Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Terri

Olika sätt att öppna ett lås

Rekommendera Poster

Jag tror många på detta forum sett uppbrutna lås genom åren.

 

Så kanske någon kan hjälpa mig med denna fråga.  

 

Går det att se om det här låset har brutits upp av en inbrottstjuv eller av en professionell låssmed?

Ett hål har borrats upp från sidan, och sedan verkar stålbågen ha bänts upp för den har blivit sned.

 

73022529_ls.thumb.jpg.a9361981907a4658b49cf76e6a6293fb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sånt lås bänder man upp på nolltid, så inget borrande behövs. Har själv gjort det på flera lås där låskolven kärvat eller nycklarna försvunnit. Men den har uppenbarligen brutits upp. Godset har spräckts och bygeln har böjts. Möjligen har borr använts för att försvaga så det spricker lättare.

Ingen kallar väl på låssmed för att öppna ett billigt hänglås, så det måste vara en tjuv.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just now, raol said:

...
Ingen kallar väl på låssmed för att öppna ett billigt hänglås, så det måste vara en tjuv.

 

 

Eller ett insider-brott, beställnings-jobb, vilket en låssmed skulle kunna utföra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Terri:

Eller ett insider-brott, beställnings-jobb, vilket en låssmed skulle kunna utföra.

Men varför skulle en låssmed blandas in för att bryta upp ett hänglås som man "öppnar" med en stadig skruvmejsel, eller hammare, eller ett litet bräckjärn på några sekunder?


Är det ditt lås? Vad har låset "säkrat"? (Ett sånt lås erbjuder ingen egentlig säkerhet alls, utan är mest för att hindra nyfikna men ickebrottsliga från att öppna nåt.)

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på You Tube ett sådant lås öppnar man på under 30 sek utan att föra oväsen. sådana lås är bara för att stoppa nyfikna.Ronnie

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, raol said:

Men varför skulle en låssmed blandas in för att bryta upp ett hänglås som man "öppnar" med en stadig skruvmejsel, eller hammare, eller ett litet bräckjärn på några sekunder?


Är det ditt lås? Vad har låset "säkrat"? (Ett sånt lås erbjuder ingen egentlig säkerhet alls, utan är mest för att hindra nyfikna men ickebrottsliga från att öppna nåt.)

 

Har varit ett vindslås. Som jag skrev i första inlägget har det borrats upp från sidan, vilket också syns på bilden. Min tanke var att om det inte rör sig om en tjuv, utan boende (misstänksam styrelseledning) som inte kan bärga sin nyfikenhet, då duger det inte att bräcka, hammra, och kanske göra åverkan på vägg och dörr och föra oväsen. Vore ett alltför stort risktagande. Utan kanske istället väljer ett särskilt verktyg, som låssmeder har tillgång till.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte någon borrat,det runda hålet du ser på sidan är täckt av en bricka, den flyger i väg när du knäcker låset.Du knäcker det låset utan att skada dörr eller bygel som det sitter i.Det troliga är nog nyfiken tjuv.Ronnie

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Terri:

Har varit ett vindslås. Som jag skrev i första inlägget har det borrats upp från sidan, vilket också syns på bilden. Min tanke var att om det inte rör sig om en tjuv, utan boende (misstänksam styrelseledning) som inte kan bärga sin nyfikenhet, då duger det inte att bräcka, hammra, och kanske göra åverkan på vägg och dörr och föra oväsen. Vore ett alltför stort risktagande. Utan kanske istället väljer ett särskilt verktyg, som låssmeder har tillgång till.  

Det låter inget särskilt när man bryter upp det. Det knakar till lite, och kanske lite klingande ljud när metallbitar ramlar, men det kan man undvika om man vill vara tyst.

