Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mambo

Dåliga sjökort fr Sjöfartsverket -Status 2023

Rekommendera Poster

Vintern 2021-2022 skrevs det och pratades mycket om de nya sjökort som Sjöfartsverket hade släppt, det fanns mycket att säga om alla missar som man gjort i bl.a Stockholms skärgård.

Jag hade själv funderingar på att skaffa en ny GPS-plotter under våren -22 men avstod då jag förstod att sjökorten i denna skulle vara sämre än de i min gamla.

 

Nu har det varit ganska tyst och jag undrar om någon har koll på hur det har gått?

-Har Sjöfartsverket krupit till korset och rättar till sjökorten?

-Har de GPS-plottersjökort som säljs idag fått någon uppdatering till det bättre (och inte som ifjol, till det sämre)?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som redan är publicerade kommer nog inte att ändras närmaste åren. Men vad jag vet har man pausat utgivningen av de nya tills man hittat en annan väg, eller i alla fall utrett frågan mer.

Man kan ju skaffa en ny plotter men behålla de gamla sjökorten (här antar jag då att sjökorten är på SD-kort och kan flyttas).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev raol:


Man kan ju skaffa en ny plotter men behålla de gamla sjökorten (här antar jag då att sjökorten är på SD-kort och kan flyttas).

 

Tyvärr funkar det inte så på Garmin iaf, om jag förstått saken rätt. Har du en gång pluggat i kortet i en plotter så går det inte på någon annan sedan. Dock kan det gå om man reggat sig på Garmins hemsida och där laddat ner en uppdatering, men jag skulle inte tro att det går då heller.

Någon kan ju prova och rapportera här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garmin har två olika modeller för att köpa sjökort.

 

Antingen färdigladdat microSD-kort som kan flyttas mellan olika plotterindivider.

Sjökortet har en knytning till det aktuella minneskortet och kan inte kopieras till ett annat minneskort.

 

Eller nedladdning över nätet till specifik plotterindivid där man själv köpt ett minneskort som sjökortet laddas ner på. Sjökortet har en knytning till plottern och kan inte flyttas till annan plotter. Sjökortet kan kopieras till ett annat minneskort men det kortet kan endast användas i den ursprungliga plottern.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mambo:

Vintern 2021-2022 skrevs det och pratades mycket om de nya sjökort som Sjöfartsverket hade släppt, det fanns mycket att säga om alla missar som man gjort i bl.a Stockholms skärgård.

Jag hade själv funderingar på att skaffa en ny GPS-plotter under våren -22 men avstod då jag förstod att sjökorten i denna skulle vara sämre än de i min gamla.

 

Nu har det varit ganska tyst och jag undrar om någon har koll på hur det har gått?

-Har Sjöfartsverket krupit till korset och rättar till sjökorten?

-Har de GPS-plottersjökort som säljs idag fått någon uppdatering till det bättre (och inte som ifjol, till det sämre)?

Sjöfartsverket har stoppat sjökortsförstöringen (jag vet inte hur långt ner längs ostkusten den hann innan stoppet). Det lär ta tid innan sjökortsdatat har återställts om det någonsin kommer att hända.

 

Det ryktas att Hydrographicas specialsjökort över de nordligaste delarna av Stockholms skärgård fått utgivningstillstånd efter flera års obstruerande från Söfartsverket. Sen brukar det ta en tid innan de nya korten finns med i de digitala sjökorten.Där är Garmin nog segast och lär inte ha med de nya utgåvorna förrän till 2024 års utgåva (de äldre Hydrographica-korten finns där sedan tidigare.

 

Hamnguidens hamnspecialer från Hydrographica finns numera med i Garmins G3-kort. Även om det "bara" finns Sjöfartsverkskort i ett område så är hamnspecialerna från Hydrographica inklippta. Det är ju speciellt sista biten in i hamn som är viktigast för finnavigeringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-02-12 vid 23:28 skrev Lintott:

Det är ju speciellt sista biten in i hamn som är viktigast för finnavigeringen.

Jo så är det ju, men det är ju trist om man inte hinner så långt för att resten av dagsetappen är förstörd så att säga.

 

Vi seglar sällan i eller i närheten av farleder och då är man ju beroende av att sjökorten stämmer även långt ifrån hamnarna.

Flera ställen i Stockholms skärgård har ju blivit oseglingsbara med de nya försämrade sjökorten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hydrographica verkar i alla fall nu släppt sina nya kort över Sthlms ytterskärgård.

