Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
firefish

Döpa båt – regler och traditioner

Rekommendera Poster

Jag funderar kring regler och traditioner kring båtnamn. 

 

Idag är det ganska fritt att döpa sin båt till vad man vill, undantaget stötande namn som könsord och namn som är olämpliga ur ett säkerhetsperspektiv (exempelvis Mayday kan ju bli lite tokigt).

 

Anledningen till att jag undrar detta är att jag möjligen ska döpa en båt efter en person. Personen i fråga är avliden samt relativt okontroversiell (alltså inte Stalin eller liknande). Ur ett svenskt perspektiv finns inga regelhinder såvitt jag kan förstå, dock var person fransk polis och fransk lagstiftning kanske ser annorlunda ut. Sedan kan det ju utöver regler finnas traditioner att respektera.

 

Att namnge båten efter denna person är tänkt att vara en hedersbetygelse så jag vill ju inte att det ska få motsatt effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig döpa en båt till en avliden persons fulla namn. Förnamn går dock bra och det är precis vad jag har gjort på nuvarande båt. Också det för att hedra personens minne. Är namnet väldigt speciellt kanske det kan bli krångligare.

I mitt fall är personen avliden för ca 100 år sedan och även såna saker kan påverka. Ju senare avliden desto svårare kan det vara.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inga som helst regler om vad båtar får heta. Skepp i register kanske det finns regler kring, det vet jag inte, men små fritidsbåtar - helt fritt fram.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I början kallar man dom för ”Pärlan”, ”Snäckan”, ”min andra kvinna”, mot slutet blir det istället ”båtfan”, ”skrället”, ”liket” eller något annat man helst vill glömma bort.

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Traditionen är att man ger mansnamn till arbets/nyttobåtar, och kvinnonamn till nöjesbåtar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Peter_K:

Traditionen är att man ger mansnamn till arbets/nyttobåtar, och kvinnonamn till nöjesbåtar. 

Och namnen ska väl enligt någon tradition även ha ett sju bokstäver långt namn med tre vokaler:

Ellinor, Pärlemo, Röde Orm, Titanic.

 

Och i andra hand tre vokaler/stavelser och helst med med ett udda antal bokstäver:

Prinsessa, Not For Sail.

 

Jag försökte Googla och leta efter denna tradition eller regel men hittade inget. Kanske är det en efterkonstruktion eller skröna? Men jag har hört det sägas under åren och från lite olika håll. Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner ingen det där med tre vokaler från Finland av alla ställen, så någonting ligger det i det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Kalle-Anka:

Jag känner ingen det där med tre vokaler från Finland av alla ställen, så någonting ligger det i det.

Blir det inte väldigt svårt att kombinera tre vokaler och sju bokstäver i Finland.  Voittaa

 

Vår nya båt heter Cecilia enligt loggboken jag hittade i en låda, det står även Cecilia på lappen till VHF'n. I de senaste tävlingarna hon ställt upp i hette hon Sharken, vilket är lite roligt och det vi alltid kallar henne..

 

Hamnen vill att jag lämnar in papper med försäkringsnummer och namn... vad ska jag skriva... Barnen vill att den ska heta Blåhajen eftersom den har blå fribord, är en Shark och vår största konkurrent heter "Blåräven"

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Dava:

Blir det inte väldigt svårt att kombinera tre vokaler och sju bokstäver i Finland.  Voittaa

 

Vår nya båt heter Cecilia enligt loggboken jag hittade i en låda, det står även Cecilia på lappen till VHF'n. I de senaste tävlingarna hon ställt upp i hette hon Sharken, vilket är lite roligt och det vi alltid kallar henne..

 

Hamnen vill att jag lämnar in papper med försäkringsnummer och namn... vad ska jag skriva... Barnen vill att den ska heta Blåhajen eftersom den har blå fribord, är en Shark och vår största konkurrent heter "Blåräven"

Blåhajen är ju ett bra namn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv fem båtar, vars namn är:
Rocky
Herr Jonsson
Lilla Blå
Emma Hanna
Kabbelekan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min IW31:a döptes till Chanita när hon föddes 1971 och eftersom det enligt gammalt

sjömansskrock kan medföra otur att byta namn på ett fartyg så heter hon så ännu.

Namnet är ett hebreiskt namn som betyder både spjut och vacker kvinna.

Det tycker jag dessutom är väl passande för henne...

Perra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den tiden vi hade frivilliga reg.nummer på båtarna såg jag en båt i en av Tjörns hamnar:

"Second Vife" FRU02... det tycker jag är fyndigt!

 

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

På den tiden vi hade frivilliga reg.nummer på båtarna såg jag en båt i en av Tjörns hamnar:

"Second Vife" FRU02... det tycker jag är fyndigt!

 

 

Vife..? Fick googla det, visste inte vad det ordet betydde... "wife" däremot... 😉
bild.png.28728b84444e98407fe4e5975901488c.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår senaste/nuvarande båt saknade faktiskt namn. I alla fall fanns inget på skrovet.

Så nu heter den Johanna, efter det fartyg morfar och morfars far hade. En skonare, senare omriggad till galeas (eller ketch om man så vill), på ca 110 ton. Byggd i Danmark runt sekelskiftet, och såld utomlands 1961. Okänt öde.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...