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nog omöjligt att borra ett sådant hål från sidan utan att göra märken i bygeln. Perfekt centrerat och betänk att insidan av låset är välvd där bygeln sitter, så hur skulle ett sådant borr se ut? Det hålet har man säkert använt vid tillverkningen för att skjuta in sprinten som låser bygeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Ronnienr10:

Titta på You Tube ett sådant lås öppnar man på under 30 sek utan att föra oväsen. sådana lås är bara för att stoppa nyfikna.Ronnie

Exakt, två fasta nycklar som man sticker in den ena skänkeln från varje nyckel in i bygeln och bänder ihop, bygeln knäcks därefter enkelt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen. Då vet jag hur lätt det bryts upp. Låssmed till hjälp låter m.a.o. helt uteslutet, när vem som helst kan få upp det. Det var det där hålet som vilseledde mig, insåg inte att det sitter där från början vid tillverkningen av låset. Hålet gör ju faktiskt låset svagare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, pseudonym said:

Exakt, två fasta nycklar som man sticker in den ena skänkeln från varje nyckel in i bygeln och bänder ihop, bygeln knäcks därefter enkelt. 

 

Ja, eller som i mitt fall så är det istället ramen/godset som knäcks.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Terri:

 

Ja, eller som i mitt fall så är det istället ramen/godset som knäcks.

Det beror på att mässingen är svag jämfört med bygelns stål. I videon ovan är även låskroppen av stål så därför blir det lite annorlunda.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många har hänglås som inte är större än detta på dörrarna till kabinen i sina båtar. Verkar inget vidare om man bor i båten och betraktar den som sitt hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Terri:

Många har hänglås som inte är större än detta på dörrarna till kabinen i sina båtar. Verkar inget vidare om man bor i båten och betraktar den som sitt hem.

Ett lås är bara  till mot den ärlige, tjuven går oftast inte att stoppa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Terri:

Många har hänglås som inte är större än detta på dörrarna till kabinen i sina båtar. Verkar inget vidare om man bor i båten och betraktar den som sitt hem.

De flesta båtar har enkla dörrar i trä eller plast, som knappast kräver mer än en stadig skruvmejsel för att bryta upp. Låset spelar ingen större roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Terri:

Många har hänglås som inte är större än detta på dörrarna till kabinen i sina båtar. Verkar inget vidare om man bor i båten och betraktar den som sitt hem.

En välriktad spark öppnar nog dom flesta båtar.

Ett större lås och stabilare dörr/lucka leder i också till mer skador även om det kanske kan få någon att gå till grannbåten i stället. Men den som bestämt sig för att ta sig in, kommer in oavsett.

Ett larm känns som ett bra alternativ - avskräcker några och den som trots allt tänker ta sig in förstör inte alltför mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har två låsbyglar modell större till snöskotermattan.. Härdat stål i båda.

 

Hade lagt bort enda nyckel till den ena😔

-Ja vad göra?

 

Vinkelslip. Tog mindre än 5 sekunder.

 

Hittade senare nyckeln. Svetsade bygeln.

 

 

Ang båt. Viltkamera, dolt monterat inne i båten.

Kolla bara med mobilkameran att den inte sänder ut IR-ljus för avståndsmätning mm. Testa mot fjärren för t ex en TV.

 

Det gör buset.

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste om ett par som seglade i västra Karibiska havet. De hade tidiagre beställt ett järngaller av en smed. Osäker men tror det var fästat på insidan av ingången till båten. Det kan ha räddat livet på dem vid en piratattack. Piraterna hade bordat och hoppade runt i sittbrunnen, men kunde inte ta sig vidare in.

 

Å andra sida, på moderna båtar är det väl enkelt att ta sig in via en av de stora luckorna till de många takfönstren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Hybro:

Har två låsbyglar modell större till snöskotermattan.. Härdat stål i båda.

 

Hade lagt bort enda nyckel till den ena😔

-Ja vad göra?

 

Vinkelslip. Tog mindre än 5 sekunder.

 

Hittade senare nyckeln. Svetsade bygeln.

 

 

Ang båt. Viltkamera, dolt monterat inne i båten.

Kolla bara med mobilkameran att den inte sänder ut IR-ljus för avståndsmätning mm. Testa mot fjärren för t ex en TV.

 

Det gör buset.

 

 

 

Har du några konkreta tips om specifika viltkameror lämpliga för (även) detta ändamål? Gärna inte allt för dyra. 🙂

 

Redigerad av segelbagaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag vet är att både 2G och 3G snart är helt borta.

 

Hämtat från Villaägarna:

"2G- och 3G-näten håller på att fasas ut för att helt stängas ner 2025. Detta till förmån för 4G och 5G. Det gör att en mängd uppkopplad utrustning i hemmet så som robotgräsklippare, larm, elmätare och videoövervakning successivt kan sluta fungera."

