Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Stormfocken

Segelmakare i Stockholm

Rekommendera Poster

Hej!
Är det någon som kan tipsa om en bra segelmakare i Stockholm med omnejd? Behöver inte ett helt nytt segel men skulle gärna låta ett proffs se över mitt storsegel (till en Albin 78) - sy ihop akterliket, byta en granklyka/moj/pryckel till snörpen, fixa något "lattfodral" (ja, som ni märker, terminologin sitter inte helt) . Letade på nätet tidigare i höstas men hittade ingen självklar kandidat. Och nu börjar det ju kanske bli lite tajt med tid... Tacksam för alla tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev excel319:

Gransegel.

För några år sedan hade jag hållit med. 
Men när jag skulle köpa nytt storsegel för ett år sedan betedde de sig jävligt illa - de gav mig helt klart ett svinhögt pris efter att jag fått stöta på dem flera gånger för att ens få en offert. Slutade med ett segel från Boding med samma specar för under halva priset; seglet satt perfekt. 
Så - jag säger INTE Gransegel, utan Boding. 
🙂

Redigerad av Peter_K
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för snabb input! Jag kollar med båda!

 

I höstas när jag sökte hittade jag en liten segelmakare men han hade gått i pension (men fanns kvar på nätet). Är det typ slut på sådana mindre firmor? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Stormfocken:

Tackar för snabb input! Jag kollar med båda!

 

I höstas när jag sökte hittade jag en liten segelmakare men han hade gått i pension (men fanns kvar på nätet). Är det typ slut på sådana mindre firmor? 

Det finns ett litet segelmakeri som heter Saltsjöbadssegel. Innehavaren har passerat ordinarie pensionsålder men håller fortfarande på.

Inget flaschigt loft utan håller till i bottenvåningen i villan.

 

Som bonus kan man besöka grannvillan med ett utmärkt hembageri/cafe.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Peter_K:

För några år sedan hade jag hållit med. 
Men när jag skulle köpa nytt storsegel för ett år sedan betedde de sig jävligt illa - de gav mig helt klart ett svinhögt pris efter att jag fått stöta på dem flera gånger för att ens få en offert. Slutade med ett segel från Boding med samma specar för under halva priset; seglet satt perfekt. 
Så - jag säger INTE Gransegel, utan Boding. 
🙂

Jag har köpt hela min segelgarderob, stor genua och glider, hos Gran och är supernöjd. Men det är sju år sedan senaste köp och tiderna förändras eller jag tror mer rätt är att säga att säljarna är utbytta av olika anledningar.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev excel319:

Jag har köpt hela min segelgarderob, stor genua och glider, hos Gran och är supernöjd. Men det är sju år sedan senaste köp och tiderna förändras eller jag tror mer rätt är att säga att säljarna är utbytta av olika anledningar.

Min genua som jag köpte 2015 hos Gran är helt fantastisk. Servicen var perfekt, allt var oerhört smidigt, genuan kostade under 20.000 kr. Så jag vände mig till Gran när det var dags för ny stor, fyra veckor och flera påminnelser till säljaren och till slut till VD senare kom offerten efter fyra veckor - över 40.000 kr för ett storsegel på under 20 kvadratmeter till en 27-fots familjebåt. 

Blev Boding, gav strax under 17.000 kr med höstrabatt vill jag minnas. Väldigt bra service och ett riktigt bra segel; vi kunde prata materialval och skärningar mm på ett avslappnat sätt. Så tyvärr - Gran har tappat det totalt. Om det berodde på att man inte ville leverera segel just då av någon anledning vet jag inte, eller om man inte vill leverera just till mig skall jag låta vara osagt. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har segel från Uk Syversen och är nöjd med seglen och även en mindre översyn de gjorde.

 

Det finns ju en del att välja på i Stockholmsområdet, kolla här.

Alla kanske inte reparerar, men ring/skriv och kolla.

Redigerad av Mackey
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev excel319:

Jag har köpt hela min segelgarderob, stor genua och glider, hos Gran och är supernöjd. Men det är sju år sedan senaste köp och tiderna förändras eller jag tror mer rätt är att säga att säljarna är utbytta av olika anledningar.

Gransegel har gått samman med Benns som i sin tur ingår i "koncernen Erlandssons Brygga".

 

Det kan vara "nya kvastar som sopar" och med krav på sig att öka vinsten.

 

https://sv-se.facebook.com/Gransegel/posts/10155919563766863/

Gransegel + Benns = Seglingens hus    (2019-01-24)

Nu är det klart att Gransegel tar över Benns Mast & Rigg. Det är en del i Gransegels långsiktiga strategi att kunna erbjuda sina kunder heltäckande service. Benns butik kommer att finnas kvar på samma ställe och drivs vidare som tidigare med Erlandssons brygga som ägare. Ansvaret för riggverkstaden tas över av Gransegel men kommer att behålla namnet Benns Mast & Rigg och vara kvar i lokalerna i Nacka utanför Stockholm.

”Seglare vill ha mer än bara nya segel, de vill också få service. De senaste åren har vi i allt större om fattning hjälpt våra kunder med att ta av, hämta, ta hand om och förvara segel.” Säger Mats Johansson, Gransegel.
”Samtidigt är det många som också frågar oss om service på sin rigg. När de gjort det har vi hänvisat till Benns, vårt samarbete har varit tajt. Så, när Benns ägare Erlandssons Brygga ville diskutera ett närmare samarbete var det som om pusselbitarna föll på plats.
Vi har under flera drivit vår utveckling mot att vara ett ”Seglingens hus” och nu kommer vi verkligen att kunna ta hand om våra och Benns kunder ännu bättre.
Det kommer också, tillsammans med flytten av loftet till Saltsjöbaden, att innebära en nytändning för oss på Gransegel och Benns.”

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Lintott:

Gransegel har gått samman med Benns som i sin tur ingår i "koncernen Erlandssons Brygga".

 

Det kan vara "nya kvastar som sopar" och med krav på sig att öka vinsten.

Tror du missförstått. 
Gransegel har köpt loss riggdelen av Benns, och Erlandsson fortsätter sälja mässingslyktor och sittkuddar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev Boding - de fixade det hela snabbt! Utmärkt service. Priset känns rimligt men jag har inget konkret att jämföra med. Arbetet (byte av akterliksränna, några lås för snörpen) ser fint ut när man tittar på det så det ska bli kul att prova i sommar!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...