Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Eric8

Förbrukarbatteri Flipper 670 DC -2013

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Jag har en Flipper 670 DC -2013

 

Jag ska in med ett förbrukarbatteri till årets säsong och har såklart tänkt att installera det precis som vanligt med skiljerelä. Av en ren händelse läste jag i något inlägg här på forumet att elcentralen redan är förberedd för ett start- och ett förbrukarbatteri i dessa båtar (inlägget gällde en 640 DC men jag antar att det är samma elsystem).

 

Något som kan bekräfta detta och isf berätta mer hur det fungerar? Jag har inte tillgång till båten just nu så jag kan inte undersöka själv.

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae... svårt att veta.

Det ser inte ut på din tredje bild som om att det skulle vara förberett för ytterligare en batterigrupp, isåfall hade det varat två "huvudströmbrytare" (=batterfrånskiljare).

 

Det nya batteriet, batteribanken kopplas kanske bäst till en ny barrerifrånskiljare som du får sätta i panelen, därefter till inkommande plus i strömbytarpanelen, minus till redan existerande stora minusplint som syns på sista bilden.

 

Batterifrånskiljaren som heter "start"... plus in från startbatteriet, plus ut till solenoid/startmotor.

 

Eller kanske enklare, döp om avskiljaren till "Förbrukare" låt kablarna sitta som dom gör, installerar en ny frånskiljare som du döper till start och kopplas in som i första exemplet, ibland kan det finnas en rejält stor säkring mellan startbatteri och startmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...