Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jacques

Drönare

Rekommendera Poster

Jag har tänkt besöka några intressanta bildsköna platser med båten till sommaren. Tanken är även att få till nån mindre film/foto på väl valda delar av resan med en drönare. Finns någon som vill hjälpa till att minimera antalet nybörjarmisstag jag kommer göra? Lite ”does and dont’s” helt enkelt.. 🚤📽🤩

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ingenting om hur man kör en drönare men vill bara notera att det krävs någon slags körkort och tillstånd för att få flyga dem. Läste lite snabbt på Transportstyrelsens sida och det verkar, vid en första anblick, krångligt.

Se till så du har de tillstånd som krävs.

Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ta drönarkortet är relativt enkelt. Det är prov som man gör på Trsnsportstyrelsens hemsida. 

 

Det som gjorde att jag tröttnade och sålde min drönare var dels att jag kände att det inte var helt populärt att flyga samt att i princip allt bild- och filmmaterial måste granskas av Lantmäteriet så man får spridningstillstånd. Varje bild eller filmsnutt som mer eller mindre visar horisonten måste skickas in för granskning, och det är ju lite för de bilderna man har en drönare. 🤷🏻

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Brorzan:

Att ta drönarkortet är relativt enkelt. Det är prov som man gör på Trsnsportstyrelsens hemsida. 

 

Det som gjorde att jag tröttnade och sålde min drönare var dels att jag kände att det inte var helt populärt att flyga samt att i princip allt bild- och filmmaterial måste granskas av Lantmäteriet så man får spridningstillstånd. Varje bild eller filmsnutt som mer eller mindre visar horisonten måste skickas in för granskning, och det är ju lite för de bilderna man har en drönare. 🤷🏻

Men du måste ju inte ha spridningstillstånd om du bara tänker behålla bilderna i din dator.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en Dji Spark. Den är liten men väldigt kapabel. Köpte stora frigolitfötter till den för att - i nödfall - kunna landa på vattnet. Något jag dock aldrig använt. Nackdelen med en så liten (men ändå kapabel) drönare är att batteritiden är ganska begränsad. Å andra sidan flyger man inte så långt bort åt gången, och ett par extra batterier är nästan nödvändiga tillbehör i alla fall.

 

Den har en del trevliga funktioner som automatisk panaroma/180°-fotografering och inte minst "follow me" - funktion. Dvs du kan få den att autonomnt flyga efter dig när du springer, cyklar (eller kör båt) ungefär som på ett sportreportage. Sensorer och extra navigationskamera ser till att den inte flyger in i träd o.s.v. Observera dock att de INTE fungerar om man flyger baklänges.....

 

Jag skulle kraftigt rekommendera en drönare (eller drönartillbehör) så den körs med riktig fjärrkontroll, med riktiga spakar och reglage. De flesta kan manövreras från enbart en app i mobilen, men det är segt och knöligt. På de flesta fjärrar (som inte är så avancerade att de har egen skärm) kan man spänna fast mobilen, och den fungerar då som en utmärkt realtidsskärm med all info, medan man spakar på fysiska reglage.

 

Köp även gärna en drönare av känt fabrikat, om du inte bara skall ha den för att leka med. Då bör det finnas support, extrabatterier och andra reservdelar en tid framöver. Gyrostabiliserad och inbyggd GPS gör drönare enklare att använda när det blåser, eftersom den då själv kompenserar så den inte "driver iväg".

Om 4k-filmning är nödvändig framför full-HD kan man ju diskutera. Jag tycker mest det tar en massa plats på minneskortet. Men "gimball"-upphängning av kameran så den kan vinklas och tiltas är ett måste (men det har väl de flesta).

 

Dji har kommit med en modell (tror den heter "mini") som utformats för att precis INTE kräva drönarkort. Tror den väger 1g under gränsen eller så. Man har nog bl.a. skalat bort lite prestanda på bildbehandlingen m.m. så att kylfläktarna inte behövs, förenklat chassiet m.m. och på så sätt gjort den lättare.

Men drönarkort är annars inga problem att ta. Det gör du ganska enkelt online till en billig peng.

