Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
flipperht

Motor Flipper 575ht 1994

Rekommendera Poster

Hej, har en lite frågan angående min flipper 575 ht 1994 som jag hoppas att någon kanske skulle vilja hjälpa mig med 😊 Har för närvarande en 115 hk Suzuki 2017 på båten satt på när jag köpte den,men motorn känns på tok för stor på båten 🤯 Har fått inbytes pris på en Suzuki 70hk kmp med montering för 37k samt en honda 80hk kmp med montering för 43k. Klarar mig sig med en 70hk på denna båt? Enligt flippers hemsida så är det max för båten? Eller ska jag behålla motorn som sitter på håller båten/aktern för det? 🤔

 

🤔 tacksam för svar/idéer 😇

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nuvarande motor suttit på sedan den var ny 2017? Jämför annars vikterna på respektive motorer. Själv så skulle jag nog haft kvar den du har, man måste ju inte köra fullt jämnt, men med en mindre motor är risken för fullgas högre trots att den kanske väger mindre. Sedan så får man ju jämföra bränsleförbrukningen på de olika alternativen. Men jag hade nog valt att behålla den som finns där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Nej motor har suttit på sedan 2020, jajo de är sant de faktiskt 🤔 min motor väger 198kg och en honda 80hk väger ca 165kg så är ju ca 30kg som skiljer. Så kanske är bättre ändå att behålla den som sitter på då? Men är ju som sagt om båten tål det i längden 🤔🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

funkar troligen med nuvarande, på vilket vis märker du att nuvarande är för stor?

upp till 33 knop funkar det säkert. överplanar den kan du slipa ner sista steget på båtbottnen (typ fast trimplan) men enklare att minska på gasen, har haft 85 hk 2takt 9okg ca inte alls för mkt B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev bemek:

funkar troligen med nuvarande, på vilket vis märker du att nuvarande är för stor?

upp till 33 knop funkar det säkert. överplanar den kan du slipa ner sista steget på båtbottnen (typ fast trimplan) men enklare att minska på gasen, har haft 85 hk 2takt 9okg ca inte alls för mkt B

Vilken 85:a har du haft? Min 70 hk Evinrude vägde strax över 100 kg. Jag skulle behålla nuvarande motor och gasa lite mindre. 70 hk 2takt är på gränsen till för lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, du behöver ju inte använda alla 115hk och jag hade inte bytt motor. Ekonomin i ett byte borde inte vara bra men oavsett är lite extra kraft alltid bra och ha. 

 

Men jag håller med om att båten är inte lämplig för så kraftig motor men man kan även köra sönder den med 70hk på akterspegeln. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Themariner:

Som sagt, du behöver ju inte använda alla 115hk och jag hade inte bytt motor. Ekonomin i ett byte borde inte vara bra men oavsett är lite extra kraft alltid bra och ha. 

 

Men jag håller med om att båten är inte lämplig för så kraftig motor men man kan även köra sönder den med 70hk på akterspegeln. 

Nää precis så är de ju absolut, men är ju det att båten känns svajig i aktern med nuvarande motor, så därför jag undra om det var någon idé att byta. Men sen är det som du säger om ett byte är ekonomiskt också. Vikt mässigt blir de ju markant skillnad. Men om båten klarar det är det ju som sagt bara att håla gasen lagom 🤔🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev excel319:

Vilken 85:a har du haft? Min 70 hk Evinrude vägde strax över 100 kg. Jag skulle behålla nuvarande motor och gasa lite mindre. 70 hk 2takt är på gränsen till för lite.

Okej, jao kanske blir så ändå är ju skit om det skulle bli för lite kraft åh 🤔🤥

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev bemek:

funkar troligen med nuvarande, på vilket vis märker du att nuvarande är för stor?

upp till 33 knop funkar det säkert. överplanar den kan du slipa ner sista steget på båtbottnen (typ fast trimplan) men enklare att minska på gasen, har haft 85 hk 2takt 9okg ca inte alls för mkt B

ok fel  vikt , 85 hk suzuki   http://www.batmotorsidan.se/broschyrbank_batmotorer/Broschyrbank_20210621/Suzuki_utombordare_1980.pdf   112 kg med pt

båten från 76 ca ts har mkt nyare kanske vekare . nyköpte med 70hk volvo p men bytte till 85 hk efter kylproblem mm  förbrukn   0,8/dist  med 85hk B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-02-05 vid 12:19 skrev flipperht:

Nää precis så är de ju absolut, men är ju det att båten känns svajig i aktern med nuvarande motor, så därför jag undra om det var någon idé att byta. Men sen är det som du säger om ett byte är ekonomiskt också. Vikt mässigt blir de ju markant skillnad. Men om båten klarar det är det ju som sagt bara att håla gasen lagom 🤔🙂

Vad menar du med att den känns svajig i aktern? Är det tex att båten känns nervöst vid planing eller att skrovet inte känns stabilt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varken vikten eller effekten kommer att negativt påverka båtens strukturella hållbarhet så länge du kör med förstånd. När en tillverkare beräknar max rekommenderad motorstyrka så finns det mycket stora marginaler. Jag har en Mercury 150 på min Buster XL, min yngre bror har 175hk på sin Scantic 575 och min äldre bror hade tidigare 225hk på sin Yamarin 575.

Upplever du att den är svajig så bör du se över riggningen. Dvs att den är ordentligt och rakt fastskruvad samt att styrningen är frisk och inte har något glapp i sig. En Flipper 575 blir inte svajig pga 30 kg extra på aktergaveln. Jag har kört Scantic 575 med 70hk och det var inte en bra kombination. 20-21kn i marschfart, lite last i båten så var det full gas som gällde, vid körning i högre sjö så ville den inte orka dra på uppför en våg. Flipper 575, 1994, har rekommenderad motorstyrka upp till 90hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Themariner:

Vad menar du med att den känns svajig i aktern? Är det tex att båten känns nervöst vid planing eller att skrovet inte känns stabilt.

Känns lixom som hela båten kam slå runt vid en hastig manöver lixom 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev flipperht:

Känns lixom som hela båten kam slå runt vid en hastig manöver lixom 🤔

Det är inte så svårt att köra sönder skrovet på dessa båtar, kolla att inredningen inte släppt från skrovet. Annars kanske det hjälper att göra styrningen lite trögare så att det inte blir så lätt att göra hastiga manövrar. 

 

Jag hade en F575 för många år sedan och 70hk är för lite, bytte till 90hk vilket blev mycket bättre men när jag tänker tillbaka blev båten lite "nervös" i höga farter med 90 hästaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Themariner:

Det är inte så svårt att köra sönder skrovet på dessa båtar, kolla att inredningen inte släppt från skrovet. Annars kanske det hjälper att göra styrningen lite trögare så att det inte blir så lätt att göra hastiga manövrar. 

 

Jag hade en F575 för många år sedan och 70hk är för lite, bytte till 90hk vilket blev mycket bättre men när jag tänker tillbaka blev båten lite "nervös" i höga farter med 90 hästaren. 

Med 70 hk 2-takt utan powertrim överplanar den vid ca 32 knop. Inte så trevligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev excel319:

Med 70 hk 2-takt utan powertrim överplanar den vid ca 32 knop. Inte så trevligt.

Min övrerplanar också rejält om jag inte trimar. Den gör 43knop typ 🤥

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...