Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ancan-af-Argos

Lägga Flexiteek

Rekommendera Poster

Hej forumet,

 

Vet ni ngn som kan ta på sig jobbet att malla och lägga Flexiteek, vill lägga på skarndäck på vår Bavaria 33 Sport  -07?

Hade en som åtagit sig jobbet som nu backat på det.

Har även bokat in en slot på Flexiteek i mars för att tillverka det.....

 

Har försökt få tag på någon men verkar vara väldigt svårt att hitta någon som vill/kan utföra detta jobb.

 

Båten står inomhus mella Uppsala och Gävle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget bra svar på frågan, men gör du NÅGOT av arbetsmomenten själv som t ex malla av däcket ?  Eller har de färdiga mallar för den Bavarian så du inte behöver fixa några för just din båt ?

 

Att limma de tillverkade "mattorna" på plats och att malla för att tillverka dem är annars två vitt skilda jobb egentligen. Men båda kan den normalhändige göra själv, skulle jag vilja påstå.

 

Nu har jag dock full respekt för att man ändå vill lämna bort och betala någon annan för att få hela jobbet gjort (man kanske inte har tid eller lust själv).

Har du frågat Flexiteek själva om vilka de brukar rekommendera eller anlita i området ?

 

Edit: Du skrev ju om mallningen, så glöm mitt första stycke....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte fråga Flexiteek?

De borde veta vilka företag i trakten som kan åtta sig arbetet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Inget bra svar på frågan, men gör du NÅGOT av arbetsmomenten själv som t ex malla av däcket ?  Eller har de färdiga mallar för den Bavarian så du inte behöver fixa några för just din båt ?

 

Att limma de tillverkade "mattorna" på plats och att malla för att tillverka dem är annars två vitt skilda jobb egentligen. Men båda kan den normalhändige göra själv, skulle jag vilja påstå.

 

Nu har jag dock full respekt för att man ändå vill lämna bort och betala någon annan för att få hela jobbet gjort (man kanske inte har tid eller lust själv).

Har du frågat Flexiteek själva om vilka de brukar rekommendera eller anlita i området ?

 

Edit: Du skrev ju om mallningen, så glöm mitt första stycke....

Tänkte leja bort hela jobbet denna gång.

Har haft dialog med Flexiteek, de har varit bra att ha dialog med men de själva jobbar praktiskt taget bara direkt mot båttilverkare och har inte kunnat bistå med någon annan firma, tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Peter_K:

Varför inte fråga Flexiteek?

De borde veta vilka företag i trakten som kan åtta sig arbetet. 

Har haft dialog med Flexiteek, de har varit bra att ha dialog med men de själva jobbar praktiskt taget bara direkt mot båttilverkare och har inte kunnat bistå med någon annan firma, tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Ancan-af-Argos:

Har haft dialog med Flexiteek, de har varit bra att ha dialog med men de själva jobbar praktiskt taget bara direkt mot båttilverkare och har inte kunnat bistå med någon annan firma, tyvärr.

Nja, det är nog inte riktigt sant.

Jag hade nog frågat igen, om inte annat hos någon av deras återförsäljare.

image.png.12a27a7628f16fbc6722dac953163d84.png

 

Men det är väl ett generellt problem idag att få företag att jobba på ens båt, i synnerhet om det är en större båt de inte kan få levererad till sig. Jag kan knappt få service på min för rimlig peng. Närmaste företag som kan tänka sig men mot hutlös timpeng har 12 mil enkel resa (som tillkommer). Så den får jag göra själv, inkl ventiljustering vid 250h på den stora Yanmar-sexan.

 

Har därför mallat och lagt all Flexiteek själv på både denna och förra båten. Flexiteek har varit väldigt tillmötesgående med material, instruktioner och support, men jag respekterar som sagt att du inte vill göra det själv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev IngemarE:

Nja, det är nog inte riktigt sant.

Jag hade nog frågat igen, om inte annat hos någon av deras återförsäljare.

image.png.12a27a7628f16fbc6722dac953163d84.png

 

Men det är väl ett generellt problem idag att få företag att jobba på ens båt, i synnerhet om det är en större båt de inte kan få levererad till sig. Jag kan knappt få service på min för rimlig peng. Närmaste företag som kan tänka sig men mot hutlös timpeng har 12 mil enkel resa (som tillkommer). Så den får jag göra själv, inkl ventiljustering vid 250h på den stora Yanmar-sexan.

