Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Kane

Underhåll grande.....

Rekommendera Poster

19 timmar sedan skrev Kane:

Det är lätt att tro att dom 22000 litrarna inte är inhandlade på Biltema… och dessutom inte speciellt miljövänlig.

 

För övrigt köpte jag mer än 22000 milliliter bottenfärg häromdagen, bra att köpa i god tid, just den svarta kulören brukar snabbt ta slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minst 30 ton bottenfärg alltså! :o


Ser nu att hela skrovet målades, så inte enbart bottenfärg...

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Georg_ohm Vad ska du måla med 22 liter färg?

 

Ser ut som att fartyget på bilden behöver lite blått också. Behöver man verkligen skrapa bort gammal färg på dessa stora fartyg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Georg_ohm Vad ska du måla med 22 liter färg?

 

Ser ut som att fartyget på bilden behöver lite blått också. Behöver man verkligen skrapa bort gammal färg på dessa stora fartyg?

Det blev väl en nolla för mycket… men det är bra att ha minst en burk ståendes till nästa säsong, man vet ju aldrig om färgfabrikanten tvingas att ändra på receptet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar vad en sådan övning kostar varje år? Arbete, mtrl, docka,..... plus 2 veckors tappad intjäning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Kane:

Undrar vad en sådan övning kostar varje år? Arbete, mtrl, docka,..... plus 2 veckors tappad intjäning.

Knappast varje år! Jag skulle tro att det sker med kanske fem års mellanrum minst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det blev väl en nolla för mycket… men det är bra att ha minst en burk ståendes till nästa säsong, man vet ju aldrig om färgfabrikanten tvingas att ändra på receptet.

 

Sant 3 burkar känns inte alls så extremt. För många år sedan lyckades jag få extra rabatt om jag köpte en låda färg hos hjertmans. De burkarna (12?) Räckte i massor av år. 

 

Tänkte struna i att måla botten i år. Fjolårets biltemafärg ser fortfarande bra ut..

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev raol:

Knappast varje år! Jag skulle tro att det sker med kanske fem års mellanrum minst.

 

Stämmer! De behöver genomgå en bottenbesiktning 2 gånger på en 5 års period, där det får vara max 36 mån mellan besiktningarna. Minst en av besiktningarna ska vara med en torrsättning. Beroende på ålder så kan den andra vara en besiktning med dykare. Äldre fartyg ska varje besiktning vara med torrsatt fartyg (tror det är 12 eller 15 år, minns inte vilket).

 

 

2023-02-10 vid 15:07 skrev Dava:

Ser ut som att fartyget på bilden behöver lite blått också. Behöver man verkligen skrapa bort gammal färg på dessa stora fartyg?

Anledningen till borttagning av färg kan vara att den färg som satt på innehåller ämne som nu nyligen blev förbjudet och man väljer att avlägsna den (se lite info om detta i den "populära" TBT tråden här på forumet😉) . En annan anledning är att man inte vill ha för tjocka lager gammal färg som ger skrovligt skrov och ökad bunkermängd. Då maskin går typ 24/7 i 365 dagar och den är rätt stor så kan det bli några milioner i besparing per år.

 

Den blästringsfilmen borde herr Mellgard se😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...