Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
stranden720

Sjökort till axiom 7

Rekommendera Poster

Köpte en axiom 7 på blocket, dock utan sjökort. Nu vet jag inte vilket sjökort jag ska köpa. Vad jag förstår så är  såklart lighthouse  kompatibelt men även navionics med fler. 

Någon som har erfarenhet och kan rekommendera något. 

Har googlat men blir ju inte klok på allt som står. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Du kan välja Lighthouse (deras egna), C-map 4D (anpassat för Raymarine maskiner bland annat) och som du tidigare skrev - Navionics. Av egen erfarenhet skulle jag rekommendera Navionics då jag tycker de är mest likt traditionella sjökort på axiom skärmar. Men det är en smaksak. Du har även möjlighet att ladda ner djupdata från privatpersoners egna mötningar med ekolod på ställen som är dåligt uppmätta eller som du själv känner att du vill ha lite extra info på. Funktionen finns hos c-map och lighthouse också men navionics "community" är störst. Sedan är deras auto-rutt funktion överlägsen, den är för mig inget måste men de som använder den gillar det skarpt.

 

Hoppas detta hjälper dig i ditt val

 

Johan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev moory:

Hej

 

Du kan välja Lighthouse (deras egna), C-map 4D (anpassat för Raymarine maskiner bland annat) och som du tidigare skrev - Navionics. Av egen erfarenhet skulle jag rekommendera Navionics då jag tycker de är mest likt traditionella sjökort på axiom skärmar. Men det är en smaksak. Du har även möjlighet att ladda ner djupdata från privatpersoners egna mötningar med ekolod på ställen som är dåligt uppmätta eller som du själv känner att du vill ha lite extra info på. Funktionen finns hos c-map och lighthouse också men navionics "community" är störst. Sedan är deras auto-rutt funktion överlägsen, den är för mig inget måste men de som använder den gillar det skarpt.

 

Hoppas detta hjälper dig i ditt val

 

Johan

 

 

Tackar för svaren. Ska utforska dessa. 

Jag har ett Navionics som jag haft i en lowrance elit som jag testade i axiom och det verkar ju funka men den hittar inte min position, om det beror på sjökortet låter jag vara osagt. Har bara provat hemma i vardagsrummet och man kanske ska vara nära vattnet. 

 

Om vi kikar på Navionics så hittar jag tex Navionics Nav+ EU079R – Ostkusten. (Jag håller till i öregrund ). Sen finns det gold men det kanske är föråldrat ? Vidare ser jag Navionics + och Navionics platinum. 

Tittar jag på lighthouse går det att köpa för en tusing för hela Sverige.

Vilken djungel. 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev stranden720:

Tackar för svaren. Ska utforska dessa. 

Jag har ett Navionics som jag haft i en lowrance elit som jag testade i axiom och det verkar ju funka men den hittar inte min position, om det beror på sjökortet låter jag vara osagt. Har bara provat hemma i vardagsrummet och man kanske ska vara nära vattnet. 

 

Om vi kikar på Navionics så hittar jag tex Navionics Nav+ EU079R – Ostkusten. (Jag håller till i öregrund ). Sen finns det gold men det kanske är föråldrat ? Vidare ser jag Navionics + och Navionics platinum. 

Tittar jag på lighthouse går det att köpa för en tusing för hela Sverige.

Vilken djungel. 😁

Hej!

 

jag skulle peta in ditt navionics kort i datorn och ladda ner "navionics freshest data" på så vis kan du konfigurera om kortet så det lirar optimalt med din axiomskärm. I den kan du även uppdatera kortet till senaste utgåvan för ca 1000kr. Gold har de slutat med så det är + och platinum som gäller. Platinum är inte bättre sjökortdata på något sätt, du får bara fler kringfunktioner som t.ex satellitfoton över hamnar och lite annat, se navionics hemsida för full jämförelse. Jag har kört vanlig navionics plus i flera år och kan inte klaga på något. 079r området är mycket bra tycker jag med fördelen att du kan åka över till åland, det kan du inte med lighthouse sverige tyvärr.

 

Stort lycka till i din jakt, jag hoppas jag inte snurrat till det ännu mer nu

 

Mvh

Johan, Moory

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
Jag hade Navionics i min förra Lowrance och nu har jag Lighthouse i min Axiom 9RV.
Upplevde faktiskt Navionics lite lättare då det var mer likt papperskorten från början. 
Lighthouse kräver lite mer inställning för att bli trevligt och enkelt för ögat. 
Men annars nöjd med båda.

Ett tips, du måste vara ute och köra med båten för att kunna ställa in så att du inte visas mitt i skärmen utan längre ner så du har längre "framförhållning". 
Tog ett bra tag innan jag klurade ut varför det inte var möjligt, störande...

Annars gillar jag den skarpt, just nu inne på reparation. av/på knappen reagerar dåligt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Gullholmarn:

Hej
Jag hade Navionics i min förra Lowrance och nu har jag Lighthouse i min Axiom 9RV.
Upplevde faktiskt Navionics lite lättare då det var mer likt papperskorten från början. 
Lighthouse kräver lite mer inställning för att bli trevligt och enkelt för ögat. 
Men annars nöjd med båda.

Ett tips, du måste vara ute och köra med båten för att kunna ställa in så att du inte visas mitt i skärmen utan längre ner så du har längre "framförhållning". 
Tog ett bra tag innan jag klurade ut varför det inte var möjligt, störande...

Annars gillar jag den skarpt, just nu inne på reparation. av/på knappen reagerar dåligt...

tack för tipset, vart hittar jag den justeringen i menyn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-02-01 vid 13:00 skrev stranden720:

tack för tipset, vart hittar jag den justeringen i menyn?

När man har sjökortet framme, så finns en inställningsknapp om jag minns rätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...