Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
perle

Echomap 42cv fel på givare gt20

Rekommendera Poster

Hej! Köpte en Garmin ECHOMAP Plus 42cv med givare GT-20 4-pin för ett par år sedan för att på gummibåten. Försökte halvhjärtat att koppla in ekolodet men det blev felmeddelande varje gång så jag struntade i det. Men tänkte nu se om det går att få igång härket. Är det ngt speciellt att göra? Jag har nu tryckt i sladd. Garmin säger då att det är kortslutning i den men då trycker jag fortsätt. Sedan har jag gått in och manuellt fått ändra till gt-20. Är det ngt annat man ska göra. Har båten i garaget nu o givare i en vattenfylld hink. Men går det testa så den har funktion på ngt sätt?

häls Lennart 

A078C290-0161-472C-B56A-BC39A2B90693.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det kortslutning i den så låter det ju inte bra.. jag har samma givare till mitt ekolod och har aldrig haft några problem... har du kollat om det finns skador på sladden eller kontakterna?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, den var sådan när jag fick den men orkade aldrig kolla upp det. Så du kopplade bara in och så funkade den?

 

jag får ta en kontakt med Garmin.

 

Hälsn Lennart 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det samma antal kontaktstift i kontakten på givarens sladd och i motsvarande kontakt i instrumentet? Kanske dum fråga, då kontaktdonen inte skulle passa om det var olika antal stift. Men iallafall vet jag att man emellanåt fick ha en kort bit adapterkabel mellan givaren och instrumentet, som då hade olika antal stift, 4 och 6 om jag inte minns fel. Jag fick nämligen ett liknande felmeddelande, och då var det i adapterkabeln det var kortis. Det var när mitt instrument var nytt så felet kunde upptäckas i butiken, och jag fick en ny adapterkabel.


Du kan testa givaren utan att ha den i en spann med vatten, kanske inget att rekommendera, men man kan iallfall höra ett knäppande ljud från givaren när den sänder ut sina signaler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kopplade bara in och det fungerade direkt. Testade den i en tank i trädgården. Mätte djupet bra.

 

Har läst att man inte ska testa den torrt, något kan tydligen bli skadat om inte motståndet är rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Dava:

Har läst att man inte ska testa den torrt, något kan tydligen bli skadat om inte motståndet är rätt.

Det är riktigt att givaren inte jobbar på rätt sätt "i det fria".

 

Men jag skulle vilja påstå att det inte finns något lod idag som går sönder om givaren hamnar i luften. De är designade för att tåla det. I annat fall skulle det bli enormt mycket reklamationer, tänk på alla trailerbara båtar där instrumenten t ex kan vara igång med båten på trailern. Och en stor mängd reklamationer blir det inte.....

En viss värmeutveckling sker visserligen också i transducern, som vattnet hjälper till att kyla. Men den är ganska liten, och man kan ju t ex limma en utombordsgivare inombords utan att det blir någon värmeutveckling som direkt märks.

 

Till TS: Om instrumentet detekterar kortslutning så är det en kortslutning (eller felkoppling som upplevs som kortslutning) och det kommer inte fungera så länge du har det larmet. Om den däremot beror på fel/skada på enheten eller fel kabel/pinkonfigurering eller helt enkelt fel givare är en sak du får rodda i. Men det kommer alltså även vid val av rätt givare, vad jag förstår (?).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var bor ts? Jag bor i Göteborg och skulle kunna låna ut en gt20 för att testa om ta bor nära Göteborg. Se hur den reagerar med en annan givare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...