Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
MarkusF

Stålbåt?

Rekommendera Poster

Jag har haft både träbåtar och plastbåtar och vet vad som gäller med dessa. Känner mig dock osäker när det kommer till stålbåtar, vet inte alls vad som krävs för att underhålla en sån. Jag har sökt och kollat lite i andra trådar här, men är ändå tacksam för lite kortfattade förklaringar.

 

Vad är det som man särskilt måste tänka på när det gäller under hållet? 

Och med elektroniken/navigationsapparatena också för del delen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De två problem du kan ha med stålbåt är korrosion, dels i form av vanlig rost och dels i form av galvanisk korrosion. 

Ett bra målningsprogram (ofta epoxyfärger) av stålet invändigt och utvändigt är därför bra för skydd mot vanlig rost. Generellt är det viktigare att skydda utsidan men man är dum om man inte oxå målar insidan. Se till att det hålls torrt i kölen i alla utrymmen och att eventuell kondens som kan bildas på bordläggningens insida kan rinna ner till kölen och inte fångas upp och blida pölar  på ovan kant av förstyvningar, lister etc. Är det begagnade äldre båt så är det viktigt att kolla statusen på alla ytor, spant etc i alla utrymmen och tankar. Ett stort problem här är ofta att bordläggningens insida är inbyggd av inredning utan möjlighet till inspektion, det är inte bra.

 

Galvaniskk korosion bl.a. pga fel i elsystemem kan ge stora skador väldigt fort. Så hålla koll på jordning och isolationen av elsystemet är mycket viktigt. Viktigt att tänka på om man själv ger sig in och börjar pilla i systemet. Har man bara 12 volt så är problemet inte lika stort, men med 220 volt kan det gå fort.

 

Bimetallkorrosion är också viktigt att känna till. Man får tänka på vilka metaller man monterar i kontakt med stålskrovet.


Stål är annars ett ypperligt material som är lättlagat om olyckan är framme. Går att laga lätt i alla årstider och väder🙂 Och billigt att reparera också skulle jag vilja påstå.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...