Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
westlundmotorsport

Förtöjning bryggplats med bommar

Rekommendera Poster

Båten är 7 meter och bommarna 5 meter. 
jag får spänna bakdelen inåt och lika fören. 
 

ska jag ha (ryckutjämnare/fjädrande) på alla tampar då? 
 

backa in istället då det blir mycket lättare att komma av o på då. 
(inombordare med typ brygga/platå bak på båten)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev westlundmotorsport:

ska jag ha (ryckutjämnare/fjädrande) på alla tampar då? 

Ja. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev westlundmotorsport:

jag får spänna bakdelen inåt och lika fören. 

I det fallet ska Du spänna aktern förut och fören akterut.

 

1 timme sedan skrev westlundmotorsport:

ska jag ha (ryckutjämnare/fjädrande) på alla tampar då? 

Alla fyra tamparna med ryckdämpare är inte fel, men kolla i första hand vilka krav den eventuella båtklubben ställer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev westlundmotorsport:

- - -

ska jag ha (ryckutjämnare/fjädrande) på alla tampar då? 
- - -

Självbevarelsedriften att vara rädd om din båt och dess knapar torde väl vara skäl nog för att använda ryckdämpare på alla tampar. Oberoende av om den som "äger" bryggan angett några förtöjningsanvisningar.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skall spara in på ryckdämpare är det de två aktre som man möjligen kan avvara. Detta eftersom det blir en ganska effektiv och progressiv ryckdämpning ändå av bommens egentyngd, dvs att den där inte är stum i höjdled p.g.a. att den flyter på vattnet.

 

Men mot bryggänden (fören) tycker jag också att de är ett måste,

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Lintott:

Oberoende av om den som "äger" bryggan angett några förtöjningsanvisningar.

Nej, det finns faktiskt "ägare" av bryggor som anger i sina förtöjningsanvisningar exempelvis vilka typer av ryckdämpare man skall / inte skall använda. Om man anser att man gör som man vill "oberoende av om den som "äger" bryggan angett några förtöjningsanvisningar" är man nog fel ute.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Nej, det finns faktiskt "ägare" av bryggor som anger i sina förtöjningsanvisningar exempelvis vilka typer av ryckdämpare man skall / inte skall använda. Om man anser att man gör som man vill "oberoende av om den som "äger" bryggan angett några förtöjningsanvisningar" är man nog fel ute.

Nu tolkade du mig fel. Självklart ska man följa bryggägarens anvisningar. Men om det inte finns några anvisningar så rekommenderar jag att i eget intresse använda ryckdämpare på samtliga förtöjningstampar.

6 timmar sedan skrev Lintott:

Självbevarelsedriften att vara rädd om din båt och dess knapar torde väl vara skäl nog för att använda ryckdämpare på alla tampar. Oberoende av om den som "äger" bryggan angett några förtöjningsanvisningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Nej, det finns faktiskt "ägare" av bryggor som anger i sina förtöjningsanvisningar exempelvis vilka typer av ryckdämpare man skall / inte skall använda. Om man anser att man gör som man vill "oberoende av om den som "äger" bryggan angett några förtöjningsanvisningar" är man nog fel ute.

Men menar du att det finns bryggägare som förbjuder ryckdämpare helt?

Konstigt i så fall.

Att man förbjuder förtöjningfjädrar i stål som gnisslar och efter en tid rostar, är däremot lätt att förstå och de blir då ett föredöme för andra bryggägare.

Sådana fjädrar borde tas bort från sortimenet, de gör ingen människa glad, utom möjligen kortsiktigt vid inköp där man då skulle kunna spara ett par tior per styck.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-01-28 vid 19:15 skrev westlundmotorsport:

Båten är 7 meter och bommarna 5 meter. 
jag får spänna bakdelen inåt och lika fören. 
 

ska jag ha (ryckutjämnare/fjädrande) på alla tampar då? 
 

backa in istället då det blir mycket lättare att komma av o på då. 
(inombordare med typ brygga/platå bak på båten)

Jag har en plats på flytbrygga med bommar. Det blev en rätt trång plats där båten är 3m bred och platsen 3.5m. Jag uppskattar det låg insteget för att man kan lasta båten snabbare. Det krävdes en del träning att upp att backa in. 

 

Jag har förtöjt med Storms tampar i sex punkter. De sägs ha inbyggd ryckdämpning. 

Eftersom det är svårt att nå tamparna från fören har jag monterat en krycka för att placera tamparna på när jag är ute med båten.
För att inte slita på båten för mycket på bommarna har jag fodrat insidan av byggen med Biltemas bryggfenders. Då räcker att få in halva båten innanför bommarna och sedan kan jag dra in den sista biten fastän båten lägger sig mot ena bommen. Jag slipper också lägga ut mina fenders.

Jag har inte kvar de korslagda tamparna över badbryggan längre. Det slet för mycket på teaken och ankarlinan. Nu går de rakt ut åt sidan istället.

2072341275_Bt_i_hamn.thumb.jpg.011f4e37576b2a16709ad7acf7a9a662.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Wingan:

Men menar du att det finns bryggägare som förbjuder ryckdämpare helt?

Konstigt i så fall.

Neee, såhär skrev jag (jag citerar mig själv):

 

"Nej, det finns faktiskt "ägare" av bryggor som anger i sina förtöjningsanvisningar exempelvis vilka typer av ryckdämpare man skall / inte skall använda."

 

Det finns bryggägare som kräver säkerhetskätting om man använder stålfjäder. Det finns bryggägare som inte tillåter Forsheda-fjäder om inte förtöjningslinan är lindad runt fjädern. Det finns bryggägare som inte tillåter Bungy som ensam ryckdämpare. Osv. Det kan för många te sig självklart att man exempelvis lindar förtöjningslinan några varv runt Forsheda-fjädern men vi är många olika kategorier som hyr båtplatser av bryggägarna.

 

Jag har däremot svårt att se att någon bryggägare skulle förbjuda ryckdämparna. Även om bryggägaren skulle strunta i båtarnas välmående så innebär ju förtöjning utan dämpning en onödigt stor belastning på bryggägarens anläggning. Men jag brukar ju ha fel... 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hos oss får inte båtarna sticka ut mer än en meter från bommarna längd.

7 m båt och 5 m bom, det låter konstigt.

Jag har 8,5 m båt och 8 m bom.

Det kallas ofta för Y-bom, för att de som på bilden ovan går ihop inåt bryggan.

Jag skulle gärna också vilja backa in, men då sticker jag ut mer än en meter förbi bommarna. För att inte slå i Y-bommarnas innersta vinklar måste båten badbrygga stanna 0,5 m innan bryggan. Kör jag med fören in kan fören befinna sig 20 -30 cm in över bryggan.

Så det blir att ha fören in för mig - jobbigt att gå iland för den ovana, då det är en DC.

Förtöjningarna mot bryggan är 2 stålfjädrar, med säkerhetskedja plus 2 med gummidämpare. På bommens ytterspetsar har jag korta linor utan ryckutjämnare - dessa är alltid spända. Går jag på bommen hålls den uppe av båten. Drar båten uppåt vid sjögång lyfts bommen.

Vid storm har jag midskepps ytterligare en kort fast tamp per sida och ett spring, fram i bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...