 

Så gå inte på typ Kraftiga Rabatter.

Det gäller all utrustning som använder mobilnätet 

 

Finns bl a hundpeilar som kan uppgraderas till 4G, men får då bl a troligen kortare räckvidd p g a högre arbetsfrekvens.

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med glasdörrana med inbyggt lås på moderna cruisingbåtar? Är de gjorda av härdat glas, så de inte ska vara så lätta att sparka in?

 

Sedan finns det ju betydligt kraftigare hänglås. De går väl inte att bryta upp i en handvändning, särskilt inte om de är gjorda av härdat stål?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Terri:

Hur är det med glasdörrana med inbyggt lås på moderna cruisingbåtar? Är de gjorda av härdat glas, så de inte ska vara så lätta att sparka in?

 

Sedan finns det ju betydligt kraftigare hänglås. De går väl inte att bryta upp i en handvändning, särskilt inte om de är gjorda av härdat stål?

Med kapskiva som är diamantbelagd lär det handla om ett tiotal sekunder för att kapa vilket lås som helst.

Bryta är svårare med stål, men oftast är det större lås då, som inte ryms i de byglar som är på luckor och dörrar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver inte ens vara diamantbelagd.

Gissa hur jag vet det😶

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Hybro:

Behöver inte ens vara diamantbelagd.

Gissa hur jag vet det😶

Nej, alltså, korund är också mycket rephårdare än härdat stål. Har själv ingen vinkelslip och köper aldrig kapskivor, så jag vet inte vad för produkter som finns, men jag känner till diamantbelagda.

Sen är inte härdat stål en enda sak, utan härdningen kan gå till på många olika sätt, och med många olika stålvarianter med olika egenskaper. Vad den slutliga rephårdheten på ytan blir är svårt att veta som konsument...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev raol:

Nej, alltså, korund är också mycket rephårdare än härdat stål. Har själv ingen vinkelslip och köper aldrig kapskivor, så jag vet inte vad för produkter som finns, men jag känner till diamantbelagda.

Sen är inte härdat stål en enda sak, utan härdningen kan gå till på många olika sätt, och med många olika stålvarianter med olika egenskaper. Vad den slutliga rephårdheten på ytan blir är svårt att veta som konsument...

 

Om jag kommer ihåg rätt från experiment på gymnasiet, så ju mer härdat ett stål är dessto känsligare/sprödare, enklare att slå upp, blir det vid kraftig nedkylning. Här kan säkert Hybros yrkeserfarenhet rätta mig om jag har fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev excel319:

Om jag kommer ihåg rätt från experiment på gymnasiet, så ju mer härdat ett stål är dessto känsligare/sprödare, enklare att slå upp, blir det vid kraftig nedkylning. Här kan säkert Hybros yrkeserfarenhet rätta mig om jag har fel.

Ja, så är det. Men oftast kontrollerar man härdningsprocessen så att ytan är härdad medan kärnan är mjuk. Då ger ytan en rephårdhet som motstår sågning, medan den segare, mjukare kärnan ger motstånd mot slag och knäckande krafter. Samma sak i pansar, där man har en härdad yta för att spräcka projektiler, men ett mjukt inre för att hålla samman pansarplåten och bromsa upp.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tur är väsnas en vinkelslip nåt förfärligt. Det skall nog mycket till för att någon ställer sig i en hamn och bryter sig in i en båt med en sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Terri:

Som tur är väsnas en vinkelslip nåt förfärligt. Det skall nog mycket till för att någon ställer sig i en hamn och bryter sig in i en båt med en sådan.

Nej, det är tvärt om vanligt även på ställen där många kan antas höra. Och eftersom det går så snabbt hinner inte många ens reagera. 10 sekunder vinkelslipljud hörs, men sen är det tyst och då är det omöjligt att veta vilket håll ljudet kom från om man inte hann bedöma det medan ljudet lät.

 

Jag vet att när det gäller cykelstölder är batteridriven vinkelslip en av de vanligaste metoderna i dag. Det och bultsax. Oftast har ingen märkt nåt, eller reagerat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...