 

En användning jag haft av drönaren som jag inte riktigt hade förutspått är inspektion av olika slag. I synnerhet tak. Istället för att krångla med stege och vingla upp 5-7m så flyger man över med drönaren med kameran riktad rakt neråt. Förutom att det är smidigare så är det dessutom mycket roligare....😜

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev IngemarE:

Jag har själv en Dji Spark. Den är liten men väldigt kapabel. Köpte stora frigolitfötter till den för att - i nödfall - kunna landa på vattnet. Något jag dock aldrig använt. Nackdelen med en så liten (men ändå kapabel) drönare är att batteritiden är ganska begränsad. Å andra sidan flyger man inte så långt bort åt gången, och ett par extra batterier är nästan nödvändiga tillbehör i alla fall.

 

Den har en del trevliga funktioner som automatisk panaroma/180°-fotografering och inte minst "follow me" - funktion. Dvs du kan få den att autonomnt flyga efter dig när du springer, cyklar (eller kör båt) ungefär som på ett sportreportage. Sensorer och extra navigationskamera ser till att den inte flyger in i träd o.s.v. Observera dock att de INTE fungerar om man flyger baklänges.....

 

Jag skulle kraftigt rekommendera en drönare (eller drönartillbehör) så den körs med riktig fjärrkontroll, med riktiga spakar och reglage. De flesta kan manövreras från enbart en app i mobilen, men det är segt och knöligt. På de flesta fjärrar (som inte är så avancerade att de har egen skärm) kan man spänna fast mobilen, och den fungerar då som en utmärkt realtidsskärm med all info, medan man spakar på fysiska reglage.

 

Köp även gärna en drönare av känt fabrikat, om du inte bara skall ha den för att leka med. Då bör det finnas support, extrabatterier och andra reservdelar en tid framöver. Gyrostabiliserad och inbyggd GPS gör drönare enklare att använda när det blåser, eftersom den då själv kompenserar så den inte "driver iväg".

Om 4k-filmning är nödvändig framför full-HD kan man ju diskutera. Jag tycker mest det tar en massa plats på minneskortet. Men "gimball"-upphängning av kameran så den kan vinklas och tiltas är ett måste (men det har väl de flesta).

 

Dji har kommit med en modell (tror den heter "mini") som utformats för att precis INTE kräva drönarkort. Tror den väger 1g under gränsen eller så. Man har nog bl.a. skalat bort lite prestanda på bildbehandlingen m.m. så att kylfläktarna inte behövs, förenklat chassiet m.m. och på så sätt gjort den lättare.

Men drönarkort är annars inga problem att ta. Det gör du ganska enkelt online till en billig peng.

 

En användning jag haft av drönaren som jag inte riktigt hade förutspått är inspektion av olika slag. I synnerhet tak. Istället för att krångla med stege och vingla upp 5-7m så flyger man över med drönaren med kameran riktad rakt neråt. Förutom att det är smidigare så är det dessutom mycket roligare....😜

 

Jag har numera en DJI Air 2s men har även några större då jag har flugit för Missing People på eftersök av försvunna personer. I jobbet kör jag tankbil för Circle K och flygfotar en del även där.

6280421F-6B2A-4DEF-8676-7C394241FA28.jpeg

32416BBC-815C-4422-86C9-E5FACD5AF860.jpeg

EAE71742-08F2-4251-A1D1-99E1A7B537F9.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hittills inkomna synpunkter och idéer.

Tror det är modellen på 249gr som Ingemar syftar till jag är inne på, bla för minimerad byråkrati och sen tror jag den räcker för mina behov. Dessa frigolitfötter, vart hittar man dessa? Har inte sett dom svischa förbi i flödet av tillbehör. 
Och givetvis blir det ett ”fly more kit” med batterier och lite extra plock.

 

Sen inser jag att det kan vara nyttigt att läsa på några regler på plats då detta inte är i Sverige. Vore ju trist att spendera semestern på ”hotell tre galler”😂 Vissa länder kan nog vara lite kinkiga med filmning från drönare av utlänningar.

