Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
hillejonsson

Solpanel till nyare Bavaria

Rekommendera Poster

Vi behöver solpaneler till vår Bavaria 32, byggd 2010. Det finns ju elektronik i båten med landströmladdare, generator etc. och alltsammans är förstås kopplat till batterierna, ett startbatteri och ett till förbrukning. Frågan är hur jag kopplar in solpanelens regulator? Går jag på förbrukningsbatteriets poler direkt? Det är enklast möjliga lösning, men då används ju bara laddningsdelen av regulatorn. Finns det alternativ? Anpassade anslutningar för solpanel tex.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vanligaste är att man bara låter solpanels-regulatorn ladda förbrukarbanken. Om man räknar på vilken bank som behöver laddning så är det alltid förbrukarbanken medan startbanken lever ett ganska lätt liv om motorn är relativt lättstartad.

Som steg 2 är det några som ansluter något tex kylskåp till last-utgången på regulatorn. Fördelen är att regulatorn kan stänga av kylskåpet när batterierna blivit urladdade, lite beroende på vilken regulator man använder.

Jag har haft 6-7 olika regulatorer genom åren och aldrig kopplat något på last-utgången.

 

Välkommen till MG!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev ChristerN:

Det vanligaste är att man bara låter solpanels-regulatorn ladda förbrukarbanken. Om man räknar på vilken bank som behöver laddning så är det alltid förbrukarbanken medan startbanken lever ett ganska lätt liv om motorn är relativt lättstartad.

Som steg 2 är det några som ansluter något tex kylskåp till last-utgången på regulatorn. Fördelen är att regulatorn kan stänga av kylskåpet när batterierna blivit urladdade, lite beroende på vilken regulator man använder.

Jag har haft 6-7 olika regulatorer genom åren och aldrig kopplat något på last-utgången.

 

Välkommen till MG!

Mycket bra svar. Tack! Jag hade tankar om att den lite högre spänningen man laddar med kunde spöka lite med elektroniken eftersom motorn inte går eller landströmladdaren är på, men det är nog ingen risk för det då.

Mvh

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev hillejonsson:

Mycket bra svar. Tack! Jag hade tankar om att den lite högre spänningen man laddar med kunde spöka lite med elektroniken eftersom motorn inte går eller landströmladdaren är på, men det är nog ingen risk för det då.

Mvh

Det finns alltid risk att för hög spänning påverkar elektroniken eller batterierna på båten. Därför är det viktigt att man har en regulator som gör sitt jobb bra och rätt (och är rätt inställd). Och här spelar det roll vilka batterier man har och vilken kapacitet de har.

Berätta gärna vilken regulator du har/tänker skaffa och vilka batterier du har så kan vi ge dig bra råd om val och inställningar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev hillejonsson:

Mycket bra svar. Tack! Jag hade tankar om att den lite högre spänningen man laddar med kunde spöka lite med elektroniken eftersom motorn inte går eller landströmladdaren är på, men det är nog ingen risk för det då.

Mvh

 

7 timmar sedan skrev ChristerN:

Det finns alltid risk att för hög spänning påverkar elektroniken eller batterierna på båten. Därför är det viktigt att man har en regulator som gör sitt jobb bra och rätt (och är rätt inställd). Och här spelar det roll vilka batterier man har och vilken kapacitet de har.

Berätta gärna vilken regulator du har/tänker skaffa och vilka batterier du har så kan vi ge dig bra råd om val och inställningar.

Liksom @ChristerN har även jag haft och har en och annan solcellsregulator. Dessa har aldrig orsakat några problem för känslig elektronik. Vanlig marinelektronik, navigatorer och sådana saker är ofta avsedda både för 12 och 24 volt.. så dom håller för överspänningar, men kolla vad som står i databladen för dina prylar.

Det gjorde däremot inte två bilstereoapparater jag hade ombord, en jättebillig och en i mellanklass. Men det var inte solcellsregulatorn som mördade dessa, det var landströmsladdaren som lade ut en del spänningspulser som inte dessa apparater gillade. Det är nämligen inte meningen att man skall ladda med landström samtidigt som man förbrukar el ombord, iallafall inte med enklare (o)intelligenta laddare, Ctek och liknande. Men det finns laddare där man kan begränsa utgångsspänningen.

 

Jag ser att man fortfarande kränger enklare PWM-regulatorer till solcellspanelerna, ofta i de kompletta paket man kan köpa. Ok PWM funkar ju bra, men de modernare MPPT är bättre och prisskillnaden är försumbar. 
 

Billig stereo… jag hade under några säsonger problem med att min MPPT-regulator störde ut radiomottagaren på FM-bandet… men det fixade ju landströmsladdaren då… men en ny bättre och dyrare stereo kunde jag lyssna på radio utan störning från regulatorn.

 

Satsa även på ordentliga kablar från panelerna via regulatorn till förbrukningsbanken, ju grövre och kortare kablar desto bättre, jag har 4mm2.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompisen hade en nyare motorbåts-Bavaria. Den hade ett BUS-elsystem från fabriken, och det var inte bara-bara att koppla in saker till det eller ändra i det. Det fanns också en inbyggd ”batteri-tankmätare” i systemet. 

Jag hade kollat med en Bavaria-klubb på nätet innan jag anslöt något till ett sådant elsystem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Kompisen hade en nyare motorbåts-Bavaria. Den hade ett BUS-elsystem från fabriken, och det var inte bara-bara att koppla in saker till det eller ändra i det. Det fanns också en inbyggd ”batteri-tankmätare” i systemet. 

Jag hade kollat med en Bavaria-klubb på nätet innan jag anslöt något till ett sådant elsystem. 

