Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
sdrmi

Punktinsats eller slipa rent alltet?

Rekommendera Poster

Hur hade ni gjort? Bara slipa de uppenbara slitageskadorna och sen punktolja och därefter lacka hela ytan(efter uppruggning av bra lackytor), eller slipa bort all lack även där lacken är bra(om än tunn), sen olja och lack på allt? Detta är solsidan i hamnen så den får ta lite extra stryk. 

 

Tar också gärna emot tips om hur jag lättast kommer åt att slipa den smala delen under fönstret utan att ta bort fönsterlisten.....

lack01.png

lack1.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser inget vidare ut - sådär blir det om man inte mattslipar och lackar varje år. Om du gör punktinsatser kommer det bli flammigt då mahognyn blir betydligt rödare vid oljning. Å andra sidan är det en rätt stor arbetsinsats att ta ner all lack och bygga upp nya lager (minst sju med mellanslipning), så det är helt upp till dig vad du har för ambitionsnivå. 

Jag hade personligen valt att göra jobbet ordentligt och sett till att underhålla lacken i framtiden. 
 

Hur du kommer åt träet utan att ta bort listen så är svaret - det gör du inte. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Om du gör punktinsatser kommer det bli flammigt då mahognyn blir betydligt rödare vid oljning.

Jag fuskade på vår "flaggstång" för ett par år sedan och nu ser den ut som en giraffhals.

 

Rorkulten gjorde jag grundligt för 10 år sedan och den är fortfarande fin.

Lätt nedmattning och ett lager fernissa vart annat år har räckt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet ju detta egentligen, och att det ni säger är sant. Det var min ursprungliga plan hela tiden men letade nog efter ett sätt att fuska. 😅

Har arbetat ikapp detta område nu, har varit mycket att fixa sen jag tog över båten nu. Det jobbigaste kommer onekligen bli att lyckas slipa ytan under fönstret(utan att ta bort listerna). Har hört att det är fruktansvärt att få dit de där listerna om man väl tar bort dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev sdrmi:

Det jobbigaste kommer onekligen bli att lyckas slipa ytan under fönstret(utan att ta bort listerna). Har hört att det är fruktansvärt att få dit de där listerna om man väl tar bort dom.

Att komma åt att slipa mellan listen och däck är inte svårt. En kloss, sandpapper - gnugga loss. Men, när du lackar kommer du att få en glipa med obehandlat trä om du inte tar bort listen, det kommer suga vatten och du får problem med lacksläpp och kanske röta. 
 

Om du tycker det är jobbigt att göra ordentligt, är det mindre jobbigt att göra om hela arbetet nästa år igen?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev sdrmi:

Har hört att det är fruktansvärt att få dit de där listerna om man väl tar bort dom.

Om du inte får tillbaks listerna själv så kan du säkert få både tips och låna verktyg av någon vänligt sinnad glasmästare/bilglasmästare.

Det värsta som kan hända är att du får betala för att få jobbet utfört, vilket ju iofs. kan bli dyrt om det är långt att resa. Själva jobbet tror jag inte ruinerar dig.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag börjar med att kolla hos närliggande glasmästare. Tack för svaren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte särskilt svårt att få dit sådana fönsterlister om man gör på rätt sätt. Risken är förstås att de kan vara gamla och hårda så att man måste försöka få tag på nya. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Eld-:

Det är inte särskilt svårt att få dit sådana fönsterlister om man gör på rätt sätt. Risken är förstås att de kan vara gamla och hårda så att man måste försöka få tag på nya. 

Absolut, jag har själv aldrig gjort det och skulle nog hellre vilja lägga tiden till att måla rufftaken, slipa, olja och lacka sidorna, nåta om 50% av båten osv.. Jag har hamnat i för många fällor där experimenterande ibland tar upp 50% av fixartiden, sånt är dyrbart som småbarnsfar. 😅

Jag kommer utan tvekan kolla på om glasmästaren är där och fixar och göra andra fönster på egen hand nästa gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev sdrmi:

..... Har hört att det är fruktansvärt att få dit de där listerna om man väl tar bort dom.

