Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Makro

Listan med godkända bottenfärger 2023

Rekommendera Poster

Då var det dags för KEMI's nya listor över godkända bottenfärger för västkusten och ostkusten .
Jag länkar till dem eftersom listorna kan komma att ändras under året.

Vilken bottenfärg använde du förra året, blev du nöjd eller är det dags att prova nytt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mystiskt att Mille Xtra togs bort från butiker förra vintern, och sen inte återkommit. Den har varit godkänd hela tiden. Får blir Microns Superior framöver.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte klaga på hur Trilux funkar i den sörmländska skärgården, har fått vara snäckfri tre år i rad. 

 

I vinter står båten renslipad i väntan på epoxibehandling framåt senvåren. Är lite sugen på att prova något giftfritt och se hur stort tvättbehovet blir men blir det giftfärg igen så fortsätter jag med Trilux. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev raol:

Mystiskt att Mille Xtra togs bort från butiker förra vintern, och sen inte återkommit. Den har varit godkänd hela tiden. Får blir Microns Superior framöver.

 

Ja, det har väl ersatts av Mille NCT VK 16,9 % koppar. Står mellan den och Jotun i år tror jag.

 

Körde Biltema förra året, fungerade ändå bra tyckte jag. Jämfört med Hempel Basic som blivit totalt värdelös. Roligaste var dock en där jag undrade vad fan dom gjort. Såg en burk med Biltemas insjöfärg i båten... På västkusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hempel har en färg HempaSpeed som jag tycker verkar intressant. Sett båtar som haft denna förra året med bra resultat. Allt släppte lätt vid tvätt efter upptagning

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Jernhand:

Ja, det har väl ersatts av Mille NCT VK 16,9 % koppar. Står mellan den och Jotun i år tror jag.

 

Fast "ersatts" är ju ett konstigt ordval när det är en separat produkt. Båda finns ju i sortimentet från tillverkaren, och båda är godkända. Väldigt märkligt.

NCT har bara hälften så mycket koppar.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Då var det dags för KEMI's nya listor över godkända bottenfärger för västkusten och ostkusten .
Jag länkar till dem eftersom listorna kan komma att ändras under året.

Vilken bottenfärg använde du förra året, blev du nöjd eller är det dags att prova nytt?

2 västkustlänkar.....😎

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev peter-skane:

Hempel har en färg HempaSpeed som jag tycker verkar intressant. Sett båtar som haft denna förra året med bra resultat. Allt släppte lätt vid tvätt efter upptagning

Använde jag i fjol i Sthlm. Funkade riktigt bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Makro:

Då var det dags för KEMI's nya listor över godkända bottenfärger för västkusten och ostkusten .
Jag länkar till dem eftersom listorna kan komma att ändras under året.

Vilken bottenfärg använde du förra året, blev du nöjd eller är det dags att prova nytt?

Rätt länk för ostkusten. Tack till @Kane som var uppmärksam.
Tyvärr kunde jag inte redigera det ursprungliga inlägget.

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska bli intressant att se hur de nya biocidfria färgerna funkar som BaSiliCoat samt Internationals färg.

BaSiliCoats tester säger att färgen funkar bra längs hela kusten men man är ju alltid skeptisk om man har båt på västkusten.

 Jag hade gärna testat någon om man visste att det inte innebar extrajobb som att lyfta båten under säsongen och att färgen även håller havstulpanerna borta.

Men jag kan ju börja med att måla på dreven, där har jag ju ändå ingen kopparoxid.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där BaSiliCoat verkar ju vara något man lägger ovanpå befintlig hård bottenfärg eller på epoxy och som härdar i saltvatten.

Men sjösätter man med sling borde det vara risk att man skaver bort geggan vid slingen, det låter krångligt.

Men det hade varit intressant att höra hur Hempaspeed och Internationals biocidfria funkar på västkusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...