Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hybrid

Bra ruffhöjd i billig segelbåt?

Rekommendera Poster

Båten är såld till förmån för husköp men vi har pratat om en billig Segelbåt i odiskutabel budgetklass. Vi pratar max 25000:- bara så vi kan åka ut på sjön till sommaren. Om den kostar mindre än så och är lite sliten gör inget... Till och med sträckt mig så långt så utombordare accepteras. Råkar dessutom ha en fin Honda 4-takt 5HK snurra i förrådet som går som en klocka. Det gör inget om den har toalett eller plats för kemtoa.

 

Men att se vilka små flytetyg som har nästan ståhöjd i ruffen är inte lätt. Helst över 160cm så man kan böja huvudet bara. Är inte lång, inte frun heller. 

 

Förslag? Maxi 68? Maxi 77? Misil 2?

 

Jag har googlat runt men just höjd i ruff är svårt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En källa till info kan vara båtbibeln "300 båttester" eller vad den heter.

Har inga bra specifika båttips

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Hybrid:

Båten är såld till förmån för husköp men vi har pratat om en billig Segelbåt i odiskutabel budgetklass. Vi pratar max 25000:- bara så vi kan åka ut på sjön till sommaren. Om den kostar mindre än så och är lite sliten gör inget... Till och med sträckt mig så långt så utombordare accepteras. Råkar dessutom ha en fin Honda 4-takt 5HK snurra i förrådet som går som en klocka. Det gör inget om den har toalett eller plats för kemtoa.

 

Men att se vilka små flytetyg som har nästan ståhöjd i ruffen är inte lätt. Helst över 160cm så man kan böja huvudet bara. Är inte lång, inte frun heller. 

 

Förslag? Maxi 68? Maxi 77? Misil 2?

 

Jag har googlat runt men just höjd i ruff är svårt...

På en konkurrerande sida finns en stor båtdatabas, där man kan filtrera ut båtar baserat på olika egenskaper. T ex kan man sätta ruffhöjd till lägsta värdet 1.70 m och då få fram alla båtar som minst har det. Sen kan man ju lägga till en maxlängd på det för att få ner antalet träffar rejält, och kanske också minska bredd, djupgående och så för att verkligen filtrera fram små båtar, som det nog behöver bli för att klara budgeten.

I samma databas anges ruffhöjd till 1.6 m för Maxi 68. För Maxi 77 och Misil II saknas uppgift där. Men sen är ju frågan vad man menar med det. Vår nuvarande båt har ca 180 cm som mest i salongen, men det gäller bara bakre delen. I framkanten av salongen är det redan nere runt 170-172 cm. Ingen ståhöjd där för oss tre ägare, som är ca 176, 178 och 182 cm (längsta brorsan har inte ståhöjd nånstans!). Maxi 77 verkar ha en rejäl höjd invändigt precis vid luckan, men i nästan hela resten ganska låg, förmodligen runt 160-165. Kan dessutom kanske variera mellan olika årgångar. Vår Beason 311 byggdes som en av de sista och har en helt annan inredning än de tidiga. Bättre planerad, men med 6-8 cm lägre ståhöjd jämfört med äldre (där det är ca 187-180 från bakkant till framkant salong).

En grov utgångspunkt för att sålla kan vara att ta båtens bredd gånger 0.55 till 0.65 för att få fram ungefär vad ruffhöjden kan vara.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin 78 ska enligt uppgift ha bra ståhöjd. Maxi 77 från -75 och framåt har runt 180 vid nedgången, men sen sluttar det brant.. men en bra båt att komma ut på sjön med. Maxi Magic går med nöd och näppe att få i den prisklassen och har bra ståhöjd i hela salongen. Misil och Viggen har ingen vidare ståhöjd...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om Albin 78 , kul båt att segla med, enkelt med partial riggen

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cumulus, Maxi 84, Compis.

Har lite mer att röra sig både på utsidan och insidan. Lite rejälare.

Samtliga har inombordsmotor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Hybro:

Cumulus, Maxi 84, Compis.

Har lite mer att röra sig både på utsidan och insidan. Lite rejälare.

Samtliga har inombordsmotor.

 

Klarar man det under 25 000 kr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det var väl lite optimistiskt tänkt.🙄Medges.