Problemet med att Sjöfartsverket och Hydrographica använder olika sjömätningsstandarder som gör att Sjöfartsverket tydligen inte kan/vill använda Hydrographicas data verkar dock oförändrat.

 

http://www.skargarden.se/hydrographica-slapper-nya-sjokort/

 

http://www.skargarden.se/nya-okanda-grund-i-hydrographicas-sjokort/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-02-17 vid 07:56 skrev Boanjohan:

Hydrographica verkar i alla fall nu släppt sina nya kort över Sthlms ytterskärgård.

Jag "vågar" tyvärr inte uppdatera korten i plottern eftersom jag inte vill få in de försämrade korten från sjökortslyftet.

 

Det skulle ju vara fint att få de nya korten från Hydrpographica, men inte till priset av att få resten av skärgården "förstörd". Dessutom verkar ju rätt mycket röra sig om nyupptäckta djupare grund runt 4 m. Vi tuffade omkring i stora delar av ytterskärgården (det blåste nästan inte alls under lång tid så tom. dyningen lade sig) för några år sedan utan problem och utan Hydrographica.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-02-12 vid 23:19 skrev Lintott:

Garmin har två olika modeller för att köpa sjökort.

 

Antingen färdigladdat microSD-kort som kan flyttas mellan olika plotterindivider.

Sjökortet har en knytning till det aktuella minneskortet och kan inte kopieras till ett annat minneskort.

 

Eller nedladdning över nätet till specifik plotterindivid där man själv köpt ett minneskort som sjökortet laddas ner på. Sjökortet har en knytning till plottern och kan inte flyttas till annan plotter. Sjökortet kan kopieras till ett annat minneskort men det kortet kan endast användas i den ursprungliga plottern.

 

Hej!

 

Hittade ditt inlägg när jag letade efter info om mikro SD. Jag har en Garmin plotter och när jag köpte den då fanns det ett mikroSD kort på 8 GB med sjökortet. Där finns även min Active Captain installerad. Nuförtiden är kortet fullt och jag försökte kopiera allt över till ett 32 GB kort men då plottern känner inte igen kortet, dvs. sjökortet funkar inte. Vet du hur kan man lösa problemet? Det finns ju inte utrymme för sjökorts uppdateringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Ainars:

Hej!

 

Hittade ditt inlägg när jag letade efter info om mikro SD. Jag har en Garmin plotter och när jag köpte den då fanns det ett mikroSD kort på 8 GB med sjökortet. Där finns även min Active Captain installerad. Nuförtiden är kortet fullt och jag försökte kopiera allt över till ett 32 GB kort men då plottern känner inte igen kortet, dvs. sjökortet funkar inte. Vet du hur kan man lösa problemet? Det finns ju inte utrymme för sjökorts uppdateringen.

Det finns en identitet på SD-kortet som sjökorten är kopplade till, det är därför det inte fungerar när du försöker kopiera över till ett annat kort (om det hade fungerat så hade det inte varit någon som köpt o betalt för sjökort hos Garmin utan bara bett en kompis om att låna o kopiera...).

 

Om det överhuvudtaget går att kopiera sjökorten till större SD-kort så måste båttillbehörshandlare eller Garmin vara inblandade så de kan lägga in ny upplåsningskod på ditt större kort (å så vill de nog ta hand om ditt gamla SD-kort så du inte lägger tillbaka en sjökortskopia där igen...)

 

Om det inte går så får du nog börja rensa bland dina ActiveCaptain-filer.

 

Själv har jag två kortplatser i plottern o slipper ditt problem. Där kan jag byta kort för egna data utan att det påverkar sjökortet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Lintott:

Det finns en identitet på SD-kortet som sjökorten är kopplade till, det är därför det inte fungerar när du försöker kopiera över till ett annat kort (om det hade fungerat så hade det inte varit någon som köpt o betalt för sjökort hos Garmin utan bara bett en kompis om att låna o kopiera...).

 

Om det överhuvudtaget går att kopiera sjökorten till större SD-kort så måste båttillbehörshandlare eller Garmin vara inblandade så de kan lägga in ny upplåsningskod på ditt större kort (å så vill de nog ta hand om ditt gamla SD-kort så du inte lägger tillbaka en sjökortskopia där igen...)

 

Om det inte går så får du nog börja rensa bland dina ActiveCaptain-filer.

