Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
adeseaso

Ta bort dekaler från segel

Rekommendera Poster

Jag har ett bättre begagnat segel med en stor och ful företagslogga som jag tänkte ta bort. Hur man tar bort segelnummer har jag koll på men loggan är svår. Den är av ett tunt, elastiskt material som sitter mycket hårt mot seglet. Det töjs och går av när man lyckas pilla upp ett hörn att dra i. När man efter mycket möda fått loss ett litet område lämnas inget klister kvar på dacronet. 

 

Någon som känner igen beskrivningen av materialet och har någon erfarenhet av att ta bort det? Att pilla och dra uppskattar jag kommer ta 30-40 timmar så det håller inte. Har provat att värma och att applicera isopropanol mot loggans kanter utan någon större framgång. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit bort siffror, det är nog samma material; märkduk. Du får fortsätta dra och pilla. Klistret har jag tvättat bort med sådant där medel man tar bort klistervalla för längdskidor med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev adeseaso:

Den är av ett tunt, elastiskt material som sitter mycket hårt mot seglet. Det töjs och går av när man lyckas pilla upp ett hörn att dra i.

Kanske kan du göra matetialet tjockare genom att limma på något ovanpå loggan.

Kanske kan det räcka med tejp eller självhäftande plast.

Kanske räcker det att stryka på ett lager kontaktlim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Peter_K said:

Jag har tagit bort siffror, det är nog samma material; märkduk. Du får fortsätta dra och pilla. Klistret har jag tvättat bort med sådant där medel man tar bort klistervalla för längdskidor med. 

Segelsiffrorna tog jag bort innan jag provade med dekalen och de är i olika material helt klart. Siffrorna har jag inte haft några bekymmer med, det blev lite kladd kvar som jag försiktigt gnuggat bort med lösningsmedel men siffrorna i sig var bara att dra av utan vidare. 

 

Företagsnamnet är någon annan typ av material. Kan bifoga bild imorgon så att det framgår mer tydligt hur det beter sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minutes ago, Mackey said:

Kanske kan du göra matetialet tjockare genom att limma på något ovanpå loggan.

Kanske kan det räcka med tejp eller självhäftande plast.

Kanske räcker det att stryka på ett lager kontaktlim.

Strålande bra idé! Det lär krävas lite trial and error men någon variant på detta tema kommer fungera, det är jag övertygad om. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Vestergren:

Prova med värme typ hårfön, brukar mjuka upp lim.

Värme redan testat enligt ts första inlägg 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns "removers" på apoteket.

Patienten som har stomi kan ha olika förband med besvärligt adhesive. 

Då finns det vad jag känner till tre olika medel som löser "klistret", Niltac, Silense och Elite.

Om dessa hjälper dig vet jag inte, men tycks funka på diverse synnerligen välsittande plåster, dekaler, pappersbaserade klistermärken och sådana grejer.

 

-Nej jag har inte "påse på magen"... känner till dessa ändå, då de ju kan användas till andra ändamål.

Förr i tiden använde man kenmisk ren bensin, den fanns att köpa på apoteket i 250 ml flaskor, huruvida den bensinen finns kvar i apotekets sortiment vet jag ju inte, men denna bensin löste också besvärligt adhesive (som plåster- och etiketters klister brukar kallas).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! Har inte hunnit prova så mycket mer (behöver städa undan i vardagsrummet varje gång för att kunna rulla ut seglet) men beställde precis kemiskt ren bensin att testa med. 

 

Går det inte så går det inte, då återställer jag det röda "T" jag börjat pilla på med röd märkduk så får det vara så. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

- - -

Förr i tiden använde man kenmisk ren bensin, den fanns att köpa på apoteket i 250 ml flaskor, huruvida den bensinen finns kvar i apotekets sortiment vet jag ju inte, men denna bensin löste också besvärligt adhesive (som plåster- och etiketters klister brukar kallas).

Den finns t.o.m. i vissa matbutiker, men i småflaskor.

 

Färghandeln har enliters som nog blir mer ekonomiskt om det är stora ytor som ska rengöras.

Det används även i en del friluftskök så friluftsbutiker kan vara ett ställe att handla "storförpackning".

 

Påminner mig om de gamla bensindrivna katalytvärmarna som fanns före Eberspächer/Wallas/Webasto/o alla Kinavarianter för att få varmt i ruffen. Krävde bra ventilation för att inte bli förgiftad så värmenyttan blev inte så stor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...