Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Fjordling17htt

Måla hardtop

Rekommendera Poster

Hej, jag håller på att måla om min hardtop på fjordlingen. Eftersom detta är första gången tänker jag att jag kollar runt hur jag ska gå tillväga på bästa vis. När väl slipningen är klar, bör jag lägga epoxigrundfärg för att sedan ha på marinfärg?

Tack på förhand!

 

480DF8C7-D06B-4FDD-BFA6-9392E32DC655.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Jag målade sittbrunnen i vår förra båt med De IJssel Double Coat. Rollade på och det blev supersnyggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för rekommendationen!

Bör jag lägga ett lager med epoxi på glasfibret innan jag börjar måla eftersom jag slipat bort gelcoaten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är första gången jag gör detta och min uppfattning var att man skulle göra så för att sedan dra på ett lager epoxy då det är tätare än gelcoat och därefter måla på färg, hur skulle du gå tillväga istället så vet jag inför nästa gång. Samt finns det någon nackdel med att göra så som jag gjort utöver att det tar längre tid? @Mange249

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla först hur färgen fäster på epoxy. Jag hade nöjt mig med färgen på renslipad glasfiberplast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Fjordling17htt:

Det är första gången jag gör detta och min uppfattning var att man skulle göra så för att sedan dra på ett lager epoxy då det är tätare än gelcoat och därefter måla på färg, hur skulle du gå tillväga istället så vet jag inför nästa gång. Samt finns det någon nackdel med att göra så som jag gjort utöver att det tar längre tid? @Mange249

 

Jag tror att det bästa är att höra med exvis De Ijssel eller annan färgtillverkare vad de rekommenderar. Jag har haft ett par lackade båtar och där har man lackat ovanpå gelcoaten. Då har det iof rört sig om billack. Den ena finns kvar hos en polare och ser fortfarande fin ut 20år senare.
 

Min uppfattning (som jag inte kan ta gift på) är att det nog är bättre att behålla gelcoaten om den inte är för skadad. Det är också synd att lägga massa tid i onödan på slipningen som ju inte är den roligaste delen av en renovering.

 

Oavsett kommer du ha kul i din Fjordling sedan. Det är grymma båtar och med 150hk eller mer är de potenta med skickliga förare. Ett tips dock i all välmening är att ta det lugnt i början om du inte är van vid lynniga övermotoriserade ekipage. Förra året bröts en Fjordling med en 200xs i 2 delar och sjönk i Stockholm. Mirakulöst nog klarade sig båda i båten…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer att epoxi är tätare än gelcoat, men på en överbyggnad är det lite överkurs då den extra tätheten inte behövs. Som nämnts tidigare så bestäm först vilken färg du vill ha och därefter vilken grundning den färgen behöver. Inte alla färger som går att kombinera med epoxigrund, då dumt att lägga på det innan du bestämt slutfärgen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, jag slängde iväg ett mail till De ljessel så får se vad de säger. I övrigt extremt taggad inför bättre väder och båtåk!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om någon är intresserad av svaret från de jissel så rekommenderades följande,

Grundmåla med 2-3 lager IJmopox ZF Primer. Slipa nu med P40 eller 60 eller 80 eller 120 före grundfärg, grundmåla alla lager (ett lager om dagen), sen slipa grunden slät med P180-240 och måla sedan 3 lager Double Coat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade varit nöjd efter 1-2 lager med enbart Double Coat. Målade sittbrunnen på vår förra båt, där det var nerslipat till glasfiber eller tunt lager gelcoat omväxlande, med enbart ett lager och det blev utmärkt. Ett lager till för att få mer "djup" i färgtäckningen hade inte skadat, men redan ett lager var 100 % funktionellt och på nån meters avstånd helt perfekt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Jag hade varit nöjd efter 1-2 lager med enbart Double Coat.

Leverantören säger - alltid tre lager. 
Jag tänkte samma som du och målade delar av däcket med två lager, och det behövde målas om efter några år pga de delarna inte riktigt klarade UV-strålningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...