Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
danielsan123

Förgrening plus

Rekommendera Poster

Har en matning av plus från huvudbrytare till förbrukare. Min säkringspanel är uppdelad i två så jag behöver dela upp plus. Försöker skarva allt med skarvhylsor med smältlim. Köpte dessa på Biltema men känns tveksamt att kunna skarva en plus till två med sådan och få den tät.

image.thumb.png.97482f4829b7a17b8e6fd5bb43d11a5d.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar rätt bra, i alla fall om de inte sitter "ute". Tryck i vaselin (eller ännu bättre: kontaktfett) innan du sätter i kabelskokontakterna, så kommer de klara sig väldigt länge utan oxid.

 

En annan metod är att löda och sätta krympslang över där man behöver skarva eller förgrena och inte har behov av att dela på anslutningen i framtiden. Gillar att (i alla fall Edd) i Wheeler Dealers ofta gör detta istället för att använda skarvhylsor (låt vara att de finns med lim och krympslang). Kommer aldrig glappa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev danielsan123:

Har en matning av plus från huvudbrytare till förbrukare. Min säkringspanel är uppdelad i två så jag behöver dela upp plus. Försöker skarva allt med skarvhylsor med smältlim. Köpte dessa på Biltema men känns tveksamt att kunna skarva en plus till två med sådan och få den tät.

image.thumb.png.97482f4829b7a17b8e6fd5bb43d11a5d.png

Dom är jättebra! Jag har sådana på många ställen. Men kläm ihop flatstiftshanarna litet, så sitter dom bättre fast.

10 timmar sedan skrev IngemarE:

Det funkar rätt bra, i alla fall om de inte sitter "ute". Tryck i vaselin (eller ännu bättre: kontaktfett) innan du sätter i kabelskokontakterna, så kommer de klara sig väldigt länge utan oxid.

 

En annan metod är att löda och sätta krympslang över där man behöver skarva eller förgrena och inte har behov av att dela på anslutningen i framtiden. Gillar att (i alla fall Edd) i Wheeler Dealers ofta gör detta istället för att använda skarvhylsor (låt vara att de finns med lim och krympslang). Kommer aldrig glappa.

Ja Ed China gillar att löda och värma på krympslang, även i min mening är det ofta en oslagbar metod.

 

Om man använder krympslang på flatstiftshanarna så blir dom för tjocka för att passa i dessa förgreningar, särskilt ”utomhus” ombord.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Georg Ohm. 

 

"Men kläm ihop flatstiftshanarna litet, så sitter dom bättre fast."

 

 

- Ööööhhh kolla vid tillfälle skillanden mellan mänskliga kön.

 

Ang flatstifts-förgreningarna, så är det honorna som kan klämmas samman lite för att sluta bättre runt hanarna.

 

.

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Hybro:

Georg Ohm. 

 

"Men kläm ihop flatstiftshanarna litet, så sitter dom bättre fast."

 

 

- Ööööhhh kolla vid tillfälle skillanden mellan mänskliga kön.

 

Ang flatstifts-förgreningarna, så är det honorna som kan klämmas samman lite för att sluta bättre runt hanarna.

 

.

Det var tydligen mycket mos i melonen idag…

Hanar är det förstås som skall sitta i förgreningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det var tydligen mycket mos i melonen idag…

Hanar är det förstås som skall sitta i förgreningen.

Tror bestämt att ”moset” fortsatt - eller så är det någon autokorrigering 😉. Det ska sitta honor i de där förgreningarna.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev ChristerN:

Tror bestämt att ”moset” fortsatt - eller så är det någon autokorrigering 😉. Det ska sitta honor i de där förgreningarna.

Kanske Ed China tar lödtennet till hjälp för att slippa tänka på hanar och honor...😉

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

Kanske Ed China tar lödtennet till hjälp för att slippa tänka på hanar och honor...😉

Hane och hona, två för en krona.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...