förmodligen bero på användaren, medan den som köper en riktig plotter kanske kan lägga över större ansvar på tillverkaren?

 

Inte säkert att det är så på den svenska marknaden, men det finns säkert länder där man kan få skadestånd om man kör på grund där plottern säger att det ska vara säkert? Samma sak med kartorna - det höga priset beror kanske på någon form av inofficiell ansvarsförsäkring?

 

Det skulle ju i så fall förklara varför man inte kan köpa riktiga kartor ens till de finaste ekolodsplottrar... Asch ska jag vara ärlig tror jag mer på raols förklaring att de är dyra för att det finns folk som är beredda att betala för det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade med försäljare på båtmässan,min gamla plotter som har ett så kallat guldkort fungerar för mig.Önskemålet är en större,min är 5 tums skärm,då fungerar inte mitt kort i dom nya.vill ha en plotter utan ekolod,radar,vindinstrument,jag har andra instrument som ger mig dessa uppgifter.Kostnaden för mig skulle bli mellan 10 till 15 tusen,för en massa funktioner som jag inte behöver,samt inte vill ha.Det får bli nästa ägares problem,jag fortsätter med det gamla. Kanske det kan bli billigare om vi slipper alla funktioner som vi inte behöver. Ronnie

Redigerad av Ronnienr10
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Ronnienr10:

- - -

Kanske det kan bli billigare om vi slipper alla funktioner som vi inte behöver. Ronnie

Jag tror inte att möjligheten att visa fart, djup, vinddata mm i plottern påverkar priset nämnvärt. Dataskapandet sitter oftast i givarna. Plottern presenterar bara dessa datauppgifter. Det är bara programvara i plottern som redan är utvecklad och troligen betald.

 

Däremot kan priset rusa iväg för en plotter med hypermodern ekolodsgivare. Dessa nyutvecklade givare används som prishöjare för att öka intäkterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priset en tillverkare sätter på sin produkt är naturligtvis delvis beroende på vad marknaden vill betala.
Sen tror jag att de stora tillverkarna med sina servicekontor runt om i världen får betydligt fler frågor om installation och handhavande på de lite mer komplexa produkterna (tex plotters) än de enklare (ekolod). Detta måste de lägga in i priset på respektive produktkategori varför en plotter är dyrare än ett ekolod.

Att flera tillverkare slås ihop för att dela på utvecklingskostnader, distribution och support är ett naturligt steg med produkter som kräver integrationsmöjligheter med det mesta som kan finnas på ”bryggan” på en båt. Och inte bara integration med nya produkter utan även en viss bakåtkompatibilitet.

Tror att vi bara sett början där. Och inte tror jag att priserna kommer bli så mycket lägre de närmaste åren heller.

Tråkigt för mig som var ”på väg” att uppgradera till en nyare plotter när ”sjökorts-sänket” satte igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...