Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
larban

Sälja båt till utlandet, vad ska vi tänka på?

Rekommendera Poster

Hej,

Vi har lagt ut vår båt till försäljning. Många har hört av sig och är intresserade. Många från Sverige, men också ett par från utlandet. En från Danmark och en från Finland, Åbo, som också lagt bud. Vad ska vi tänka på om vi kommer överens om att sälja till utlandet? Finns det fallgropar? 

Jag hade tänkt att man låser affären med 10% handpenning och överför resten när båten kontrolleras/ provseglas och hämtas i vår. Den ligger på land nu. 

 

Hur kan detta gå fel🙃?

 

/Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge du har pengarna på kontot innan du skiljs från båten, borde det inte kunna påverka nattsömnen.

Upprätta gärna ett detaljerat kontrakt, så kanske man släcker några frågetecken med.

Säkert finns nåt mer att tänka på som man inte tänker på nu.. 😅

Har aldrig såld nån båt till annat land, bara köpt än så länge.

Troligtvis får du fler svar här med mer info.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Egentligen tycker jag inte det känns jättekul att båten försvinner utomlands. En väldigt fin båt, som jag gärna stöter på framöver om den skulle finnas kvar i landet. Men men.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Handpennng gör inte att affären är låst, snarare tvärt om.

 

Handpenning är tvärt emot vad många tror en summa pengar som köparen kan kräva tillbaks om köpet inte genomförs.

Säljaren har rätt till skadestånd för att täcka kostnader till följd av den uteblivna affären.

 

Jag är inte särskilt kunnig på området, men det dår att avtala på sådant vis att handpenningen tillfaller säljaren om köparen drar sig ur affären, men även här finns risk att det blir jämkning om skrivningen är allt för förmånlig för säljaren.

 

Jag tror det är bättre att utforma ett köpekontrakt och kalla det för delbetalning istället för handpenning.

 

Det går säkert att hitta bra information om detta om man googlar lite. Kanske funkar ett standardkontrakt om man hittar ett sådant.

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Blockets std kontrakt tidigare och har för avsikt att använda samma denna gång. Tror det kommer funka. Ja kanske kan man formulera något om handpenningen, så att det tillfaller oss om inte affären blir av.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...