Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mevind

Volvo Penta MD 2030

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag tittar på en begagnad Volvo Penta MD 2030. Jag har ingen tidigare kunskap om inombordsmotorer.

 

Vad har gjorts vid de röda pilarna på bilden? Ser det ut som något att oroa sig för?

1361473730_5213_403.jpg.4883aa1e47892f8a74141a583bda16b8.jpg

Redigerad av Mevind

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mevind:

Hej,

 

Jag tittar på en begagnad Volvo Penta MD 2030. Jag har ingen tidigare kunskap om inombordsmotorer.

 

Vad har gjorts vid de röda pilarna på bilden? Ser det ut som något att oroa sig för?

1361473730_5213_403.jpg.4883aa1e47892f8a74141a583bda16b8.jpg

Förstår inte vad du menar med "gjorts". Pilarna pekar på ett motorfäste. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 hours ago, Rascal said:

Förstår inte vad du menar med "gjorts". Pilarna pekar på ett motorfäste. 

Det gråa ser ut som plastic padding eller cement. Jag tänkte om det kanske bara suttit en skruv där från början?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden är på tok för suddig för att någon ska kunna svara. Försök igen med bättre belysning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 1/28/2023 at 2:15 PM, trewq said:

Ser jag en spricka här?

...

Om så är fallet, vad kan det då innebära för motor och båt? Är det allvarligt? Och kräver det speciella åtgärder? Som svetsning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog ska det väl sitta en mutter där? Kan det vara galvanisk ström som alstrat "fnaset?" 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som varit med om att ett motorfäste har spruckit? inget jag har hört talas om iaf. Om de där är din oro så skulle inte jag vara så orolig. I värsta fall får du be någon svetsa på motorfästet och byta ut motor kuddarna. Mer intressant hur skicket är på själva motorn :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2/4/2023 at 9:46 AM, peta66 said:

En till viktig fråga, varför byter säljaren ut motorn?

Båten följer med motorn i köpet. : )

 

Tack för era svar.

 

Eventuellt kanske ett motorfäste skulle kunna spricka om en båt krockar? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske om man krockar med ett berg, dvs går på grund, och i så fall har du nog värre problem med tanke på vilken kraft som skulle krävts för att spräcka motorfästet.

Är båtens för åt höger i bilden?

Har själv med en tidigare båt gått på grund då motorn hoppade loss då tassarna gav sig. På grund av det överdimensionerade skrovet uppstod dock inga andra skador.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mevind Lite frågor så att du får rätt svar,köper du en motor för att montera i en annan båt,eller köper du en båt där du bara betalar för motorn.Om du köper en båt så kan det vara så att motorn är det minsta problemet.Försök att ge oss så mycket fakta du kan, vi hjälper gärna till men vi måste ha rätt uppgifter.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-01-27 vid 14:52 skrev Mevind:

Hej,

 

Jag tittar på en begagnad Volvo Penta MD 2030. Jag har ingen tidigare kunskap om inombordsmotorer.

 

Vad har gjorts vid de röda pilarna på bilden? Ser det ut som något att oroa sig för?

1361473730_5213_403.jpg.4883aa1e47892f8a74141a583bda16b8.jpg

Det är korrosion. Förmodligen har det droppat vatten  på motorfästet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden gav nog intryck av att jag är ute efter att köpa en motor, men motorn är bara en detalj i båten jag var intresserad av.

 

Trewq, ja båtens för verkar vara åt höger i bilden. Ur ren hållfast-synpunkt så kanske den breda sidan av fästet istället borde vara akteröver, men så är den inte konstruerad.

 

Jag ville höra mig för lite generellt om såna här eventuella företeelser. Tyvärr har jag inte tillgång till mer information.

 

Tack!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...