Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Handyman1

Funkar Biltemas färg?

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en utombordare som är i behov av lite kärlek, men till en vettig penning. Därför hoppades jag att kunna använda Biltemas/Julas silver färg då priset är okej. Jag har ingen erfarenhet alls av Biltemas/Julas färger och vet inte ens om de klarar av att användas på en utombordare. Är det någon som har några hjälpsamma erfarenheter av detta? Eller kan tipsa om någon plats man kan köpa färg utan att bli helt ruinerad?

 

Tacksam för alla tips Olof

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att färgen inte är tänkt för marint bruk. Det kommer säkert gå men du får nog räkna med att det inte håller någon längre tid. Kanske kan vara vårt att lägga på lite extra om du vill få ett bra resultat  speciellt om det är en nyare motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda företagen har väl minst ett hundratal olika färger i sitt sortiment. Skriv därför gärna vilket specifikt artikelnummer frågan gäller. För oftast är rätt färg till rätt ändamål viktigare än varumärket på burken.

 

Givetvis finns det många som säkert kan svara dig redan nu, men det är mer den kategorin som anser allt från dessa företag vara skräp. Men då det faktiskt inte är så, är sådana svar inte så användbara 😉.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ovanför vattenytan funkar väl vanlig sprejfärg i önskad kulör. Den del av drevet som hamnar under vatten kanske behöver drevfärg. Ett par burkar sprejfärg är inte dyra även om du köper kvalitetsgrejer. Dålig färg eller färg som inte är avsedd för ändamålet brukar börja se tråkig ut ganska fort och då får man göra om jobbet igen.

Oftast är det grundarbetet som ger resultat, slipa och tvätta med aceton så allt fett är borta innan du målar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar och bugar för tipsen. Jag åker väl på att köpa någon dyrare färg, vågar inte chansa då det inte finns på kartan att göra om jobbet två gånger. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Handyman1:

Jag åker väl på att köpa någon dyrare färg, vågar inte chansa då det inte finns på kartan att göra om jobbet två gånger

Men nu var det ju faktiskt varken namnet på burken eller färgens pris som är det mest avgörande för om det kommer bli bra. Läs svaren en gång till, just för att slippa göra om jobbet 😉.

 

Hade du återkommit med den specifika färgen (artikelnummer) som frågan gällde så hade du säkert fått bättre svar. Och kanske konkreta alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...