Nja, det är nog det lättaste jobbet jämfört med att fernissa (vilket kanske är enkelt men jobbigt). Men det kräver att du har tillgång till specialverktyg (köpa 689kr eller låna) för låslisten/spränglisten. Har du inte det verktyget har jag hört att det är ett helvete. Har bara gjort det med verktyget och då gick det ganska enkelt. Köpte ett verktyg, vågade inte pröva utan.

 

Men som nämndes tidigare kan de vara hårda och stela av ålder och omöjliga att få dit igen i okej skick och då blir det en extra kostnad för att köpa nya.

 

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Boanjohan:

Nja, det är nog det lättaste jobbet jämfört med att fernissa (vilket kanske är enkelt men jobbigt). Men det kräver att du har tillgång till specialverktyg (köpa 689kr eller låna) för låslisten/spränglisten. Har du inte det verktyget har jag hört att det är ett helvete. Har bara gjort det med verktyget och då gick det ganska enkelt. Köpte ett verktyg, vågade inte pröva utan.

 

 

Ok, fast fernissa är kul! Det är en av mina favoritgrejer att göra på båten. Slipa däremot...

När jag kollar på de verktyg du nämner får jag känslan av att man bör ha gjort det några gånger för att få det bra alt. inte kämpa så mycket. Vill gärna undvika fler läckor då de har varit min nemesis i 3 år tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev sdrmi:

Ok, fast fernissa är kul! Det är en av mina favoritgrejer att göra på båten. Slipa däremot...

När jag kollar på de verktyg du nämner får jag känslan av att man bör ha gjort det några gånger för att få det bra alt. inte kämpa så mycket. Vill gärna undvika fler läckor då de har varit min nemesis i 3 år tillbaka.

Tricket är att inte slipa bort fernissan utan att skrapa, eller att snarare lyfta bort den med en tunn stålspackel (japanspackel) och värmepistol. Om du  värmer med pistolen och  följer efter med spackeln, ungefär som en snöskyffel, i lagom fart så avverkar man stora ytor på kort tid utan att skada träytan. Efter det är det dags för en lätt avslipning och lackning enligt konstens alla regler.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev sdrmi:

Ok, fast fernissa är kul! Det är en av mina favoritgrejer att göra på båten. Slipa däremot...

När jag kollar på de verktyg du nämner får jag känslan av att man bör ha gjort det några gånger för att få det bra alt. inte kämpa så mycket. Vill gärna undvika fler läckor då de har varit min nemesis i 3 år tillbaka.

Nu var det snart 20 år sedan jag bytte fönsterlister. Hade inte gjort det innan, så jag har bara gjort det en gång🙂

Men jag minns inte att det var något svårt, brukar minnas moment med många svordomar😂 Går säkert att hitta något på youtube spm visar hur man gör. Eller någon här som kan beskriva bra tillvägagångssätt för bra början.

 

Om du vill undvika läckage så bör du nog investera i nya gummilister då de brukar börja läcka med åldern när de blir hårda.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satt precis och kollade på den videon Boanjohan! 

Jag har även pratat med glasmästaren, 1500kr för två rutor skulle han ha. Jag tror det är värt det för att verkligen få det bra gjort så kan jag även ägna tankarna åt annat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Rascal:

Tricket är att inte slipa bort fernissan utan att skrapa, eller att snarare lyfta bort den med en tunn stålspackel (japanspackel) och värmepistol. Om du  värmer med pistolen och  följer efter med spackeln, ungefär som en snöskyffel, i lagom fart så avverkar man stora ytor på kort tid utan att skada träytan. Efter det är det dags för en lätt avslipning och lackning enligt konstens alla regler.