 

Gick bara på detta med nåt så när ståhöjd i hela ruffen/kajutan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räcker det med 1,60 för att det skall vara ståhöjd funkar en hel del båtar. Vega, Fingal, Maxi 77 och Tur 80 brukar vara billiga, men kanske inte jättekul att segla. Albin 78 eller Dixie 27 seglar bättre och uppfyller ofta krav på pris. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du verkligen säker på att du behöver ståhöjd, vilket av svaren du fått verkar bli "nästan ståhöjd" eller "precis på gränsen till ståhöjd"? Är det för att du är van vid det från din tidigare båt och tror att det skulle vara besvärligt att vara utan den egenskapen. Eller har du eller någon annan du seglar med minskad rörlighet eller rörelseförmåga och det är därför då vill ha ståhöjd. I så fall kan du hoppa över det jag skriver nedan. Men om inte så ...

 

Min egen erfarenhet är att jag oftare slagit skallen i rufftaket på båtar där jag nästan kan stå, eller kan stå rak på några platser men inte andra. som t.ex. Mistral eller Marieholm 32 E. Medan däremot när jag seglar i min egen IF eller andra med samma utpräglade brist på ståhöjd så slår jag aldrig huvudet i taket. För där rör jag mig i ett helt annat rörelsemönster som innebär att jag är ordentligt nedböjd hela tiden. Så var det när jag seglade som ung och det gäller fortfarande när jag är klart över 70 år. Utan problem.

 

Anledningen till att jag tar upp detta är att du får ett betydligt större utbud av båtar som är trevliga att segla och där du kan använda din Honda om du släpper på ståhöjdskravet. 

 

Bara jag  har ståhöjd när jag lagar mat, vilket i de flesta båtar går att fixa med öppen rufflucka och sprayhood så är jag nöjd. Kanske också du?

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för alla svar! Nu har vi lite uppslag! Nej, ingen lider av någon form av rörelsehinder så bara av ren bekvämlighet. Att båten i fråga skulle segla som en betongblandare bryr vi oss inte om. Innerutrymmen är A och O som det sägs.  Finns inte toalett så kanske det finns utrymme för en sådan så om det blir kemtoa modell Porta-potti eller en riktig får tiden utvisa.

 

Om man får böja lite på huvudet gör troligen inte något. Gå dubbelvikt i ruffen är inte aktuellt. 

 

TUR80? Ja, den har vi tittat på för länge sen! Har för mig att de är rätt trevliga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 1/21/2023 at 5:50 PM, Hybrid said:

Tack så mycket för alla svar! Nu har vi lite uppslag! Nej, ingen lider av någon form av rörelsehinder så bara av ren bekvämlighet. Att båten i fråga skulle segla som en betongblandare bryr vi oss inte om. Innerutrymmen är A och O som det sägs.  Finns inte toalett så kanske det finns utrymme för en sådan så om det blir kemtoa modell Porta-potti eller en riktig får tiden utvisa.

 

Om man får böja lite på huvudet gör troligen inte något. Gå dubbelvikt i ruffen är inte aktuellt. 

 

TUR80? Ja, den har vi tittat på för länge sen! Har för mig att de är rätt trevliga?

Med förtydligande av era prioriteringar inser jag att min tidigare kommentar var helt irrelevant. Så jag gör ett nytt försök i helt annan riktning.
Om ni prioriterar utrymme och det inte gör något om båten "seglar som en betongblandare" så varför inte titta också på motorseglare som t.ex. den här
https://www.blocket.se/annons/skane/parant_25_motorseglare/106488890
Just denna ligger förstås över ert maxpris, men det kan kanske finnas andra sämre utrustade som ligger lägre i pris?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan rekommendera Albin Vega som har upp till 1,80 i ståhöjd och båten får du för under 25 000:-

Det är en beprövad båt och det kan hänga med en rejäl, fungerande inombordare också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin 78 har redan nämnts - tror ståhöjden på högsta stället är 178 cm. Innerutrymmena är lite större eftersom den är bredare (2,76 m) än de flesta båtar i den längden (7,8 m). Toa i förpiken finns. Seglar bra i lätta vindar. Och revar man går den faktiskt bra när det blåser lite också. Och den borde gå att hitta för 25000 även om den då inte kommer vara i toppskick. Dessutom, relativt vanlig båt så det kommer ut Albin 78:or ofta på marknaden. Passar, tycker jag, att segla 2-3 vuxna i, eller två vuxna och två barn och går fint att segla själv också. Fyra vuxna tycker jag blir lite trångt. Finns fem bäddar men den femte - stickkojen - behövs för packning och segel men går att sova i (i typ nödfall tycker jag).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...