 

Själv har jag två kortplatser i plottern o slipper ditt problem. Där kan jag byta kort för egna data utan att det påverkar sjökortet.

bild_2023-02-26_185020093.png.06d08531d77ae342a9cc5496fd3924bf.png

 

52 minuter sedan skrev Lintott:

Det finns en identitet på SD-kortet som sjökorten är kopplade till, det är därför det inte fungerar när du försöker kopiera över till ett annat kort (om det hade fungerat så hade det inte varit någon som köpt o betalt för sjökort hos Garmin utan bara bett en kompis om att låna o kopiera...).

 

Om det överhuvudtaget går att kopiera sjökorten till större SD-kort så måste båttillbehörshandlare eller Garmin vara inblandade så de kan lägga in ny upplåsningskod på ditt större kort (å så vill de nog ta hand om ditt gamla SD-kort så du inte lägger tillbaka en sjökortskopia där igen...)

 

Om det inte går så får du nog börja rensa bland dina ActiveCaptain-filer.

 

Själv har jag två kortplatser i plottern o slipper ditt problem. Där kan jag byta kort för egna data utan att det påverkar sjökortet.

Tack för svaret! Jag undrar om man kan radera allt som tillhör ActiveCaptain från kortet med sjökort och sedan skapa ett nytt SD-kort för detta ändamål. Jag har faktiskt också plats för två mikro SD. Utmaningen är dock att inte radera något som leder till att sjökortet inte funkar. Det finns två filmappar (Updates och OTAUpdates) som är rätt så stora. Hur kan man veta vad som tillhör ActiveCaptain? Det ända vad jag vet säker är att filen längst ned är sjökortet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att vara på säkra sidan så föreslår jag att du ringer Garmins support. Så här års har de nog inte så mycket att göra så du behöver nog inte vänta i telefonkön så länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Ainars:

bild_2023-02-26_185020093.png.06d08531d77ae342a9cc5496fd3924bf.png

 

Tack för svaret! Jag undrar om man kan radera allt som tillhör ActiveCaptain från kortet med sjökort och sedan skapa ett nytt SD-kort för detta ändamål. Jag har faktiskt också plats för två mikro SD. Utmaningen är dock att inte radera något som leder till att sjökortet inte funkar. Det finns två filmappar (Updates och OTAUpdates) som är rätt så stora. Hur kan man veta vad som tillhör ActiveCaptain? Det ända vad jag vet säker är att filen längst ned är sjökortet.

Jag uppmanar också till försiktighet som @ChristerN skriver...

 

Men gmapsupp.*** har med sjökortet att göra så rör definitivt inte dem.

*.unl är nyckeln som kopplar samman sjökort o minneskort. Det ligger en kodsträng där som bara kan skapas av Garmin.

*.img är själva sjökortsbilden

*,gma vet jag inte riktigt vad den gör.

VEU046A.img tror jag är rester från en uppdatering av sjökorten

OTA-mappen tror jag är rester från programvaruuppdatering via wifi (OverTheAir)

GUPDATE.GCD tror jag är en fil för att uppdatera programvaran i GPSen så den behövs nog inte vid användning av plottern.

 

Resten vågar jag inte ens gissa...

 

Jag hade tidigare eget minneskort och sjökortet låst till GPS-individen och då var det gmapsupp-filerna som innehöll låskod mm.

 

Men ha listan med filer framme när du ringer Garmin så får du hjälp av någon som är säkrare än mig på vad filerna o mapparna gör...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Lintott:

Jag uppmanar också till försiktighet som @ChristerN skriver...

 

Men gmapsupp.*** har med sjökortet att göra så rör definitivt inte dem.

*.unl är nyckeln som kopplar samman sjökort o minneskort. Det ligger en kodsträng där som bara kan skapas av Garmin.

*.img är själva sjökortsbilden

*,gma vet jag inte riktigt vad den gör.

VEU046A.img tror jag är rester från en uppdatering av sjökorten

OTA-mappen tror jag är rester från programvaruuppdatering via wifi (OverTheAir)

GUPDATE.GCD tror jag är en fil för att uppdatera programvaran i GPSen så den behövs nog inte vid användning av plottern.

 

Resten vågar jag inte ens gissa...

 

Jag hade tidigare eget minneskort och sjökortet låst till GPS-individen och då var det gmapsupp-filerna som innehöll låskod mm.

 

Men ha listan med filer framme när du ringer Garmin så får du hjälp av någon som är säkrare än mig på vad filerna o mapparna gör...

 

Tack åter igen! Jag gör som ni säger. Önskar er fortsatt trevlig kväll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diverse fina vikar har blivit "obeboliga" tack vare skökortssänket.

Här ligger vi nu i en otroligt fin och skyddad vik.

