Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Paramedic

serva motorn själv eller lämna in

Rekommendera Poster

Jag har en båt och motor som är 3 år i sommar, motorn är en 100 Suzuki.

Sista servicen hade båten gått 15 timmar och servicen kostade nästan 6 tusen. Kollade på Suzukis garanti som utåt sett är 7 år, men läser man det finstilta så gäller det enbart fabrikationsfel. Alltså inte om något "slits" och slutar att fungera eller går sönder pga "vanligt" slitage. Min fundering är om det är värt 6000 kr för att lämna in den för att få denna ytterst svaga garanti eller om man lika gärna kan fixa servicen själv, min tanke var att iom motorn är 3 år i sommar så borde eventuella fel redan uppkommit eller visat sig? Känns rent spontant som en service kan göras bra mycket billigare själv? Tacksam för tankar och funderingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla upp vad som ska göras på denna service. Är det remmar och annat svårt så lämna in.

Generellt sett gör jag service själv, men inte om det har med garanti eller andrahandsvärde att göra.

Min bil från 2006 (11 000 mil) fick nog sin sista dyra (25 000kr) servicestämpel förra året. Nu får det bli billigare framöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kamkedja på dessa vilket minskar servicekostnaderna över tid.

Skall man behålla motorn länge så kan man serva själv. Men skall sälja den inom dessa 7 år är auktoriserad service ett mervärde (speciellt om man byter in den hos handlare).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina tankar:

På en så ny motor skulle jag lämna in den.

 

Vet du exakt vilka moment som görs år 4-7?

Uppgraderar Suzuki programvaran emellanåt?

Min gissning är att verkstaden nog gör en bättre service, inget illa menat.

 

Servicesatset till motorn lär ju typ vara halva ca 40% av beloppet, så du kommer ju inte spara 6000:-

Är det då värt det att kanske spara ca 3000:- om året?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

visst kan man fixa servicen själv

kruxet kan vara att komma åt servicebulletiner.

då missar man förbättringar mm

men har man gjort typ två eller tre servicar tycker jag man kan skruva själv så länge man har kunskapen

om man kan tjäna några tusenlappar finns det alltid nåt annat i båten man kan lägga pengarna på

men om man planerar att sälja båten är det guld värt med ifylld servicebok.

åtminstone inom garantitiden

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har valt att försöka göra så mycket service som möjligt själv. Jag lär mig om min motor och har större möjlighet att laga, eller byta, ngt om jag får problem på sjön. Under garantitiden har jag lämnat service till verkstaden, bara för att säkra upp att garantin ska gälla. Jag kör nu en Mercury 150 4t och där finns det beskrivet exakt vad som ska göras vid olika servisar, vad man kan göra själv och vad man bör låta en auktoriserad mek göra. Plus att allt man behöver "röra" vid en service är märkt med gul färg under kåpan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...