Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
westlundmotorsport

Garmin 42 installation

Rekommendera Poster

Hej. Har en ny Garmin 42 echomap som jag köpte karta till (Öregrund o norrut) kortet med data har jag stoppat i. Läser jag instruktionerna så ska jag regga enheten och även stoppa kortet i en data. Jag har ingen dator längre 🙂
 

min fråga är det bara att som jag gjort och sedan koppla in den o slå igång så funkar det? 
 

En till fråga. 
om jag köper ekolodsgivare och ska in på ett ställe där det är grunt och jag kör på tomgång/ännu saktare,  ser då ekolodet lite framför båten så man kan smyga sakta utan att köra på grund/Sten 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte registrera enheten, det fungerar ändå om du köpt färdiga Bluechart-kort. Sjökorten är då bundna till just det SD-kortet och kan inte kopieras till andra SD-kort.

 

Om du däremot vill ladda ner sjökort från Garmin till ett eget SD-kort så måste enheten och sjökorten paras ihop vilket kräver registrering. Då blir sjökorten bundna till din plotter i stället och kan inte flyttas till andra enheter.

 

Detta är kopieringsskydd som förhindrar piratkopiering av sjökort.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev westlundmotorsport:

En till fråga. 
om jag köper ekolodsgivare och ska in på ett ställe där det är grunt och jag kör på tomgång/ännu saktare,  ser då ekolodet lite framför båten så man kan smyga sakta utan att köra på grund/Sten 

Hej!

Ekolodsgivaren sänder ut en signal som breder ut sig som en kon nedåt i vattnet.

Konens cirkelrunda bas täcker då en viss bottenyta. Ju grundare det är desto större blir bottenytan som ekolodet ”ser” (egentligen ”hör”). Detta mått kan man få presenterat i instrumentets display, iallafall i min litet äldre echomap.

Således är svaret på din fråga att det beror ju på hur stor yta lodet täcker, hur lång din båt är eller snarare var på båten givaren sitter, och då hur djupt det är. Man kan även låta ekolodet sända med olika frekvenser och även dessa påverkar konens utbredning.

 

Man framåt i ordets rätta bemärkelse ser inte ekolodet, men man ser ju klart tendensen om det grundar upp eller blir djupare. Förvisso förekommer det ju förrädiska ”alptoppar” under vattnet, som dyker upp utan förvarning, men dom är ju få. Och om du nu kör långsamt in mot land i en naturhamn finns det ju många andra saker på vattnet och i strandbrynet som vanligtvis skvallrar och hur bottenkurvan ser ut,

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Hej!

Ekolodsgivaren sänder ut en signal som breder ut sig som en kon nedåt i vattnet.

Konens cirkelrunda bas täcker då en viss bottenyta. Ju grundare det är desto större blir bottenytan som ekolodet ”ser” (egentligen ”hör”).

- - -

Tvärtom anser jag!

 

Ju djupare det blir desto större blir ekolodskonens storlek på botten och du ser lite längre framför båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Tvärtom anser jag!

 

Ju djupare det blir desto större blir ekolodskonens storlek på botten och du ser lite längre framför båten.

Precis, jag hamnade i en tankefälla!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...