Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
plengqui

Hur koppla skiljediod utan kompensationsdiod?

Rekommendera Poster

Mitt skiljerelä (Cyrix-ct) slutade fungera. Precis innan jag hann köpa ett nytt fick jag ärva en oanvänd skiljediod (Volvo Penta Multi Battery Isolator). Den har bara tre anslutningspunkter, dvs den har ingen inbyggd kompensationsdiod. Då funderar jag på hur jag kopplar generatorns Sense-tråd.

1. Koppla in en egen diod som jag plockar från byrålådan i elektroniklabbet hemma. Jag har ett sortiment av dioder med 0,7V spänningsfall som klarar 100V och 1A. Kopplas såklart från generatorns plusanslutning på skiljedioden till sense-tråden.

2. Koppla generatorns sense-tråd direkt till pluspolen på startbatteriet.

 

Som ni hör har jag inte riktigt fattat varför det behövs en separat kompensationsdiod. Vad är nackdelen att koppla generatorns sense-tråd direkt till plus på startbatteriet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Så det finns inget skäl till att vissa skiljedioder har separat kompensationsdiod för sense-tråden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev plengqui:

Tack för svar. Så det finns inget skäl till att vissa skiljedioder har separat kompensationsdiod för sense-tråden?

Egentligen inte, om man inte är ute efter att höja spänningen ytterligare c:a 0,7V via någon specialinkoppling.

 

Eller är rädd för att den "ordinarie" till startbatteriet går sönder så att generatorn öser på och kokar förbrukarbatteriet. Men det händer ju i princip inte, och om dessa kraftdioder går sönder är det oftast till kortslutning. Inte avbrott.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följdfråga : Vilket är bäst - Skiljerelä eller skiljediod?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Algot_R:

Följdfråga : Vilket är bäst - Skiljerelä eller skiljediod?

 

Skiljerelä.
Enda fördelen med skiljediod är möjligen om man inte har tillgång till en bra och enkel styrsignal till reläspolen (vanligen D+/laddlampeutgången på generatorn). Men numera finns smarta och prisvärda  spänningsavkännande reläer som inte behöver styrsignal, t ex Biltemas.

 

Edit: Det är sällan nödvändigt att spendera en femhundring på Båtbutikens relä. Är det en liten motor/generator/batteribank fungerar ett vanligt "extraljusrelä" alldeles utmärkt. För lite större anläggningar kan man använda detta: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/biltillbehor/relaer/fordonsrela-1-pol-70-a-12-v-p36113

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. En fråga till - Kan det vara vettigt att kunna koppla förbi skiljereläet ? Om förbrukarbatteriet är tomt och man måste ha ström så kan man ju koppla in startbatteriet som reserv. Eller starta motorn… 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Algot_R:

Tack. En fråga till - Kan det vara vettigt att kunna koppla förbi skiljereläet ? Om förbrukarbatteriet är tomt och man måste ha ström så kan man ju koppla in startbatteriet som reserv. Eller starta motorn… 

 

Nej, inte på det sättet att man manuellt "drar" reläet. Då finns risk att man antingen glömmer den manuella inkopplingen med risk för att båda batteribankerna laddas ur, eller använder den för att kunna starta när startbatteriet eventuellt är kasst.

 

Reläet är bara dimensionerat för den ström som batterierna kan sluka vid laddning/urladdning och med generatorn laddandes. Den ström som blir vid start (om man t ex skulle använda "manuell" inkoppling när startbatteriet är kasst) är dels väldigt "stygg" (stor startström) och dels hög, ofta många ggr högre än reläet dimensionerats för. Risken för sammansvetsade kontakter på reläet är stor.

Av samma anledning skall man inte koppla in styrningen av reläet på tändningslåset. Dvs att det drar så snart "tändningen" är påslagen. För även då kommer delar av startströmmen att rusa genom reläet när motorn startas - om startbatteriet är svagt.

 

Om man har kört ner förbrukarbanken (inte till tom dock, aja baja....) bör man ju just starta motorn. Och då kommer strax generatorn att kopplas in mot den via reläet, och man har tillgång till ström igen direkt, Från generatorn (via reläet) till att börja med men efter en tid (timmar !) även från den alltmer uppladdade förbrukarbanken.

