Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Butik som säljer spinnakerduk på meter till privatpersoner i eller nära Gbg?

Rekommendera Poster

Jag har lite småprojekt som kräver den typ av tyg som brukar kallas spinnakerduk, en tunn nylonväv. Jag ska inte sy nåt segel, utan det handlar om smågrejer som behöver just sånt tyg. Men jag har inte lyckats hitta nån butik som faktiskt säljer det. Det enda jag hittar är folk som tipsar om att kontakta segelmakare, men de lär för det första inte sälja tyg löst, sen har de knappast den prisbild som en "vanlig" butik har.

Men, jag kan ju ha missat nån butik i mina sökningar, så har nån tips tar jag gärna emot!


Beställa på distans är inte aktuellt - det måste vara en fysisk butik jag kan besöka i eller väldigt nära Gbg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad projektet är, men jag hade antingen testat att ringa till ett segelmakeri som INTE tillhör ”de balla kedjorna”, eller köpt en begagnad spinnaker och slaktat. De KAN sälja, det tror jag nog, och du hittar troligvis inte billigare i en ”vanlig butik” (…finns sådan som säljer spinnakerduk..?). Du kan ju i alla försöka ringa dem innan du sågar idén. 

Råseglarhuset verkar sälja på metervara, men det ligger inte i närheten av Göteborg. Men - du kan ju jämföra priset med det du eventuellt får hos segelmakaren. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo; lokala fallskärmsklubben kanske har tips också..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar om några få kvadratmeter som mest.

Vill ha fräscht tyg, så inget gammalt segel. Spinnakrar används nästan aldrig, så de ligger och möglar i segelsäckar i fuktiga förråd.

 

Undviker helst segelmakare i detta ärendet, utan jag är ute efter riktiga butiker.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Jo; lokala fallskärmsklubben kanske har tips också..?

Jag tror knappast fallskärmsklubbar driver butiker i Gbg.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev raol:

Jag tror knappast fallskärmsklubbar driver butiker i Gbg.

 

Inte jag heller. 
Men de kanske vet vars man kan köpa fallskärmsduk som privatperson? Visst - inte spinnakerduk, men nära nog. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

friluftstyger.se kanske har något som kan passa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som att du på förhand dömt ut segelmakerierna. Jag har tidigare fått lite olika saker och även lagningsbitar till segel gratis av Lundh Sails i Göteborg. Nu vet vi ju inte hur stora bitar du vill ha, men nog borde dom ha överblivna bitar kvar som dom inte kan använda själva. Testa dom, kanske får du dom till vrakpris 😉

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...