Jump to content
Friday 09 June 2023
Paramedic

serva motorn själv eller lämna in

Recommended Posts

Jag har en båt och motor som är 3 år i sommar, motorn är en 100 Suzuki.

Sista servicen hade båten gått 15 timmar och servicen kostade nästan 6 tusen. Kollade på Suzukis garanti som utåt sett är 7 år, men läser man det finstilta så gäller det enbart fabrikationsfel. Alltså inte om något "slits" och slutar att fungera eller går sönder pga "vanligt" slitage. Min fundering är om det är värt 6000 kr för att lämna in den för att få denna ytterst svaga garanti eller om man lika gärna kan fixa servicen själv, min tanke var att iom motorn är 3 år i sommar så borde eventuella fel redan uppkommit eller visat sig? Känns rent spontant som en service kan göras bra mycket billigare själv? Tacksam för tankar och funderingar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolla upp vad som ska göras på denna service. Är det remmar och annat svårt så lämna in.

Generellt sett gör jag service själv, men inte om det har med garanti eller andrahandsvärde att göra.

Min bil från 2006 (11 000 mil) fick nog sin sista dyra (25 000kr) servicestämpel förra året. Nu får det bli billigare framöver.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kamkedja på dessa vilket minskar servicekostnaderna över tid.

Skall man behålla motorn länge så kan man serva själv. Men skall sälja den inom dessa 7 år är auktoriserad service ett mervärde (speciellt om man byter in den hos handlare).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mina tankar:

På en så ny motor skulle jag lämna in den.

 

Vet du exakt vilka moment som görs år 4-7?

Uppgraderar Suzuki programvaran emellanåt?

Min gissning är att verkstaden nog gör en bättre service, inget illa menat.

 

Servicesatset till motorn lär ju typ vara halva ca 40% av beloppet, så du kommer ju inte spara 6000:-

Är det då värt det att kanske spara ca 3000:- om året?

Share this post


Link to post
Share on other sites

visst kan man fixa servicen själv

kruxet kan vara att komma åt servicebulletiner.

då missar man förbättringar mm

men har man gjort typ två eller tre servicar tycker jag man kan skruva själv så länge man har kunskapen

om man kan tjäna några tusenlappar finns det alltid nåt annat i båten man kan lägga pengarna på

men om man planerar att sälja båten är det guld värt med ifylld servicebok.

åtminstone inom garantitiden

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har valt att försöka göra så mycket service som möjligt själv. Jag lär mig om min motor och har större möjlighet att laga, eller byta, ngt om jag får problem på sjön. Under garantitiden har jag lämnat service till verkstaden, bara för att säkra upp att garantin ska gälla. Jag kör nu en Mercury 150 4t och där finns det beskrivet exakt vad som ska göras vid olika servisar, vad man kan göra själv och vad man bör låta en auktoriserad mek göra. Plus att allt man behöver "röra" vid en service är märkt med gul färg under kåpan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...