 

Tänker försöka trimma ungarna och frugan att sköta drönaren så håller jag mig till framförandet av båten eller vice versa. Behövs inte många knop på rätt ställe så blir det multitasking på hög nivå annars.. 😅😂

 

Sen detta att kunna inspektera ett tak eller två har också slagit mig då jag är lite i den branschen.

 

Allt gott!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Men du måste ju inte ha spridningstillstånd om du bara tänker behålla bilderna i din dator.

Nej, självklart inte. Då sprider man dem ju inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om du har en drönare under 250 gram så måste du registrera dig/drönaren om den har kamera. Det är lätt så inga problem.

Har djis minsting och den funkar ok men det finns bättre än djis egna då fällor me funktionen inte finns på denna annars.

Visst är kul men jag har använt min sparsamt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev FIATX19:

Även om du har en drönare under 250 gram så måste du registrera dig/drönaren om den har kamera. Det är lätt så inga problem.

Har djis minsting och den funkar ok men det finns bättre än djis egna då fällor me funktionen inte finns på denna annars.

Visst är kul men jag har använt min sparsamt...

Utveckla gärna, ”finns bättre än djis egna”. Hängde inte med riktigt. 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flyger själv med en dji mavic 2 pro med hasselbladkameran, blir fantastiska bilder och film Om man lägger lite tid på att justera/ställa in kameran.  Reser en del i jobbet och passar då på att flyga på olika platser i landet eller då vi är ute med båten.  Att ta drönarkortet är lätt men inget krav under 250gr som nämnts ovan.

dji mini är en bra och väldigt prisvärd drönare MEN den är liten och aningen vindkänslig, kan bli problematiskt om du flyger till sjöss.

 

en till sak att tänka på är var du får flyga, i regel får man inte flyga i städer då det oftast finns en helikopterplatta i anslutning till sjukhus. Det gäller även tex i stora delar av Stockholms skärgård som är militära övningsområden. Sök på ”drönarkartan” så ser man vad som gäller där man ska flyga. Man kan söka tillstånd i dessa områden via FPC, brukar vara ok att lyfta inom ett överenskommet tidspann. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo den enklaste Dji (mini se tror jag den heter) har en enklare app där follow me funktionen inte finns i Djis egen app. Men det finns andra appar man kan köpa där den funktionen finns. Man kan även programmera in flygrutter i förväg. Gå gärna ut och kolla på olika appar och deras recensioner före köp så har du koll på vad du skall ha.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en Mavic Mini med "fly more" vilket bland annat innebär 3 batterier och en smart laddare till dem. Har flugit sparsamt. Men det är riktigt kul. Jag har tillstånd och drönaren är registrerad. Har hittills inte publicerat något som kräver tillstånd så jag har inte testat tjänsten hor Lantmäteriverket för det. Men processen verkar enkel men har hört att det på grund av mängden drönare tar lång tid att får tillstånd.

Här är en bild från när vi är ute med lilla båten. Startade från och landade på det lilla bordet i båten.

Att flyga den är väldigt lätt. Hjälpmedlen är väl utvecklade och fungerar mycket bra. Har även en ROV (undervattensdrönare) som är MYCKET svårare att köra.

Att tänka på är att den inte klarar så mycket vind och heller inte tål vatten / regn alls.

Photo_6553626_DJI_26_jpg_4100747_0_2021529185048_photo_original.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jättekul med drönare. Går att få fantastiska foton och filmer. Jag har gjort en liten film om just ansökan om spridningstillstånd från Lantmäteriet. Det är inte så komplicerat som det först kan låta!

 

Håll till godo. 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma story här, jag har en Mavic mini (första generationen). Den ena spridningen som görs av mina bilder är ett par st till google maps review. Än så länge har LM inte försökt få tag på mig så jag gissar att det är safe. 