Om man av någon annan anledning behöver koppla samman batterierna - t ex för att startbatteriet gått ner sig och inte kan starta motorn men man har lite kräm i förbrukarbanken - använder man istället med fördel en kort bit startkabel mellan pluspolerna på förbrukar- och motorbatteriet. Det är en mycket manuell metod som dock är "säker" och klarar strömmen, men tillräckligt manuell för att inte glömmas bort eller användas av slentrian.

 

Således är (minst en) startkabel ett mycket lämpligt tillbehör att ha med i båten. Och att installationen av laddfördelare är sådan och automatisk att det överhuvudtaget inte går att starta motorn från "fel" batteri - via den.

 

Edit: Det finns naturligtvis sammankopplingsrelä, både spänningsavkännande och vanliga, som klarar startmotorströmmen. Då är de oftast också möjliga att just aktivera "manuellt" via en brytare. Ofta står det "nödsammankoppling" eller liknande på brytaren. Men inte sällan har dessa så mycket intelligens inbyggd att de automatiskt kopplar isär efter t ex 10 min för att just undvika ovan nämnda problem.

Hade ett sådant i original på min nya båt, egentligen en fjärrstyrd motordriven omkopplare med påbyggd elektronik. Väldigt trevlig sak i och för sig, men kostar också ett par tusen.....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det!

Jag tänkte använda en huvudströmbrytare typ Biltemas Batteriväljare 1-2-1+2-OFF  och en vanlig, enkel för det andra batteriet. Jag har inte tittat på kopplingsschemat, men det bör gå. Finns ju olika sätt att koppla in den på.

Normalt sätter man båda i läge 1 men i nödfall den ena läge 1+2. Och då är båda batterierna hopkopplade även om inte skiljereläet drar. Det räddar situationen tillfälligt oavsett vilket som är nästan tomt. 

 

 

Redigerad av Algot_R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Algot_R:

Jag tänkte använda en huvudströmbrytare typ Biltemas Batteriväljare 1-2-1+2-OFF  och en vanlig, enkel för det andra batteriet.

Jag hade monterat två enkla.

Just för att det inte skall vara för enkelt att köra förbrukare på "fel" batteri eller t.o.m. köra ur båda så man inte kan starta sedan.

 

En sådan multibrytare fyller - enligt min mening - bara sin funktion och syfte om man har en installation utan en ren motor- och förbrukarbank och saknar laddfördelare.

I alla andra installationer bör man ha en enkel simpel brytare per bank och inga "enkla" manuella ihopkopplingsmöjligheter.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får jag tacka för dina svar!

Och du gillar inga fuskkopplingar! 
 

Redigerad av Algot_R
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga till, när jag ändå har kapat tråden: 

Som jag förstår så ska generatorns laddning gå direkt till startbatteriet och sedan via reläet till förbrukningsbatteriet. Men i @Seawolf ’s bok om Elsystem står det tvärtom. Vem har rätt, @IngemarE eller Seawolf? 
ps Finns det något annat,  bättre ord för Förbrukningsbatteri? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn brukar vara en färdigkopplad (i alla fall delvis) enhet i sig när man köper ett "motorpaket" till en båt, och därmed är generatorn t.o.m. inte sällan redan kopplad till startmotorns "+". Dvs Motorbatteriet. Vissa moderna motorer med kontrollelektronik kan dessutom få problem ochygenerera felkoder om det inte finns en direktkoppling mellan generatorn (som de försöker styra) och motorbatteriet/motorplus.

 

Ytterligare en anledning att ha kopplat direkt till motorplus/motorbatteri är att generatorn - om den är konventionell/äldre - får sin magnetiseringsström från Motorbatteriet via tändningslåset/KL15 och laddlampan i panelen. Om den skall ligga på förbrukarbatteribanken istället så krävs i de flesta fall ombyggnad av instrumentering, varningslampor o.s.v. för att inte blanda matning från Förbrukar- och Motorbatterier. Kan i vissa fall bli rätt komplext, i synnerhet på en modern motor som inte har diskreta varningslampor.

 

Egentligen vill man ju ha max laddning direkt där den bäst behövs. Och det är oftast just förbrukarbanken. Men i praktiken gör det ingen skillnad, då motorbatteriet ganska snabbt slutar sluka ström då det går snabbt att återladda det lilla som gick åt vid starten.

 

Istället för Förbrukningsbank säger man ibland "Servicebatteri" eller "AUX Battery". Men det är nog knappast bättre....

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...