Bra råd men även i ett bus-system kan man ansluta solpaneler bara man ser till att de ligger på rätt sida om shunten/batteritankmätaren, precis som på någorlunda nya bilar. Alla som har husbil har ju samma förutsättningar (även om de inte alla har shunt men måste koppla på rätt sida bus-systemets ev sensor).

PS

Vad som är rätt sida kan man ofta utläsa i manualen där det står hur man ska koppla extern laddare. I detta fall fanns ju redan laddare ansluten om jag förstod frågan rätt så det borde inte vara några problem. Men jag har haft fel förr…

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag skulle satsa på att köpa en victron MPPT regualtor och flexibla solpaneler du monterar exempelvis framför sprayhooden eller t.ex under bomen. Monokristallina solceller tål skuggning till viss del, jag kör en ca 100W under bommen och en portabel 150W som jag tar fram vid behov. På vår 32 fotare har jag aldrig haft problem med strömförsörjning av kylskåp, ladda två telefoner, stereo och dyl. Har ett förbruknings agm på 95ah och en victron smart shunt för att hålla koll. Hur stort är energiehovet för er?

 /Johan på moory

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer med ström o spänning till batteriet om man parallellkopplar två solceller med olika storlek till en MPPT regulator? Tänkte ha den stora på pinne och en mindre på däcket, ex en 30W och en 80W.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev hillejonsson:

Vad händer med ström o spänning till batteriet om man parallellkopplar två solceller med olika storlek till en MPPT regulator? Tänkte ha den stora på pinne och en mindre på däcket, ex en 30W och en 80W.

 

De kommer att skjuta till "sin" del till den totala effekten. I synnerhet om du sätter en seriediod på dem var och en innan ihopkopplingen.

 

Att det behöver vara exakt samma spänning eller effekt som man ibland läser är inte sant, eftersom en solpanel har ganska hög inre resistans, även när den belyses kraftigt. Det innebär i klartext att utspänningen är tämligen belastningsberoende, dvs om panelen belastas sjunker dess utspänning ganska mycket.

Och har man då två (eller flera) paneler med något olika spänning så kommer den med högst spänning att själv stå för hela uteffekten så länge den inte belastas med mer än den med enkelhet kan ge. Blir belastningen högre, så sjunker spänningen ut från denna och vid en viss punkt så kommer den panelen med lite lägre spänning att (via dioden) börja skjuta till "sin" del. Fr.o.m. denna punkt jobbar alltså båda fullt ut.

 

I praktiken är det inget problem att bara en står för allt om man inte drar så mycket ström, för då behövs ju inte mer än den heller.

 

Edit: Du skriver "vad händer med ström och spänning till batteriet....."

Svaret är att spänningen sköter regulatorn så den hålls mellan 13,8-14,4V.  Är det möjligt att ställa in (Victron t ex) är vi många som förespråkar en lite lägre spänning än precis under gasningströskeln (t ex 14,0V) och att stänga av så mycket "intelligens" som möjligt. Dvs att den inte kör boost-mode, recond-mode och allt vad det heter, då detta ofta kan ställa till det mer än vad det gör nytta. I synnerhet påverka batterilivslängden negativt.

Och eftersom batteriet själv bestämmer hur mycket ström det vill ha så sköter den biten med strömregleringen sig självt - med rätt pålagd spänning.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev IngemarE:

De kommer att skjuta till "sin" del till den totala effekten. I synnerhet om du sätter en seriediod på dem var och en innan ihopkopplingen.

 

Att det behöver vara exakt samma spänning eller effekt som man ibland läser är inte sant, eftersom en solpanel har ganska hög inre resistans, även när den belyses kraftigt. Det innebär i klartext att utspänningen är tämligen belastningsberoende, dvs om panelen belastas sjunker dess utspänning ganska mycket.

Och har man då två (eller flera) paneler med något olika spänning så kommer den med högst spänning att själv stå för hela uteffekten så länge den inte belastas med mer än den med enkelhet kan ge. Blir belastningen högre, så sjunker spänningen ut från denna och vid en viss punkt så kommer den panelen med lite lägre spänning att (via dioden) börja skjuta till "sin" del. Fr.o.m. denna punkt jobbar alltså båda fullt ut.

 

I praktiken är det inget problem att bara en står för allt om man inte drar så mycket ström, för då behövs ju inte mer än den heller.

 

Edit: Du skriver "vad händer med ström och spänning till batteriet....."

Svaret är att spänningen sköter regulatorn så den hålls mellan 13,8-14,4V.  Är det möjligt att ställa in (Victron t ex) är vi många som förespråkar en lite lägre spänning än precis under gasningströskeln (t ex 14,0V) och att stänga av så mycket "intelligens" som möjligt. Dvs att den inte kör boost-mode, recond-mode och allt vad det heter, då detta ofta kan ställa till det mer än vad det gör nytta. I synnerhet påverka batterilivslängden negativt.

Och eftersom batteriet själv bestämmer hur mycket ström det vill ha så sköter den biten med strömregleringen sig självt - med rätt pålagd spänning.

Bra svar, tack för det! Är det rekommendera att man lägger en (schottky?)diod i serie med respektive panel? De ger ju ett litet spänningsfall, eller är nyttan med den större? Tänkte om en panel ligger helt i skugga blir panelen som en resistor, eller som en diod?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes, en diod i serie med plus från varje panel är att rekommendera. Då blir funktionen förutsägbar utan att man behöver veta så mycket om panelens beteende, om det redan sitter diod(er) och var/hur.

 

Sedan är det inte SÅ viktigt att det är schottky, då den ligger på den mycket varierande råspänningen och det finns rätt mycket spänning att s.a.s. "ta av". Har man ingen schottky kan därför en vanlig göra jobbet också, med ganska liten förlust (några W i värsta fall). En schottky däremot ger minimal förlust.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...