 

På https://mavicpilots.com finns det en del trådar om piloter vars drönare har skickat sig själva ner i vatten. Spegligen från havet kan korrumpera botten sensorerna och att hoppa ner i plurret efter sin drönare är nog inte värt det. Med det sagt, var försiktig när ni flyger ovanför vatten och då manar jag på försiktighet mellan 0-3m ovanför vattenytan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kashew:

På https://mavicpilots.com finns det en del trådar om piloter vars drönare har skickat sig själva ner i vatten. Spegligen från havet kan korrumpera botten sensorerna och att hoppa ner i plurret efter sin drönare är nog inte värt det. Med det sagt, var försiktig när ni flyger ovanför vatten och då manar jag på försiktighet mellan 0-3m ovanför vattenytan.

När jag flyger över vatten har jag extraben med frigolitkulor påmonterade på min DJI Spark. Minns inte var jag köpte dem, men de är specialdesignade för just denna modell. Då kommer den i alla fall inte gå under vattenytan om den får för sig att gå ner på negativ höjd över blötan (om det inte är för mycket vågor förstås).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tradit det där med spridningstillstånd. De flesta Seglings Youtubers med lite fler följare har ju alltid drönarbilder med i något avseende. Antar att detta bara gäller Sverige.. men det sinkar alltså takten youtubers kan publicera material ytterligare lite?

 

Själv hade jag aldrig vågat flyga över havet. Förstörde barnens drönare när jag landade "fint" på stranden och motorerna sög in en massa sand.. Köpte en ny https://www.clasohlson.com/se/Syma-Z4W-Explorer-FPV-drönare-med-kamera,-hopfällbar,-från-8-år/p/31-6294 likadan som den förra men nu med filmfunktion när de var på rea runt jul. Såna små drönare är ju nästan hopplösa att styra när det blåser.. en vindpust och de driver snabbt ut över närmaste åker.. Såklart har jag aldrig flugit på stranden vid frånlandsvind. Konstruktionen på dessa lite billigare drönare är också sådan att där är ganska mycket hål in till motorerna där det lätt kan komma in sand som jag nämnde tidigare. 

 

Ville köpa en Tello till barnen, men det föll på att den saknar riktig fjärrkontroll och recensioner talar om tråkigt lagg. För er som funderar på en Syma filmdrönare så kan jag avslöja att filmerna är sämre än man kan tänka sig. Den tappar dessutom Wifi-täckning efter ca 10 meter och då kan den inte längre filma något så den som håller i mobilen måste i princip springa med under :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-04-11 vid 15:02 skrev Dava:

Tradit det där med spridningstillstånd. De flesta Seglings Youtubers med lite fler följare har ju alltid drönarbilder med i något avseende. Antar att detta bara gäller Sverige.. men det sinkar alltså takten youtubers kan publicera material ytterligare lite?

 

Själv hade jag aldrig vågat flyga över havet. Förstörde barnens drönare när jag landade "fint" på stranden och motorerna sög in en massa sand.. Köpte en ny https://www.clasohlson.com/se/Syma-Z4W-Explorer-FPV-drönare-med-kamera,-hopfällbar,-från-8-år/p/31-6294 likadan som den förra men nu med filmfunktion när de var på rea runt jul. Såna små drönare är ju nästan hopplösa att styra när det blåser.. en vindpust och de driver snabbt ut över närmaste åker.. Såklart har jag aldrig flugit på stranden vid frånlandsvind. Konstruktionen på dessa lite billigare drönare är också sådan att där är ganska mycket hål in till motorerna där det lätt kan komma in sand som jag nämnde tidigare. 

 

Ville köpa en Tello till barnen, men det föll på att den saknar riktig fjärrkontroll och recensioner talar om tråkigt lagg. För er som funderar på en Syma filmdrönare så kan jag avslöja att filmerna är sämre än man kan tänka sig. Den tappar dessutom Wifi-täckning efter ca 10 meter och då kan den inte längre filma något så den som håller i mobilen måste i princip springa med under :D

Jag ägde en Syma X4 något för några år sen. Det var en jvligt dålig investering, kameran påminde om en webcam från tidig 2000, sämst var den och som du skriver hade den ingen chans mot vinden. Det var omöjligt för den att hovra på samma plats så jag köpte faktiskt en Tello istället, fungerade jättebra i praktiken och smartphone kontrollen var rätt schysst men jag lärde mig snabbt att gps styrda drönare är vägen framåt, allt annat kommer att göra en besviken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...