 

Har därför mallat och lagt all Flexiteek själv på både denna och förra båten. Flexiteek har varit väldigt tillmötesgående med material, instruktioner och support, men jag respekterar som sagt att du inte vill göra det själv.

Har varit i kontakt med Stefan i Borlänge men han hade inte tid heller...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat med Rosättra båtvarv?

De har ju ett servicevarv; förutom att de bygger Linjett-båtar. Du får nog flytta båten dock. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Har du kollat med Rosättra båtvarv?

De har ju ett servicevarv; förutom att de bygger Linjett-båtar. Du får nog flytta båten dock. 

Å om inte Rosättra har tid så ligger de granne med "Nya servicevarvet" . Det är en del av Rosättra som knoppades av när bröderna Gustavsson arvskiftade för ett antal år sedan så deras förmåga är likartad, förutom att de inte ägnar sig åt nybyggnation.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjälper nog inte trådskaparen om jag säger att man kan göra jobbet själv. Inte svårt men tidsödande!

Köpte en hel bunt 6 mm tjockt teakfaner å så mallade jag med kartong, tejp å sax en liten 5 cm bred å dryga metern långa remsor i taget. Sågade i bandsågen å sedan finputsade med en  liten mini handhyvel. Slipade plyfadäcket så färgen kom bort. Primade å sedan tog jag vanlig lamineringsepoxi. Blandade bara så det räckte till en remsa i taget. Höll ned faneret i epoxin med tyngder. Inte svårt men tidsödande. Sist så lade jag svart  bytulgummi nåten, bara för syns skull. Det däcket var ju tätt innan men nu blev det extra tätt. Varje vår "smetade" jag på koktlinolja å 50% balsamterpentin å gjorde inget annat i den vägen. Det var bra i många år även när jag sålde båten. Fast idag med respekt för min "ålder" skulle jag inte göra om jobbet. Knäna tar stryk av allt niga kuta runt. Men det lönar sig som sagt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att dryga på fixasjälvspåret kan jag tipsa om att köpa https://www.permateek.com/
När jag gjorde en liten bit fuskteak på toan mallade jag själv med vanlig skyddsplast och touchpenna. Sedan åkte jag till Marinkonsult i Svanesund med mallen. Han tillverkade biten av lösa strips med vanlig fog i mellan. Med en slipmaskin ser det ut som vanlig teak med en trevligt trästruktur.

 

Sedan fick jag limma fast den själv med Bostik Simson. Det var nog de krångligaste biten då det kräver nära väl valda vikter och att man maskerar runt det området man limmar. Det sparar en del arbete med skära bort resterande lim.

 

Hade jag gjort en hel båt så hade nog mallat själv men lagt ut limingen.

Om du inte har nära till Svanssun kan du kolla andra svenska återförsäljaren. 

 

image.png.8b738aa968b3078c12134ae9928f50c1.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Ancan-af-Argos:

Tänkte visa resultatet, jag blev nöjd i alla fall 🙂

Bavaria Flexiteek 1.jpg

Snyggt !
Men nu var du lite väl hemlig - vem gjorde det till slut eller gjorde du hela eller delar själv ?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev IngemarE:

Snyggt !
Men nu var du lite väl hemlig - vem gjorde det till slut eller gjorde du hela eller delar själv ?

🙂

Jag lejde jobbet, Niclas Elfström Båt & Bygg från Nacka både mallade och lade Flexiteeken.

En mycket noggran och erfaren kille!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en följdfråga till er:

Som ni ser på bilden så avviker teaken på peken i färg ganska markant från flexiteeken, något förslag på hur man får de ljusare och att den håller sig så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låten vara, olja ej tvätta endast med vatten, så grånar den och blir i samma ton, men grå

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Mani-32_Hilda:

Låten vara, olja ej tvätta endast med vatten, så grånar den och blir i samma ton, men grå

Är den lackad behöver du nog putsa bort lacken först. Men sedan kommer den gråa till sig med tiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev IngemarE:

Är den lackad behöver du nog putsa bort lacken först. Men sedan kommer den gråa till sig med tiden.

Inte lackad, bara oljad så låter väder och vind göra den till rätt nyans 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...