Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
smurffiina

Botten målning

Rekommendera Poster

Kan någon tala om vad som är bäst att göra rent innan målning av under vatten linjen skrovet är hårdplast med sträv blå färg, kan man använda soda plästring 

eller sand plästring innan man lägger färg, vilken  färg är att rekomdera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är normalt inget måste att ta bort den gamla färgen. Och det normala är att man inte gör det.

Men vill du ta bort den så är nog blästring enklast, men kostar nog en ganska rejäl slant att hyra någon som gör det som har korrekt utrustning för omhändertagande av blästerresterna

 

Vilken färg är helt upp till dig. Finns generellt fyra typer: Självpolerande biocidfärg,  hård biocidfärg, självpolerande biocidfri färg och hård biocidfri färg.

Googla för att läsa om skillnaderna och avgör vad som passar dig. Vilket märke är  nästa steg, men egentligen inte så viktigt enligt mig.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var båten ligger är en parameter att ta hänsyn till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev smurffiina:

ev. östersjön

Annars?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Punkt - stor bokstav blir lättare att läsa...

Om botten upplevs sträv nu så är det troligen självpolerande färg. Då går ni på med slippapper och slipar ytan lite jämnare och sen målar ni med en ny självpolerande färg. Vill ni byta till hård bottenfärg så måste allt bort, vilket innebär blästring. Det bör göras av firma som har rätt utrustning att ta hand om färgresterna (lagkrav på detta). Sen kan ni lägga på vilken färgtyp ni vill på den rena botten.  Även om en hård färg går lite lättare i sjön så går det inte att räkna hem det ekonomiskt då det är mycket kostsamt att blästra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Inköpt en båt som legat sent i vatten och nu finns massa torra tulpaner. Ingen blästrning sjävklart nere vid vatten. En "kärcher" kommer bli tillgängligt närmare sjösattningen men orkar den göra jobbet med en sånt fauna på botten? Kanske måste skrapas ner allt mekaniskt eller finns någon kemi? Kankse någon maskin med sandpapper?                                                                                           Vad rekomenderas för bottenfärgen, vänlig Biltema? Båten kommer att leva i Nynäshamn. Tack! 

0-4.jpg

0-5.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Sailzman:

Hej! Inköpt en båt som legat sent i vatten och nu finns massa torra tulpaner. Ingen blästrning sjävklart nere vid vatten. En "kärcher" kommer bli tillgängligt närmare sjösattningen men orkar den göra jobbet med en sånt fauna på botten? Kanske måste skrapas ner allt mekaniskt eller finns någon kemi? Kankse någon maskin med sandpapper?                                                                                           Vad rekomenderas för bottenfärgen, vänlig Biltema? Båten kommer att leva i Nynäshamn. Tack! 

0-4.jpg

0-5.jpg

Så här gör jag!

Efter torrsättning högtryckstvättar jag botten, jag har visserligen en potent högtryckstvätt, men en för hobbybruk, trots turbomunstycke lossnar inte alla havstulpanerna. Men biofilmen lossnar lätt, liksom trådalger. Men lossnar gör havstulpanerna lätt efter första frostnatten. Då skrapar jag med vanlig isskrapa av plast för bilrutor, och har arbetshandskar på mig.

 

Jag har ju båten i Kattegatt och navigerar mest i Skageracks kustnära vatten. Här är havstulpanerna ett stort problem, dom börjar att etablera sig, eller kanska snarare annektera botten si så där i juli-augusti, ibland tidigare. Vi har ju även en annan art av havstulpaner än dem som lever i bräckt vatten.

 

Nästan varje säsong har Biltemas västkustfärg funkat bra för mig. Det var väl 2021 som den inte funkade, man kan ju undra varför… Men vattentemp, tillgång på näringsämnen i vattnet etc kan vara parametrar som påverkar påväxten. Men någonting i den ekologiska kedjan har blivit utslagen, då jag de senaste åren fått påväxt av blåmusslor, som sätter sig i skrymslen och vrår där vattenströmmningen under båten är minimal.

 

Någon gång, på någon båt jag haft har jag slipat botten ren och lika len som en barnrumpa… med skyddsutrustning och minst en elektrisk slipmaskin som havererade av slipdammet som sögs in i motorn. Då det även det var en motorbåt var ju arbetställningen inget vidare, ett himla krypande alltså. Det gör jag aldrig om igen. Däremot kan jag ju både skrapa och slipa bort mindre ytor där färgen sitter lös, för att sedan grunda och lägga på ny färg. Men om färgen inte sitter fast så fladdrar den iväg i flagor när man högtryckstvättar.

 

Så högtryckstvättar är väldigt bra, men det kan ju tänkas att du blir ovän med dom som har sin båt bredvid din…. Det stänker ju och sölar en hel del. Dessutom skall ju spolvattnet samlas upp och tas om hand, det är ju giftigt. Så det är någonting man gör på hamnens dränerade spolplatta.

 

Även slipdamm och det som blir över efter blästring av botten, är miljöfarligt.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Sailzman:

Hej! Inköpt en båt som legat sent i vatten och nu finns massa torra tulpaner. Ingen blästrning sjävklart nere vid vatten. En "kärcher" kommer bli tillgängligt närmare sjösattningen men orkar den göra jobbet med en sånt fauna på botten? Kanske måste skrapas ner allt mekaniskt eller finns någon kemi? Kankse någon maskin med sandpapper?                                                                                           Vad rekomenderas för bottenfärgen, vänlig Biltema? Båten kommer att leva i Nynäshamn. Tack! 

0-4.jpg

0-5.jpg

Det är en fråga som finns många svar på då detta kan vara som religion med många åsikter.....

 

Jag har hård biocidfri färg och min botten ser ut ungefär som din på hösten. Som nämnts tidigare så tas snäckorna lämpligast med en vanlig isskrapa för bil och övrigt slem med högtryck. På våren brukar jag gå över och lätt skrubba botten med slipduk eller slipsvamp för att få bort snäckbottnar och liknande som sitter lite hårdare. Sen lite ny färg om behov finns.

 

CCC0E314-14F6-4DBD-B8DC-55C48A2EA002.jpeg.50edf3cd5224bb440f25378fe73768d8.jpeg

8FFA3CA9-3E09-4E32-BD38-E05287F8453E.jpeg.4789e88ba641838840753b4be4f6c9eb.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Sailzman:

- - -

eller finns någon kemi?

- - -

0-4.jpg

0-5.jpg

Sharkbite Barnacle remover, just nu på REA hos Jula men finns även i alla båttillbehörsbutiker.

https://www.jula.se/catalog/fritid/bat/batvard/rengoring/batrengoring-550178/

Spraya på, vänta för medlet att verka och spola av.

 

Börja självklart med att skrapa av det värsta. Isskrapa eller japanspackel som nämnts tidigare fungerar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...