Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Georg_Ohm

När är min Volvo Pentamotor tillverkad?

Rekommendera Poster

Finns det ett register på pentamotorer nånstans där man med hjälp av serienummret kan lista ut mer exakt när motorn är tillverkad?


B021C096-0012-46C9-B781-0EAFFEC961C0.thumb.jpeg.a8bd8365155de8ca9bf770f61e0d18c4.jpeg
 

 Jag har ju en KAD43P-A, jag vet att dessa tillverkades mellan 1997 och 2004, det kan man läsa på nätet, ibland står det att dessa tillverkades till 2005.

Inte för att det kanske spelar så himla stor roll, men det skulle vara roligt att veta tillverkningsår och kanske även månad och dag…. 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knappar man in serienumret på Volvo Pentas söksida får man fram följande:

image.png.910b3104683000fc9630395540439219.png

Jag tolkar det som att den levererats 5 januari eller 1 maj (beroende på om de använder amerikanskt datumsystem eller resten-av-världens datumsystem) 2003.

https://www.volvopenta.com/en-gb/service-and-support/your-engine/manuals-and-handbooks/

Redigerad av raol
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Finns det ett register på pentamotorer nånstans där man med hjälp av serienummret kan lista ut mer exakt när motorn är tillverkad?

Du har säkert en jättebra relation med någon VP ÅF. Om Du uppger serienumret på Din motor, det numret som är stansat på plåtbrickan, så kan Din ÅF söka på det numret i VP:s register. I det registret, under fliken gällande affären mellan VP och ÅF, finns några rubriker:

- Serial number:

- Drive Line:, dvs. Outboard drive eller Reverse gear.

- Status:, dvs. Invoiced eller Commissioned

- Manufacturing date: dd/mm/yyyy

- Shipped date: dd/mm/yyyy

- Delivery date: dd/mm/yyyy

- Detailed segment - as sold:, dvs. Marine Leisure Diesel eller Marine Commercial Diesel

- Operating hours:

- Location:, dvs. Sweden

- Invoicing date: dd/mm/yyyy

 

Det kanske finns andra sätt också, men det ovan beskrivna innehåller rätt information.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack till er båda!

Det ser ju ut som om den är levererad 5 januari 2003.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Tack till er båda!

Det ser ju ut som om den är levererad 5 januari 2003.

Registrerad som en yrkesmaskin. Jag har nog missat att Du sysslar med kommersiell sjöfart...😉

 

Tillverkningsdatum som Du från början efterfrågade framgår inte av uppgifterna på VP:s hemsida utan i det fallet kan Du göra som jag beskrev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Tack till er båda!

Det ser ju ut som om den är levererad 5 januari 2003.

Här har du lite mer lektyr om det under vattenytan på din båt när den levererades :) Kanske behövs någon gång. 
 

 

5813728C-961A-4AE7-942B-785BFDD1B59F.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev SkeppOhoy:

Här har du lite mer lektyr om det under vattenytan på din båt när den levererades :) Kanske behövs någon gång. 
 

 

5813728C-961A-4AE7-942B-785BFDD1B59F.png

Tack!
Det var så att dekalen på remskyddet var oläsbar, på den stod motornummret. Jag hade däremot en oklistrad etikett med drevets serienummer och några siffror till, och då tack vare dig vet jag vad dom siffrorna är, serienumret för skölden.

Nu har det blivit dynoetiketter på remskyddet och i pärmarna där instruktionsboken och verkstadshandboken finns.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...