Jag ska testa det nästa gång, tack för tipset!

Förra gången jag använde värmepistol tog det dock så lång tid per kvadratdecimeter att få lacken tillräckligt varm, trots att jag hade på väldigt varm temperatur(jag började på en lägre). Jag ska testa igen dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sdrmi:

Jag ska testa det nästa gång, tack för tipset!

Förra gången jag använde värmepistol tog det dock så lång tid per kvadratdecimeter att få lacken tillräckligt varm, trots att jag hade på väldigt varm temperatur(jag började på en lägre). Jag ska testa igen dock.

Metoden är att hela tiden hålla pistolen och spackeln i rörelse i jämn takt.

Dom flesta gör fel genom att värma en fläck och sedan skrapa, värma en fläck och skrapa osv. Det ger ojämn avverkning med risk för att man bränner ytan fläckvis.

Var i landet befinner sig båten/du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Rascal:

Metoden är att hela tiden hålla pistolen och spackeln i rörelse i jämn takt.

Dom flesta gör fel genom att värma en fläck och sedan skrapa, värma en fläck och skrapa osv. Det ger ojämn avverkning med risk för att man bränner ytan fläckvis.

Var i landet befinner sig båten/du?

I Stockholm, Slagsta.

Jag ska testa denna metod. Har tidigare bara gjort på inredning och kändes som att lacken satt djupt i fibrerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev sdrmi:

I Stockholm, Slagsta.

Jag ska testa denna metod. Har tidigare bara gjort på inredning och kändes som att lacken satt djupt i fibrerna.

Jag kanske ska demonstrera, bor Skärholmen båten vid Essingen.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Rascal:

Jag kanske ska demonstrera, bor Skärholmen båten vid Essingen.

Ja, väldigt gärna. Det skulle jag uppskatta. Det var ju oväntat nära. :)

Jag skickar mitt telefonnummer via meddelande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev sdrmi:

Ja, väldigt gärna. Det skulle jag uppskatta. Det var ju oväntat nära. :)

Jag skickar mitt telefonnummer via meddelande.

Om du har skickat telnummer så har det blivit något fel, jag har inte fått det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker absolut inte att det behöver vara fel att göra en temporär, begränsad lackbättring. Det förhindrar i alla fall att skadan förvärras.

Bifogar bild på lagning på insidan av min sittbrunnssarg. Fukt hade trängt in längs skruven bakom träpluggen, med lacksläpp till resultat.

Som synes, det blir inte direkt vackert, men jag störde mig inte jättemycket under de två säsonger som gick tills jag gjorde en renskrapning av hela ytan.

Att få till en skarp gräns mellan renskrapat och oskrapat tycker jag oftast blir mindre fult, jämfört med att försöka få till en jämn övergång (mycket svårt, enligt mig). Japanspackel och värmepistol är goda verktyg.

 

IMG_4108.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Rascal:

Om du har skickat telnummer så har det blivit något fel, jag har inte fått det.

Har skickat nu! Jobbet tog över allt efter jag skrev sist.

 

11 timmar sedan skrev speljakt:

Jag tycker absolut inte att det behöver vara fel att göra en temporär, begränsad lackbättring. Det förhindrar i alla fall att skadan förvärras.

Bifogar bild på lagning på insidan av min sittbrunnssarg. Fukt hade trängt in längs skruven bakom träpluggen, med lacksläpp till resultat.

Som synes, det blir inte direkt vackert, men jag störde mig inte jättemycket under de två säsonger som gick tills jag gjorde en renskrapning av hela ytan.

Att få till en skarp gräns mellan renskrapat och oskrapat tycker jag oftast blir mindre fult, jämfört med att försöka få till en jämn övergång (mycket svårt, enligt mig). Japanspackel och värmepistol är goda verktyg.

 

IMG_4108.jpeg

Sen tycker jag inte att det är fel att det syns att man arbetat på båten, det kan vara vackert det med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...