20230724_175639.thumb.jpg.9b915da8b1062ce41a1de58f5d197e4c.jpg

 

Med nya sjökort hade det inte varit ett självklart val.

Screenshot_20230724_175614.thumb.jpg.d159ac4beaa474c38b1cff80cf5df589.jpg

 

Det går alltså inte att uppdatera sjökortet längre om man vill kunna hitta fina skyddade vikar.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kanske kan köpa äldre begagnade pappersjökort som inte blivit "förstörda" av den nya sämre informationen. Men fram till vilket år ska man leta? Dvs när började problemen med Sjöfartsverkets kort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså. Har nu båt med min första Garmin med sjökort etc. Heter Garmin Echo 92sv.

 

Jag kan ju inte denna grej ännu men vad är det här för debacle? Kan man inte få in PERFEKTA sjökort anno 2023 i apparaten? Kan det verkligen stämma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev sideshowbob69:

Alltså. Har nu båt med min första Garmin med sjökort etc. Heter Garmin Echo 92sv.

 

Jag kan ju inte denna grej ännu men vad är det här för debacle? Kan man inte få in PERFEKTA sjökort anno 2023 i apparaten? Kan det verkligen stämma?

Vad har du för kort i nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan man säkert ta reda på på något fiffigt sätt misstänker jag. Jag antar att det inte står på sd-kortet utan att det syns på skärmen någonstans under någon inställning. Vad skall jag leta efter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/3/2023 at 12:32 AM, Stormfocken said:

Man kanske kan köpa äldre begagnade pappersjökort som inte blivit "förstörda" av den nya sämre informationen. Men fram till vilket år ska man leta? Dvs när började problemen med Sjöfartsverkets kort?

Har någon ett bra svar till @Stormfocken ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sideshowbob69:

Har någon ett bra svar till @Stormfocken ?

2022 kom de uppdaterade korten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sideshowbob69:

Det kan man säkert ta reda på på något fiffigt sätt misstänker jag. Jag antar att det inte står på sd-kortet utan att det syns på skärmen någonstans under någon inställning. Vad skall jag leta efter?

Kommer inte i håg exakt. Kanske Inställningar - System - Systeminformation.

Är det ett köpt kort så sitter det en etikett på med info.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-08-13 vid 21:48 skrev sideshowbob69:

Alltså. Har nu båt med min första Garmin med sjökort etc. Heter Garmin Echo 92sv.

 

Jag kan ju inte denna grej ännu men vad är det här för debacle? Kan man inte få in PERFEKTA sjökort anno 2023 i apparaten? Kan det verkligen stämma?

Var bor du? Man har börjat i Bottenviken och gått söderut, kommit ner till Stockholmsområdet nu. Bor du någon annanstans så är korten fortfarande bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Kane:
10 timmar sedan skrev sideshowbob69:

Har någon ett bra svar till @Stormfocken ?

2022 kom de uppdaterade korten.

 

Så korten 2021 från Sjöfartsverket är de bästa, får man väl anta då? Och att de blir bättre och bättre fram till det året, och sedan börjar problemen. Men problemen är främst i Stockholms skärgård? Eller gäller det alla korten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var bor du? Vilket område är det du frågar om? Som jag skrev ovan, man har hittills bara "förbättrat" sträckan Bottenviken - Stockholm.

 

Dom bästa korten är för övrigt alltid Hydrographicas specialer där dom finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Södermanland. Så det är på gränsen.

 

Kan man få in ”Hydrographicas specialer” i en garmin 92sv över Stendörren-Nyköping-Arkö området?

 

Var köper man i så fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev sideshowbob69:

Södermanland. Så det är på gränsen.

 

Kan man få in ”Hydrographicas specialer” i en garmin 92sv över Stendörren-Nyköping-Arkö området?

 

Var köper man i så fall?

Har du kollat vad du har nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev sideshowbob69:

Södermanland. Så det är på gränsen.

 

Kan man få in ”Hydrographicas specialer” i en garmin 92sv över Stendörren-Nyköping-Arkö området?

 

Var köper man i så fall?

 

Du får automatiskt med alla Hydrographicas sjökort när du skaffar nya kort från Garmin/Navionics. Dom är mer detaljerade och visas automatiskt på dom områden som dom täcker. På övriga områden så används Sjöfartsverkets sjökort. Däremot så måste du köpa deras papperssjökort separat om du vill ha dom.

 

Du kan se vilka områden dom täcker om du går till Hydrographicas webbsidor.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...